Főoldal > Cikkek > Babakonyha > Étkezési szokások kialakítása gyermekkorban - 3 fontos tanács, hogy ne legyen válogatós a gyerek - Szülők Lapja

Étkezési szokások kialakítása gyermekkorban - 3 fontos tanács, hogy ne legyen válogatós a gyerek

Szülőklapja képHogyan lehet a gyerekekkel az egészséges ételeket megszerettetni? Mi jellemzi a modern egészségtudatos kisgyerekes édesanyákat? Egy friss hazai kutatás a családi étkezési mintát és a kisgyerekek táplálkozási szokásait hozta összefüggésbe.

Szerző: Szülők lapja
2016-01-12
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

A szülők és a család étkezési szokásai meghatározóak a gyermekek táplálkozási szokásainak kialakulásában - hangsúlyozzák a táplálkozási szakemberek, amit egy nemrég végzett hazai közvélemény-kutatás is megerősített.

Milyen egy mai modern, egészségtudatos édesanya?
Mint az a kutatásból kiderült, a friss gyümölcs és zöldség fogyasztás mellett leginkább a rendszeres étkezés, valamint a jó szülői példa az egészségtudatos anyák főbb ismérve. Az egészségtudatos szülők gyermekei hetente legalább egyszer fogyasztanak halat, a hét minden napján esznek friss zöldséget, és kétszer gyakrabban fogyasztanak teljes kiőrlésű lisztből készült pékárut, illetve zsírszegény húst, mint a kevésbé egészségtudatos anyák gyermekei. Így az egészségtudatos családok gyermekeinek esetében idejekorán kialakul a kiegyensúlyozott táplálkozás mintája, mely a túlsúly és elhízás megelőzésének alapfeltétele.

Így lesz kevésbé válogatós a gyerek - 3 fontos tanács a kiegyensúlyozott táplálkozásért


1. A reggeli vagy a vacsora közös családi étkezés legyen - tanácsolja a szakember
 - Azok közt a gyerekek közt, akik kevesebb alkalommal étkeznek együtt a családdal, többen küzdenek súlyproblémával, több az elhízott kisgyermek. Fontos lenne, hogy a napi főétkezések egyikét együtt töltse el a család, különös tekintettel a reggelire, mely nem csak a gyermekek napi energiaszintjét, hanem későbbi kiegyensúlyozott táplálkozásukat is megalapozza - mondja Dr. Tóth Tamás, a Magyar Elhízástudományi Társaság főtitkára.

2. Főzz együtt a gyermekeddel legalább hetente egyszer
A családi, közös főzéseknek a gyermekek táplálkozására gyakorolt pozitív hatásait a kutatás is megerősítette. Az egészségtudatos édesanyák több mint fele hetente legalább egyszer együtt főz gyermekével. Ezekre a gyermekekre jellemző, hogy örülnek az új ételeknek, és ritkábban fordul elő, hogy külön ételt kell főzni számukra.

Ugyanezekben a családokban a gyermekek elsősorban a zöldségekkel, de a tejtermékekkel és főzelékekkel szemben is érezhetően nyitottabbak, mint azon társaik, akiket nem, vagy kevésbé vontak be a konyhai tevékenységekbe. Az utóbbi csoport tagjai között 15 százalékponttal magasabb a kifejezetten válogatósnak mondható gyerekek aránya. A változatos étrend kialakításához tehát fontos, hogy a szülők bevonják a gyerekeket a közös főzésbe, különösen az egészséges fogások elkészítésébe.  

- A közös főzés a nagy tápértékű ételek megismertetésének hasznos eszköze lehet. A gyerekek bevonása a konyhai előkészületekbe ugyanis amellett, hogy kiváló családi program, lehetőséget teremt rá, hogy a kicsik táplálkozással, ételekkel kapcsolatos ismeretei bővüljenek. Nyitottabbak lesznek az olyan egészséges ételek iránt, amelyeknek elkészítésében maguk is részt vesznek - mondta el Kiss-Tóth Bernadett dietetikus.

