Főoldal > Cikkek > 9 hónap > Terhesség alatti sportolás - Mit szabad és mit tilos edzeni babavárás alatt a nőgyógyász szerint? - Szülők Lapja

Terhesség alatti sportolás - Mit szabad és mit tilos edzeni babavárás alatt a nőgyógyász szerint?

Szülőklapja képMik a következményei a terhesség alatti elhízásnak? Mennyit sportolhat egy várandós kismama a terhessége alatt a legújabb orvosi ajánlások szerint? Milyen sportot tilos végeznie egy kismamának? Milyen várandóssági kórképek alatt ellenjavallt a sportolás? Hogyan befolyásolja a testedzés a tejtermelést a szülés után?

Szerző: Dr. Oláh Orsolya
2015-10-26
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Dr. Oláh Orsolya
szülész-nőgyógyász
kérdezd szakértőnket a témában >>

Napjainkban az elhízás az egész társadalmunkra kihat, és a várandósok jelentős részét érinti, az Amerikai Egyesült Államokban a várandósoknak több, mint a fele túlsúlyos - mondja a terhesség alatti elhízás és a várandósság alatti sportolás kapcsán dr. Oláh Orsolya szülész-nőgyógyász szakértőnk. Azt, hogy mennyi testmozgás javasolt a babavárás alatt és milyen mozgásformákat kell kerülni - szakértőnk részletezi.

Terhesség alatti elhízás


Milyen ártalmai vannak a terhesség alatti elhízásnak?
Az elhízásnak a várandósság és a szülés alatt is komoly kockázata van, túlsúlyos várandósoknál gyakrabban fordul elő a terhességi cukorbetegség, a terhességi magas vérnyomás és preeclampsia, méhen belüli magzati elhalás, fejlődési rendellenességek, macrosomia (nagy magzat), ez utóbbival összefüggésben szülés alatti vállelakadás, szülési sérülések és késői szövődményként a gyermekkori elhízás.

Emiatt különösen aktuális, hogy bátorítsuk a várandósokat a mértékletes, kiegyensúlyozott táplálkozás mellett a rendszeres testmozgás végzésére is.

Sportolás várandósan


Várandós kismamáknak heti háromszor 30 perc testmozgás ajánlott
Korábban széles körben élt az a felfogás, hogy a várandósság alatti testmozgás megnöveli a vetélések, koraszülések kockázatát. Ez a felfogás az újabb és újabb vizsgálati eredmények hatására lassan megváltozott, jelen pillanatban az Amerikai Szülészeti és Nőgyógyászati Társaság várandósság alatt heti háromszor fél óra testmozgást javasol. Ez az ajánlás olyan vizsgálatokon alapult, melyekből az derült ki, hogy a várandósság alatt végzett testmozgás csökkenti a magzat túlzott méhen belüli növekedését, a császármetszések arányát, és az anyai testtömeg gyarapodását. Ezen kívül a sportoló kismamáknál jobb hangulat, jobb alvás volt megfigyelhető, és jobban viselték a vajúdás adta kihívásokat, fájdalmat.

Séta, jóga, kocogás, úszás - különösen javasoltak
Normál, nem várandós sportolóknál a testmozgás intenzitásának megítélésénél a pulzusszámot vesszük alapul. Mivel várandósságban a keringési paraméterek folyamatosan változnak, a normál élettani értékek és változások ilyenkor nem érvényesülnek, különösen a harmadik trimeszterben. Emiatt a várandósoknál a mozgás intenzitását az alapján ítéljük meg, hogy maga a várandós hogyan éli meg a mozgást.

Bizonyos mozgásformák különösen javasoltak várandósság alatt. Ilyen a séta, a jóga, a könnyű kocogás, és az úszás. Érdemes azonban elkerülni azokat a típusokat, amelyeknél nagyobb az esély a hasfalat érő traumára, esésre, mint a gimnasztika, lovaglás, síelés, focizás. Nem meglelő módon a mélytengeri búvárkodás szintén nem javasolt a légembólia elméleti kockázata miatt. A levegő alacsonyabb oxigéntartalma miatt szintén ellenjavallt magashegyi hegymászás, az amerikai ajánlások szerint 1800 m alatt biztonságos a túrázás várandósság alatt, de fontos tudni, hogy az ehhez alapul vett kutatási adatok száma korlátozott.

Kerülendő a túl magas hőmérsékleten végzett edzés
Az ajánlások szerint kerülendő a túl magas hőmérsékleten, magas páratartalomban végzett edzés, és különösen fontos odafigyelni a folyadékfogyasztásra a kiszáradás elkerülése céljából.

Sportolás pozitív hatásai a magzatra
Egyes kutatások szerint a rendszeres testmozgás várandósság alatt csökkentette a terhességi korhoz képest túl kicsi vagy túl nagyméretű magzatok arányát, emellett jobb lepényi áramlást figyeltek meg, mely valószínűleg védő hatással bír a magzatra.

Milyen esetekben tilos sportolni a babavárás idején?
Vannak viszont olyan várandósság alatti kórképek, amelyek alatt ellenjavallt a testmozgás. Ilyen a méhszájelégtelenség, az ennek kezeléseképpen végzett méhszájzáró - cerclage - műtét, a 26. terhességi hét után igazolt elől fekvő méhlepény, időelőtti burokrepedés, tartós második vagy harmadik trimeszteri vérzés, kórelőzményben szereplő koraszülés vagy preeclampsia.


