Főoldal > Cikkek > 9 hónap > Émelygés, hányás, hányinger babavárás alatt - Szülők Lapja

Émelygés, hányás, hányinger babavárás alatt


Talán a várandósság egyik legkellemetlenebb kísérő jelensége, amikor rosszul érezzük magunkat a szagoktól, könnyen és gyakran hányingerünk lesz, nem beszélve arról, hogy minden reggel hányással kezdjük a napot.

Szerző: Szülők lapja
2011-02-03
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

Cikkünk a hirdetés után folytatódik

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Izgulsz, hogy minden rendben legyen a babavárás alatt? Szeretnél mindent megadni az egészséges fejlődéséhez?  Kattints ide, és nézd meg, hogy mit tehetsz érte >> 

vonal

[x] hirdetés

Ha kinyitjuk a hűtőt, azonnal elfordítjuk a fejünket, vagy esetleg a konyha közelébe se tudunk menni. Folyamatosan kis zacskókkal járkálunk, ha valamit el kell intézni, mert nem tudjuk, hol érhet minket a baj. Mitől van ez? Hogyan tudjuk enyhíteni a tüneteket? Mikor van orvosi segítségre szükség?

Meddig tart az émelygés?
Az émelygés és a hányinger leghamarabb az utolsó menstruációt követő 5-6. héten kezdődik, de jellemzően a harmadik hónapban (8-12. hét) a legdominánsabb, és általában a 12-14. héten elmúlik. Sajnos, ritkább esetben az is előfordul, hogy végig kíséri az egész terhességet, és csak a szülés hozza meg a változást.



Mi okozza a rosszulléteket?
Oka még bizonytalan, de leginkább a hormonális változásokra és a szervezet megváltozott anyagcseréjére vezethető vissza. Továbbá az is befolyásolja, hogy az első hetekben még nem alakul ki a méhlepény, így a magzat közvetlenül az anyai szervezetből igyekszik a fejlődéséhez szükséges tápanyagot magához venni.

Gyakran emlegetik az idegrendszeri labilitást, stresszt is, mint feltételezhető okot, de erről nem sok információt lehet olvasni. Az biztos, hogy ha idegeskedünk, stresszelünk, azt a gyomrunk és a bélrendszerünk igencsak megérzi, különösen ebben az új helyzetben.

Hogyan enyhítsük a kellemetlen tüneteket?
- Nagyon fontos mindenekelőtt, hogy reggel ne ugorjunk ki az ágyból, lustálkodjunk 10-15 percet. Készítsünk oda még este egy kis hideg folyadékot az ágyunk mellé, amit szívesen iszunk, és abból kortyolgassunk.

- Továbbá az is hasznos még, ha néhány darab natúr kekszet is rágcsálunk, mielőtt felkelünk.

- Együk azt, amit meg bírunk enni, le bírunk nyelni!

- Mindenképpen egyszerre csak keveset és legalább ötször egy nap.

- Az a jó, ha a választott étel inkább könnyen emészthető, illetve a nyers zöldség-gyümölcs is jó hatással tud lenni a szervezet megváltozott működésére, de ilyenkor még ehetünk több szénhidrátot is, nehogy rosszul legyünk.

- Mindezeken kívül fontos még, hogy szellőztessünk minél többet, olajban, zsírban sütött ételeket ne készítsünk.

- Hordjunk kényelmes, nem szoros ruhát, övet. A garbó és vastag sál használatát érdemes kerülni, inkább csinos, könnyű selyemkendőt kössünk a nyakunkba.


Folyadékpótlás
Akik többször hánynak egy nap, azoknak különösen fontos a folyadékpótlás. Ez lehet levesek formájában is, illetve nagyon jó a csipkebogyótea, a zöld tea, a tejeskávé, a hideg narancslé is.

Mit együnk, igyunk, hogy enyhítsük a kellemetlenségeket?
A hányingert, émelygést csökkenti a B6 vitamin és a magnézium. B6 vitamin és magnézium megtalálható továbbá az almában, banánban és a szőlőben is. Tartalmazza még a máj, a tejtermékek, a húsok, az élesztő, tojássárgája, kukorica is. És ne felejtsük el a gyömbért, melynek jótékony hatását tudományos kutatásokkal is alátámasztották.

Mit nem szabad inni várandósság alatt?
A gyógyteákkal óvatosan kell bánni, a borsmenta és a csalántea semmiképpen nem javasolt.

Kóros terhességi hányás
Viszonylag ritkán úgynevezett kóros terhességi hányás (hyperemesis gravidarum) lép fel. Ebben az esetben naponta többször nagy mennyiséget hány a kismama, nagy a súlyveszteség, fennáll a kiszáradás veszélye és a vérben lévő ionok egyensúlya is felborulhat. Ilyenkor szóba jön a folyamatos infúziós terápia is.

Szerző: Homor Márta védőnő, www.vedonoblog.hu
Fotó: Freepik/Dragana Gordic

Címkék: émelygés, hányás, hányinger, várandósság, terhesség, babavárás, rosszullét, tünetek

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Higiéniás szabályok a babavárás alatt

A várandósság alatt jobban, másképp kell odafigyelnünk a higiéniás szabályokra, mint a baba fogantatása előtt. Védőnőnk tanácsaiból kiderül, hogy mire kell figyelni a mosakodásnál, hogyan ápoljuk az intim területeket, valamint tanácsokkal szolgál a bőrápolás terén is.

tovább a cikkre
Alvás, pihenés, szex babavárás alatt

A pihenés a várandósság alatt végig nagyon fontos. A kismama életmódjától, munkájától, külső körülményektől függően ez a pihenés lehet aktív, vagy passzív is. A pihentető alváshoz elkerülhetetlen egy kényelmes pozitúra, ebben is segítséget nyújt a cikkünk.

tovább a cikkre
A farfekvés kockázatai

A lábbal előre világra kívánkozó kisbabák súlyos szövődményeket okozhatnak mind saját maguknak, mind édesanyjuknak. Az egyes terhességek 3-5 százalékában fordul elő medencevégű fekvés, amikor nem a baba feje, hanem a feneke van legközelebb a szülőcsatornához.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Almás banánpüré

Almás banánpüré

Gyümölcspépek >>
6 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 50 g alma 100 g banán citromlé

Recept:

Az almát lereszeljük, a banánt villával összetörjük, majd összekeverjük őket. Egy pici friss citromlevet csepegtetünk rá.



TáPANYAGTARTALOM

Energia: 120 kcal
Fehérje: 1,5 g
Zsír: 0 g
Szénhidrát: 27,7 g


(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Játék tippek

Ezt játsszátok a gyerekkel, hogy fejlődjön a koncentrációja és a memóriája! - Fejlesztőpedagógus ajánlása

vissza vissza