Főoldal > Cikkek > 9 hónap > Terhesség alatti sportolás - Mit szabad és mit tilos edzeni babavárás alatt a nőgyógyász szerint? - Szülők Lapja

Terhesség alatti sportolás - Mit szabad és mit tilos edzeni babavárás alatt a nőgyógyász szerint?

Szülőklapja képMik a következményei a terhesség alatti elhízásnak? Mennyit sportolhat egy várandós kismama a terhessége alatt a legújabb orvosi ajánlások szerint? Milyen sportot tilos végeznie egy kismamának? Milyen várandóssági kórképek alatt ellenjavallt a sportolás? Hogyan befolyásolja a testedzés a tejtermelést a szülés után?

Szerző: Dr. Oláh Orsolya
2015-10-26
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Dr. Oláh Orsolya
szülész-nőgyógyász
kérdezd szakértőnket a témában >>
Napjainkban az elhízás az egész társadalmunkra kihat, és a várandósok jelentős részét érinti, az Amerikai Egyesült Államokban a várandósoknak több, mint a fele túlsúlyos - mondja a terhesség alatti elhízás és a várandósság alatti sportolás kapcsán dr. Oláh Orsolya szülész-nőgyógyász szakértőnk. Azt, hogy mennyi testmozgás javasolt a babavárás alatt és milyen mozgásformákat kell kerülni - szakértőnk részletezi.

Terhesség alatti elhízás


Milyen ártalmai vannak a terhesség alatti elhízásnak?
Az elhízásnak a várandósság és a szülés alatt is komoly kockázata van, túlsúlyos várandósoknál gyakrabban fordul elő a terhességi cukorbetegség, a terhességi magas vérnyomás és preeclampsia, méhen belüli magzati elhalás, fejlődési rendellenességek, macrosomia (nagy magzat), ez utóbbival összefüggésben szülés alatti vállelakadás, szülési sérülések és késői szövődményként a gyermekkori elhízás.

Emiatt különösen aktuális, hogy bátorítsuk a várandósokat a mértékletes, kiegyensúlyozott táplálkozás mellett a rendszeres testmozgás végzésére is.

Sportolás várandósan


Várandós kismamáknak heti háromszor 30 perc testmozgás ajánlott
Korábban széles körben élt az a felfogás, hogy a várandósság alatti testmozgás megnöveli a vetélések, koraszülések kockázatát. Ez a felfogás az újabb és újabb vizsgálati eredmények hatására lassan megváltozott, jelen pillanatban az Amerikai Szülészeti és Nőgyógyászati Társaság várandósság alatt heti háromszor fél óra testmozgást javasol. Ez az ajánlás olyan vizsgálatokon alapult, melyekből az derült ki, hogy a várandósság alatt végzett testmozgás csökkenti a magzat túlzott méhen belüli növekedését, a császármetszések arányát, és az anyai testtömeg gyarapodását. Ezen kívül a sportoló kismamáknál jobb hangulat, jobb alvás volt megfigyelhető, és jobban viselték a vajúdás adta kihívásokat, fájdalmat.

Séta, jóga, kocogás, úszás - különösen javasoltak
Normál, nem várandós sportolóknál a testmozgás intenzitásának megítélésénél a pulzusszámot vesszük alapul. Mivel várandósságban a keringési paraméterek folyamatosan változnak, a normál élettani értékek és változások ilyenkor nem érvényesülnek, különösen a harmadik trimeszterben. Emiatt a várandósoknál a mozgás intenzitását az alapján ítéljük meg, hogy maga a várandós hogyan éli meg a mozgást.

Bizonyos mozgásformák különösen javasoltak várandósság alatt. Ilyen a séta, a jóga, a könnyű kocogás, és az úszás. Érdemes azonban elkerülni azokat a típusokat, amelyeknél nagyobb az esély a hasfalat érő traumára, esésre, mint a gimnasztika, lovaglás, síelés, focizás. Nem meglelő módon a mélytengeri búvárkodás szintén nem javasolt a légembólia elméleti kockázata miatt. A levegő alacsonyabb oxigéntartalma miatt szintén ellenjavallt magashegyi hegymászás, az amerikai ajánlások szerint 1800 m alatt biztonságos a túrázás várandósság alatt, de fontos tudni, hogy az ehhez alapul vett kutatási adatok száma korlátozott.

Kerülendő a túl magas hőmérsékleten végzett edzés
Az ajánlások szerint kerülendő a túl magas hőmérsékleten, magas páratartalomban végzett edzés, és különösen fontos odafigyelni a folyadékfogyasztásra a kiszáradás elkerülése céljából.

Cikkünk a hirdetés után folytatódik

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Izgulsz, hogy minden rendben legyen a babavárás alatt? Szeretnél mindent megadni az egészséges fejlődéséhez?  Kattints ide, és nézd meg, hogy mit tehetsz érte >> 

vonal

[x] hirdetés

Sportolás pozitív hatásai a magzatra
Egyes kutatások szerint a rendszeres testmozgás várandósság alatt csökkentette a terhességi korhoz képest túl kicsi vagy túl nagyméretű magzatok arányát, emellett jobb lepényi áramlást figyeltek meg, mely valószínűleg védő hatással bír a magzatra.

