Főoldal > Cikkek > 9 hónap > Anya-magzat kapcsolat - így kerülhettek közelebb egymáshoz - Szülők Lapja

Anya-magzat kapcsolat - így kerülhettek közelebb egymáshoz

Szülőklapja képA várandósság egy „más”-állapot. A növekvő magzat fejlődése rendkívül megterheli az édesanya szervezetét. Ilyenkor lelkileg, és fizikailag is sérülékenyebbek vagyunk. Ezért nagyon fontos, hogy ne csak a terhesvitaminokat szedjük, és orvosi kontrollra járjunk, hanem figyeljünk oda a lelki kiegyensúlyozottságunkra is. Ezt a legkönnyebben a mindennapi relaxáció bevezetésével érhetjük el.

Szerző: Dr. Árvainé Koczok Márta
2013-10-24
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Dr. Árvainé Koczok Márta
tanácsadó szakpszichológus
kérdezd szakértőnket a témában >>
A relaxáció fontoss&aa
hirdetés

50.000 forintos nyereményjáték

KISMAMA VAGY? Nyerj 50.000 forintos vásárlási utalványt kisbabádnak! - Kattints ide a részletekért >>

vonal

[x] hirdetés

(x) hirdetés

cute;ga a várandósság alatt
A relaxációt sokan, sokféleképpen alkalmazzák. Helytől és időtől is függ, hogy melyik formáját, fajtáját érdemes választani. Egy biztos, nagyon hasznos, és emellett számos pozitív élettani hatása is van! Alkalmazása során lelassul a szívritmus, egyenletessé válik a légzés, megváltozik az anyagcsere. Pozitív hatással van a magzatra is, mert ilyenkor nem termelődnek stressz-hormonok, és sok oxigén kerül a véráramba, ezáltal elősegíti a kisbaba testi-lelki fejlődését is.
 
Relaxáció közben egyes kisbabák megnyugszanak, elalszanak, mások felélénkülnek: „végre Anyu nem lót-fut velem, végre mozoghatok egy kicsit!”, aztán elcsendesednek, figyelnek, mi történik. 
 
A gyakorlat közben érzelmileg közelebb kerülhetünk a gyermekünkhöz. A külső-belső elcsendesedés elősegíti a ráhangolódást, a Vele való kapcsolat kialakítását. A relaxáció alatt érdemes gondolatban, magunkban kommunikálni vele, mert ilyenkor a pozitív érzések, és gondolatok Felé áramlanak, ezáltal megerősítik az anya-gyermek kapcsolatot, hozzájárulnak a szeretet mélyüléséhez. 
 
A relaxáció elősegíti azt az utat is, mely során megértjük, hogy a bennünk növekvő gyermek egy önálló lény, akinek már a pocakunkban megnyilvánul az egyénisége, személyisége. A ráhangolódás után könnyebben megismerhetjük, és elfogadhatjuk őt.
 
És nem utolsó sorban a tudatos ellazulásnak a szülésre való felkészülésben is fontos szerepe van. 
A vajúdás alatt végzett relaxációval, pedig mélyebben átélhető a születés csodája. Általa jobban érezhető a baba mozgása, és a nyugodt, egyenletes légzéssel könnyebben elviselhetőek a fájások is. Alkalmazása közben, pedig könnyebben kitalálhatjuk, hogyan segíthetek a babámnak én, mint anya, a világrajövetelben. 
 
Hogyan és mennyit relaxáljunk?
Természetesen ez nagyban függ a kismama életmódjától, közérzetétől. 
Ha tehetjük, szánjunk rá minden nap 15 percet. Akár elalvás előtt, vagy napközben ebéd utáni pihenésként is elvégezhetjük.
 
A legfontosabb, hogy ne szakítsuk meg. 
Eleinte szükség lehet arra, hogy valaki felolvassa nekünk, mire irányítsuk éppen a figyelmünket. Amikor azonban sikerült elsajátítani a lépéseket, bátran bármikor és bárhol gyakorolhatjuk azt!
 
15 perces relaxációs gyakorlat
 
Feküdj hanyatt. 
A karodat tenyérrel felfelé, a tested mellett lazán nyújts ki. 
Csípődet hagyd ellazulni.
Lábaidat kis terpeszben engedd el, lábfejeid enyhén kifelé forduljanak.
Figyelj arra, hogy sehol ne feszíts, ne legyenek a végtagjaid keresztben, és ne mozogj a gyakorlat közben.
 
Hunyd be a szemed, és figyelj a légzésedre.
Figyeld, hogy a tüdődben egyenletesen ki-be áramlik a levegő.
 
Ha sikerült kizárni a külső-belső ingereket, gondolatban lazítsd el a testrészeidet egymás után.
Ne siess!
Lazítsd el először a jobb kezeden az ujjaidat: a hüvelykujjadat..., a mutatóujjadat..., a középsőt..., a gyűrűset..., majd a kisujjat. 
Lazítsd el a jobb tenyeredet..., kézfejedet..., csuklódat..., alkarodat..., könyöködet..., felkarodat..., válladat..., és hónaljadat.
Majd indulj el lefelé a jobb oldaladon, és lazítsd el a törzsedet..., csípődet..., combodat..., térdedet..., térdhajlatodat..., sípcsontodat..., vádlidat..., bokádat..., sarkadat..., talpadat..., belső talpéledet..., nagylábujjadat..., második lábujjadat..., középső lábujjadat..., negyedik lábujjadat..., és kislábujjadat.
 
