2019. október 18 |Lukács...

Főoldal > Cikkek > 9 hónap > Sportolás babavárás alatt: Milyen testmozgás ajánlott kismamáknak? Mire figyelj sportolás közben? Nőgyógyász - Szülők Lapja

Sportolás babavárás alatt: Milyen testmozgás ajánlott kismamáknak? Mire figyelj sportolás közben? Nőgyógyász válaszol

Szülőklapja képKomplikációmentes várandósság esetén legalább heti három alkalommal ajánlott 30-45 percet mozgással töltenie a kismamának. A sport csökkenti a terhességi diabétesz, a magas vérnyomás és a koraszülés kockázatát és lerövidíti a szülés utáni lábadozási időt.

Szerző: Szülők lapja
2018-10-16
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

Komplikációmentes várandósság esetén legalább heti három alkalommal ajánlott 30-45 percet mozgással töltenie a kismamának – mondja Dr. Sobel Gábor. A II. Sz. Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika adjunktusa hangsúlyozza, a sport számos jótékony hatással bír, a többi között csökkenti a terhességi diabétesz, a magas vérnyomás és a koraszülés kockázatát, lerövidíti a szülés utáni lábadozási időt, és kisebb eséllyel alakul ki szülés utáni depresszió is.

Az aktuális edzéstervet azonban mindig a terhességgel  járó anatómiai és élettani változásokhoz kell igazítani.
 

Hogyan sportoljunk várandósság alatt?


Nemzetközi vizsgálatok azt mutatják, hogy akik rendszeresen mozognak terhesség alatt, jobban bírják a vajúdást, és maga a szülés is könnyebb, a császármetszés aránya kisebb, a szülés utáni felépülés pedig gyorsabb – sorolja a rendszeres testmozgás előnyeit Dr. Sobel Gábor, kiemelve, hogy sokszor problémát jelent a vajúdás alatt, hogy nem megfelelően tud nyomni a kismama.



Sporttal azonban meg lehet tanulni a helyes technikát. Emellett kisebb eséllyel alakul ki gyermekágyi depresszió azoknál a nőknél, akik nem hagytak fel a mozgással.

A terhességgel járó anatómiai és élettani változásokat mindenképpen szem előtt kell tartani
Az adjunktus azt javasolja azoknak, akik már korábban is mozogtak, hogy az első időszakban az eddigi teljesítményt legalább 40 százalékra vegyék vissza, a 12. hét után azonban ez fokozatosan emelhető, maximum 60 százalékig.

Figyelni kell a pulzusszámot
Nem emelkedhet 140 fölé, mert az már veszélyezteti a lepény keringését; a helyes légzés is fontos a lepény és a magzat oxigén ellátottsága miatt – hangsúlyozta az egyetemi adjunktus.

Mire figyelj még oda sportolás közben a babavárás idején?
A kismamáknak az edzés során arra is figyelniük kell, hogy ne boruljon fel a hőháztartásuk, nem szabad túl melegen öltözniük, és kerülniük kell az izzadást, vagy a melegben végzett mozgásformákat, pl. a hot jógát vagy pilatest. Nyáron érdemes a reggeli vagy az esti órákra időzíteni a mozgást, a kiszáradás elkerülése miatt pedig folyamatosan gondoskodni kell a folyadékpótlásról.

A "beszéd teszt"
Az intentizás felmérésére az úgynevezett beszéd tesztet ajánlja Dr. Sobel Gábor. Ez azt jelenti, hogy csak olyan mértékben sportoljon a kismama, amikor még tud beszélni.

Cikkünk a hirdetés után folytatódik

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Izgulsz, hogy minden rendben legyen a babavárás alatt? Szeretnél mindent megadni az egészséges fejlődéséhez?  Kattints ide, és nézd meg, hogy mit tehetsz érte >> 

vonal

[x] hirdetés

Olvasd el ezt is!
Miért fontos a mozgás a babának és a mamának? »

Milyen mozgásformát javasol a szakorvos?
Azoknak, akik a várandósság alatt szeretnék elkezdeni a mozgást, Dr. Sobel Gábor a csoportos órák látogatását javasolja. Erre kiválóak a különböző kismama jóga/torna csoportok. Azoknak, akik bizonytalannak érzik magukat, és kevés a tapasztalatuk, érdemes egy személyi edző segítségét kérni. Vannak ugyanis bizonyos gyakorlatok, amiket nem szabad végezni: a második trimeszterben nem lehet 90 fok alá guggolni, kerülni kell a felüléseket is.