Milyen esetekben tilos sportolni a babavárás idején?
Vannak viszont olyan várandósság alatti kórképek, amelyek alatt ellenjavallt a testmozgás. Ilyen a méhszájelégtelenség, az ennek kezeléseképpen végzett méhszájzáró - cerclage - műtét, a 26. terhességi hét után igazolt elől fekvő méhlepény, időelőtti burokrepedés, tartós második vagy harmadik trimeszteri vérzés, kórelőzményben szereplő koraszülés vagy preeclampsia.


Sportolás a gyermekágyi időszakban


Legfőbb elv a fokozatosság
A gyermekágyban végzett testmozgás is javasolt egészséges nőknél, ezáltal gyorsabban vissza tudják nyerni a kismamák a várandósság előtti testtömegüket. Ennél viszont nagyon fontos a fokozatosság, semmi esetre se akarjunk meg hirtelen visszatérni a várandósság előtti intenzitásra, ugyanis ennek több kockázata van, ilyen például a medencefenék károsodása, és az évekkel később jelentkező kismedencei süllyedések (pl. méh- vagy hüvelyfali süllyedés) vagy a vizeletinkontinencia.

Hogyan befolyásolja a sport a tejtermelést és a szoptatást?
A vizsgálatok alapján a testmozgásnak nincsen semmiféle káros hatása a tejtermelésre, szoptatás alatt is bátran sportoljunk.
Érdekes eredményeket adtak a hosszú távú következményeket vizsgáló kutatások. Ezek alapján a várandósság alatt rendszeresen mozgó kismamák gyermekeinél a későbbiekben alacsonyabb a túlsúly, sőt, magasabb ezeknek a gyermekeknek az intelligenciahányadosa.


Szülész-nőgyógyász tanácsa kismamáknak


A fentiek alapján mindenképpen szeretném bátorítani a várandósokat, hogy amennyiben nincsen valamilyen egyértelmű ellenjavallat, akkor rendszeresen mozogjanak a várandósságuk alatt, mivel mind a várandósságra, mind a szülésre, mind a gyermek és az anya későbbi egészségi állapotára számtalan pozitív hatást gyakorol, és kellő odafigyeléssel és mértékletességgel semmilyen bizonyított kockázata nincsen egy szövődménymentes, alacsony kockázatú várandósságban.

Forrás: Exercising in pregnancy; S. Woodman et al., www.medscape.com
Szerző: dr. Oláh Orsolya szülész-nőgyógyász
Fotó: FreeDigitalPhotos

Címkék: kismama, terhes, várandós, sportolás terhesség alatt, sportolás várandósan, magzat, tejtermelés, szülés, sportolás szülés után

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Szabad-e sportolni babavárás alatt?

A korábban végzett sportolás várandósság alatt is folytatható, de nem versenyszerűen, és csak panaszmentesség esetén. Aki nem sportolt, vagy csak alkalomszerűen, például néha elment futni, az inkább várjon a 12-16. hétig, és utána kezdje el a kismamatornát, vagy más mozgásformát

tovább a cikkre
Testmozgás szülés után - gyermekágy alatt is végezhető gyakorlatok

Amikor megszületik egy kicsi, természetes, hogy az édesanyának nem a testmozgás az első gondolata. Idővel persze újra mozognunk kell, hiszen egy kisgyermek gondozása megköveteli az állóképességet. Minél hamarabb elkezdjük a gyakorlatokat végezni, annál könnyebben nyerjük vissza régi formánkat és erőnlétünket.

tovább a cikkre
A mozgás szerepe a gyermekáldásban

A torna, a sport szervezetünk egészére nézve hasznos, testünket, lelkünket egyaránt táplálja, hiszen mozgás során javul a vérkeringésünk és szervezetünkben endorfin (boldogsághormon) szabadul fel. A pozitív hatás viszont a testedzésnél is csak egy bizonyos szintig igaz.

tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Dr. Oláh Orsolya - szülész-nőgyógyász

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Töltött tojás

Töltött tojás

Uzsonnakrémek kenyérre >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: tojás majonéz mustár pritamin paprika póréhagyma tejföl reszelt sajt fűszerpaprika ízlés szerint!

Recept:

A tojásokat alaposan megmossuk, majd héjában keményre főzzük (kb. 15 perc). Amikor kihűlt, megpucoljuk, hosszában kettévágjuk. A sárgáját külön tálba tesszük, összetörjük, hozzákeverünk annyi tejfölt, hogy krémes legyen, ízesítjük majon&(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Játék tippek

Így segítheted a gyerek beszédfejlődését: 7 szuper játék a hangképzés, szókincs, memória fejlesztésére

vissza vissza