3. Napi ötszöri, változatos étkezésre van szükségük a kisgyerekeknek
- A kiegyensúlyozott táplálkozás alapja a rendszeres, napi ötszöri mértékletes, sokszínű és változatos étkezés, amelyre a családi minta van a legnagyobb hatással. A mai gyerekek a holnap szülői, az odafigyelésnek tehát generációkon átívelő pozitív következményei lehetnek - tette hozzá Kiss-Tóth Bernadett
 

Mennyire egészségtudatosak a magyar anyukák?


A felmérésben résztvevő 400 édesanya válaszai érdekes adatokra világítanak rá.

Akik nem egészségtudatosak - 36 százalék
A kutatásban résztvevő anyák egyharmada (36 százalékuk) nem tekinthető egészségtudatosnak. Leginkább olyan 25-34 éves nőkről van szó, akik rendszertelenül étkeznek, akár csupán napi 1-2 alkalommal, leginkább ebédet és a vacsorát. Az átlagnál gyakrabban fogyasztanak édességet és fehérlisztből készült péksüteményeket, és ritkán esznek zsírszegény húsokat, halat, barnarizst, vagy főtt/párolt zöldségeket.

Akik átlagosnak számítanak egészségtudatosság szempontjából - 35 százalék
A megkérdezett édesanyák 35 százalékát teszik ki az egészségtudatosság szempontjából átlagos attitűdökkel rendelkezők. Ők inkább a 40-49 éves korosztály tagjai, gyakran nagycsaládosak. Igyekeznek legalább háromszor étkezni egy nap, és változatosan, de hagyományosabb módon étkeznek. Például nem mondanak le az olajban sült húsokról sült krumplival, de szívesen esznek halat, és zsírszegény húsokat is, és kerülik az édességet.

Akik egészségtudatosan élnek - 28 százalék
A felmérésben résztvevő nők 28 százaléka sorolható az egészségtudatos szegmenshez, amelyek leginkább a 35 éven felüli, városi, fővárosi diplomások alkotják. Igyekeznek naponta legalább négyszer étkezni, előnyben részesítik a teljes kiőrlésű élelmiszereket, minden nap esznek friss gyümölcsöt és nyers zöldséget, illetve naponta többször fogyasztanak tejterméket. A sült krumplit és a bő olajban sült húsokat kerülik, inkább salátát fogyasztanak köretként, és kedvelik az olyan alternatív megoldásokat, mint a kuszkusz, a bulgur vagy a köles.

Forrás: A négyszáz, 4 és 12 év közötti gyereket nevelő magyar édesanya körében végzett reprezentatív kutatást a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége és a NESTLÉ végeztette.

Fotó: Freepik/freepic.diller

Címkék: baba, kisgyerek, táplálás, étkezés, étkezési szokás, egészéges ételek gyerekeknek

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

Küldd be kedvenc recepted

Kapcsolódó cikkek

Hozzátáplálás 8 hónapos kortól - Milyen új ételeket vezethetünk be? Hogyan vezessük rá őket a rágásra?
Hozzátáplálás 8 hónapos kortól - Milyen új ételeket vezethetünk be? Hogyan vezessük rá őket a rágásra?