Sportolás a gyermekágyi időszakban


Legfőbb elv a fokozatosság
A gyermekágyban végzett testmozgás is javasolt egészséges nőknél, ezáltal gyorsabban vissza tudják nyerni a kismamák a várandósság előtti testtömegüket. Ennél viszont nagyon fontos a fokozatosság, semmi esetre se akarjunk meg hirtelen visszatérni a várandósság előtti intenzitásra, ugyanis ennek több kockázata van, ilyen például a medencefenék károsodása, és az évekkel később jelentkező kismedencei süllyedések (pl. méh- vagy hüvelyfali süllyedés) vagy a vizeletinkontinencia.

Hogyan befolyásolja a sport a tejtermelést és a szoptatást?
A vizsgálatok alapján a testmozgásnak nincsen semmiféle káros hatása a tejtermelésre, szoptatás alatt is bátran sportoljunk.
Érdekes eredményeket adtak a hosszú távú következményeket vizsgáló kutatások. Ezek alapján a várandósság alatt rendszeresen mozgó kismamák gyermekeinél a későbbiekben alacsonyabb a túlsúly, sőt, magasabb ezeknek a gyermekeknek az intelligenciahányadosa.


Szülész-nőgyógyász tanácsa kismamáknak


A fentiek alapján mindenképpen szeretném bátorítani a várandósokat, hogy amennyiben nincsen valamilyen egyértelmű ellenjavallat, akkor rendszeresen mozogjanak a várandósságuk alatt, mivel mind a várandósságra, mind a szülésre, mind a gyermek és az anya későbbi egészségi állapotára számtalan pozitív hatást gyakorol, és kellő odafigyeléssel és mértékletességgel semmilyen bizonyított kockázata nincsen egy szövődménymentes, alacsony kockázatú várandósságban.

Forrás: Exercising in pregnancy; S. Woodman et al., www.medscape.com
Szerző: dr. Oláh Orsolya szülész-nőgyógyász
Fotó: FreeDigitalPhotos

hirdetés

[x] hirdetés

Címkék: kismama, terhes, várandós, sportolás terhesség alatt, sportolás várandósan, magzat, tejtermelés, szülés, sportolás szülés után

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

Kapcsolódó cikkek

Szabad-e sportolni babavárás alatt?
Szabad-e sportolni babavárás alatt?

A korábban végzett sportolás várandósság alatt is folytatható, de nem versenyszerűen, és csak panaszmentesség esetén. Aki nem sportolt, vagy csak alkalomszerűen, például néha elment futni, az inkább várjon a 12-16. hétig, és utána kezdje el a kismamatornát, vagy más mozgásformát

tovább a cikkre
Testmozgás szülés után - gyermekágy alatt is végezhető gyakorlatok
Testmozgás szülés után - gyermekágy alatt is végezhető gyakorlatok

Amikor megszületik egy kicsi, természetes, hogy az édesanyának nem a testmozgás az első gondolata. Idővel persze újra mozognunk kell, hiszen egy kisgyermek gondozása megköveteli az állóképességet. Minél hamarabb elkezdjük a gyakorlatokat végezni, annál könnyebben nyerjük vissza régi formánkat és erőnlétünket.

tovább a cikkre
A mozgás szerepe a gyermekáldásban
A mozgás szerepe a gyermekáldásban

A torna, a sport szervezetünk egészére nézve hasznos, testünket, lelkünket egyaránt táplálja, hiszen mozgás során javul a vérkeringésünk és szervezetünkben endorfin (boldogsághormon) szabadul fel. A pozitív hatás viszont a testedzésnél is csak egy bizonyos szintig igaz.

tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Dr. Oláh Orsolya - szülész-nőgyógyász

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Videók

Recept ajánlatunk

Paradicsomos burgonya

Paradicsomos burgonya

Főzelékek >>
6 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 1, vagy 2 db paradicsom 6,5 dkg burgonya

Recept:

A paradicsomot nyersen szitán átpaszírozzuk, 2 evőkanál vizet adunk hozzá és felforraljuk (egészen addig, amíg kissé bebőrösödik).
A krumplit kevés vízben puhára főzzük, átpasszírozzuk, majd hozzáadjuk a paradicsomot és összeforraljuk.

(...) tovább a teljes recepthez...


Legfrissebb szakértői válasz

Pásztor Klára

Pásztor Klára

Jogviták megoldásai - Bírósági perek kiváltása (családjog-betegjog-ingatlan és kártérítések vitái)

tovább a szakértőhöz >>

Ügyfélszolgálat válóper, válás miatt ünnepek között!


Élettársak válása, házastársak válása feldolgozása gyakran különbözik!

Zaklatás, sorozatos feljelentés felveti az igazságügyi szakértők kérdését! (Elmeorvosi, pszichológus stb.)

Vidéki városokban egyre gyakoribb a potens barátok, vagy tehetős családok tagjainak ilyen ügye váláskor, élettársak szétköltözésekor!

Keressen bennünket! Nagyon szerteágazó válás mindig károkat okoz!

Pásztor Klára
Válás - Válóper - Szülői jogok ügyei
Ügyfélszolgálat 06/302/164-162 munkanapokon 10h-19h

Ezt olvastad már? [x]
Hírek, érdekességek

Ezt a mosolygós Down-szindrómás kisfiút választották az év babájának! - Ilyenre eddig nem volt példa

vissza vissza