A terhesség során egyre nagyobb mértékben termelődik a relaxin nevű hormon, ami az ízületek lazaságáért felelős
Ha túlnyújtunk egy ízületet, akkor nagyobb a sérülés veszélye – figyelmeztet a szakember. A bemelegítés és az edzés végi levezető, nyújtó gyakorlatok is csökkentik a sérülések kialakulását.

Vannak bizonyos kórképek, amelyek esetén nem szabad sportolni
Példaként említve a 26. hét után elöl fekvő lepényt, az extrém fokú magas vérnyomást, az extrém elhízást vagy soványságot. Szédülés, magzatvízszivárgás, hüvelyi vérzés, mellkasi vagy alsó végtagi fájdalom esetén is érdemes kerülni a mozgást.

Szülés után hat héttel már újra lehet sportolni
Dr. Sobel Gábor itt is a fokozatosság elvére figyelmeztet, ami nemcsak a mozgás gyakoriságára, hanem annak hosszára, intenzitására is vonatkozik. Mint mondja, a rendszeres testmozgás nincs hatással sem az anyatej mennyiségére, sem az összetételére.

Olvasd el ezt is!
Testmozgás szülés után - gyermekágy alatt is végezhető gyakorlatok »

Forrás: semmelweis.hu
Fotó: Freepik/yanalya, Rawpixel

Címkék: babavárás, várandósság, sport, mozgás,

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

A mozgás szerepe babáknál, gyerekeknél: miért fontos a kúszás, mászás? Melyik életkorban milyen mozgás ajánlott?
A mozgás szerepe babáknál, gyerekeknél: miért fontos a kúszás, mászás? Melyik életkorban milyen mozgás ajánlott?

Milyen mozgásformákra van szüksége a babáknak és milyenre a 2-3 éves kisgyerekeknek? Melyik mozgásforma miért fontos és hasznos a gyerekeknek? Mit ajánl a szakember?

tovább a cikkre
Miért fontos a mozgás a babának és a mamának?

Gyermeked felfedezési, tanulási és szórakozási vágya még automatikusan összekapcsolódik a mozgással. A mozgáson keresztül fejlődik az izomereje és érzékelése, a mozgáskoordinációja, egyensúlyérzéke, finommanipulációja, ritmusérzéke, koncentrációs, és természetesen a térbeli tájékozódó képessége.

tovább a cikkre
Testmozgás szülés után - gyermekágy alatt is végezhető gyakorlatok

Amikor megszületik egy kicsi, természetes, hogy az édesanyának nem a testmozgás az első gondolata. Idővel persze újra mozognunk kell, hiszen egy kisgyermek gondozása megköveteli az állóképességet. Minél hamarabb elkezdjük a gyakorlatokat végezni, annál könnyebben nyerjük vissza régi formánkat és erőnlétünket.

tovább a cikkre
A mozgás szerepe a gyermekáldásban

A torna, a sport szervezetünk egészére nézve hasznos, testünket, lelkünket egyaránt táplálja, hiszen mozgás során javul a vérkeringésünk és szervezetünkben endorfin (boldogsághormon) szabadul fel. A pozitív hatás viszont a testedzésnél is csak egy bizonyos szintig igaz.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Tojáskrém kenyérre

Tojáskrém kenyérre

Uzsonnakrémek kenyérre >>
9 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 30 g margarin 1 db tojássárgája

Recept:

A jól megmosott, friss tojást enyhén sós vízben keményre főzzük (kb. 10-15 perc). A sárgáját villával összetörjük, és habosra keverjük a margarinnal. Kenyérre kenve, kis darabonként kínáljuk a rágni tudó kicsinek.



(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Játék tippek

Gyermek fejlődése: Ezek a játékok fejlesztik legjobban a gyerek mozgását, egyensúlyérzékét, finommotorikáját

vissza vissza