Hogyan készítsük el a 8-10 hónapos babák főzelékét? Milyen fűszereket használhatunk ebben a korban? Mikortól adhatunk nekik kiflit, kölesgolyót, puffasztott pelyheket és tojást? Milyen új ételek kerülnek be a 8-10 hónapos babák étrendjébe? Hogyan vezessük rá őket a rágásra? Védőnői ajánlás.

tovább a cikkre
Hozzátáplálás, mit-mikor egyen a baba - letölthető táblázattal
Hozzátáplálás, mit-mikor egyen a baba - letölthető táblázattal

A hozzátáplálást, az új ételekkel való ismerkedést általában 6 hónapos kortól érdemes megkezdeni, ekkor kezd kialakulni ugyanis a baba képessége a szilárd ételek megemésztésére, ilyenkor ideális a fokozatosan beépített új ízek és textúrák bevezetése.

tovább a cikkre
Hozzátáplálás - mikor mit ehet a baba
Hozzátáplálás - mikor mit ehet a baba

Minden anyuka helyesen szeretné táplálni babáját. A csecsemők helyes táplálása megalapozza az immunrendszer kialakulását és megerősödését. Mikor kezdjük meg a hozzátáplálást? Hány hónapos kortól, milyen ételek adhatók a babáknak?

tovább a cikkre
Hozzátáplálás - Mikortól adhatóak a babának az őszi gyümölcsök?
Hozzátáplálás - Mikortól adhatóak a babának az őszi gyümölcsök?

Nem csak nyáron ehetünk vitamindús gyümölcsöket! Itt az ősz, amely szintén tartogat számunkra néhány igazi finomságot. Mit adjunk a babáknak, gyerekeknek, hogy egészségesek maradjanak ősszel is?

tovább a cikkre
A hozzátáplálás aranyszabályai
A hozzátáplálás aranyszabályai

A kicsi szervezete 6 hónapos kortól igényel olyan vitaminokat, ásványi anyagokat, amelyek a gyümölcsökből, főtt zöldségekből nyerhetőek, ezért 6 hónaposan a hozzátáplálást feltétlenül érdemes elkezdeni.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Videók

Recept ajánlatunk

Vajbab burgonyával

Vajbab burgonyával

Főzelékek >>
6 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 3,5 dkg vajbab 10 dkg burgonya

Recept:

A vajbabot a krumplival fedő alatt kevés vízben puhára főzzük, szitán áttörjük, főzőlével kikeverjük.

Az alaposan megmosott burgonyát héjában is megfőzhetjük, illetve tűzhely sütőjében meg is süthetjük. A színes főzeléknövényeket ped(...) tovább a teljes recepthez...


Legfrissebb szakértői válasz

Gühring Rita

Gühring Rita

pszichológus, szülő coach

tovább a szakértőhöz >>

Kedves Kerdezo!
Ugy tunik, lanya a kamaszkor viharait eli, es ez a korulotte eloket sem kimeli. A kamaszkor jellemzoje a lazadas, a dac, a vitatkozas. Gyerekbol felnott alakul, de amig ez megtortenik, intenziv erzelmek kiserik a folyamatot. A kamaszok keresik a sajat egyeni identitasukat, es ennek elso lepesekent elutasitjak a szuleiktol kapott valaszokat az eletre, es gyakran sajnos a hozzajuk legkozelebb alloknak okozzak a legnagyobb fajdalmat.
Azt tanacsolom, ne tepelodjon tovabb, ne kerdojelezze meg onmagat ("ezt erdemlem?") es ne probalja megpofozni a lanyat, hiszen ez a vihar elobb-utobb elmulik, es esetleg kesobb ezt megbanna. Inkabb probaljon meg valamilyen modon kapcsolodni a lanyahoz, beszelgessenek, legyen elfogado! Bizzon benne, hogy amit eddig a lanyaert megtett, nem volt hiabavalo, hiszen a sok szeretet es torodes semmikeppen nem veszett karba, meg ha ez jelenleg nem is latszik. Elobb-utobb a lanya identitasa megszilardul, es nem lesz tobbe szuksege heves lazadasra. Ehhez kivanok Onnek rengeteg turelmet es feltetel nelkul elfogadast, szeretetet.
Udvozlettel,
Gühring Rita

Ezt olvastad már? [x]
9 hónap

Babát vársz? Így óvhatod magzatod egészségét már a kezdetektől! - Mire figyelj oda kismamaként?

vissza vissza