Most koncentrálj a bal oldaladra, és lazítsd el a bal kezeden a hüvelykujjadat..., a mutatóujjadat..., a középsőt..., a gyűrűset..., majd a kisujjat. 
Lazítsd el a bal tenyeredet..., kézfejedet..., csuklódat..., alkarodat..., könyöködet..., felkarodat..., válladat..., és hónaljadat.
Majd indulj el lefelé a bal oldaladon, és lazítsd el a törzsedet..., csípődet..., combodat..., térdedet..., térdhajlatodat..., sípcsontodat..., vádlidat..., bokádat..., sarkadat..., talpadat..., belső talpéledet..., nagylábujjadat..., második lábujjadat..., középső lábujjadat..., negyedik lábujjadat..., és kislábujjadat.
 
Ezután figyelj a hátadra... Lazítsd el a gerincedet..., a hátizmaidat..., a fenekedet.
 
Most a fej következik. Lazítsd el a fejtetőt..., a homlokot..., halántékot..., jobb szemöldököt..., bal szemöldököt...
Koncentrálj a jobb szempillákra..., a bal szempillákra..., a jobb szemre..., a bal szemre..., a jobb füledre..., a bal füledre..., a jobb orcádra..., a bal orcádra.
Lazítsd el az álladat..., a nyakadat..., majd menj lefelé gondolatban: lazítsd el a mellkasod jobb oldalát..., bal oldalát..., a köldöködet..., hasadat.
 
Ezután irányítsd figyelmed az egész jobb lábadra..., az egész bal lábadra..., az egész jobb karodra..., egész bal karodra..., mindkét karodra.
Figyelj most az egész hátadra..., felsőtestedre..., egész fejedre..., egész testedre. Az egész testedre.
 
Most elérted a teljes ellazulás állapotát. Érezd benne jól magad. Gondolj valami kellemes emlékre, egy kedves emberre, bármire, amire szeretnél.
Maradj így, amíg jólesik. 
 
---Mozgasd meg lágyan ujjaidat, végtagjaidat, és gyere vissza hozzám.
 
Felhasznált és ajánlott irodalom:
Rosalind Widdowson: Kismamajóga. Gyakorlatok az izomtónus javításához, lazításhoz és a testszülésre való felkészítéséhez. GABO Könyvkiadó, 2007.
 
 
Fotó: Freedigitalphotos.net
 
 

hirdetés

[x] hirdetés

Címkék: relaxáció, relaxációs gyakorlat, terhesség, várandósság, szülés, kismama, baba

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

Kapcsolódó cikkek

Kegel-gyakorlatokkal a terhességi inkontinencia ellen
Kegel-gyakorlatokkal a terhességi inkontinencia ellen

Egy friss kutatás szerint, azok a terhes nők, akik rendszeresen erősítik medenceizmaikat, kevesebb eséllyel fognak a harmadik trimeszterben vizelet-visszatartási problémákkal küzdeni.

tovább a cikkre
Kismamajóga: segít az ellazulásban, felkészít a szülésre - Milyen gyakorlatok javasoltak?
Kismamajóga: segít az ellazulásban, felkészít a szülésre - Milyen gyakorlatok javasoltak?

Az összes módszer közül, amelyek könnyű szülést kínálnak, szerintem a kismamajóga nyújtja a legtöbbet. Ennek oka, hogy a jógalégzés összekapcsolja az akaratlagosan befolyásolható és az akaratlagosan nem befolyásolható izmok működését.

tovább a cikkre
Szülésre felkészítő torna
Szülésre felkészítő torna

A szülésre felkészülés tulajdonképpen a fogantatással kezdetét veszi. Mikor egy nő megtudja, hogy áldott állapotba került, onnantól folyamatosan várja gyermekét egészen a szülés pillanatáig, ahol végre megláthatják egymást.

tovább a cikkre
Kismamatorna
Kismamatorna

A terhestorna fontos részét képezi a szülésre felkészülésnek. Sokakban felmerül a kérdés, hogy mikortól érdemes kezdeni és meddig folytatható. Kinek szükséges járnia és mi történik egy ilyen foglalkozáson. Fenyvesi Ildikó gyógytornász cikkéből mindezekre választ kapunk.

tovább a cikkre
Intimtorna a várandósság alatt
Intimtorna a várandósság alatt

Minden nő életének egyik legszebb szakasza a gyermekvárás, ami egyben jelentős testi, fizikai változásokkal is jár. A magzat növekedésével, a testséma megváltozásával, a hasizmok és a medencetájék izmai, így a gát- és medencefenék izmok terhelésének mértéke is megváltozik. A terhesség és a szülés igen jelentős nyújtásnak teszi ki izmainkat.

tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Dr. Árvainé Koczok Márta - tanácsadó szakpszichológus

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Videók

Recept ajánlatunk

Spenót burgonyával - banánnal édesítve

Spenót burgonyával - banánnal édesítve

Főzelékek >>
6 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 100 gr tisztított spenótlevél 50 gr burgonya 15 gr banán 1 tk olaj

Recept:

A megpucolt, kockákra vágott burgonyát kb. 15-20 percig pároljuk annyi vízben, ami éppen elfedi. A spenót szárait leszedjük, a leveleket egyesével lemossuk, majd forró vízben 4-5 percig főzzük. Miután leszűrtük, hideg vízzel lehűtjük. A banánt karikákra vágju(...) tovább a teljes recepthez...


Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Illés Fanni

Dr. Illés Fanni

Családjogi szakértő

tovább a szakértőhöz >>

Közös vagyon megosztása

Kedves Érdeklődő!

A házastársi közös vagyon megosztását bíróságtól lehet kérni és a per végén meghozott ítéletben szereplő vagyon illeti meg az egyik és a másik felet.

Ezt olvastad már? [x]
Gyermek fejlődése

A tipegők fejlődése és a válogatósság

vissza vissza