Főoldal > Cikkek > Betegségek > Alvászavar, nyugtalanság kisgyermekkorban – Orvosi tanácsok - Szülők Lapja

Alvászavar, nyugtalanság kisgyermekkorban – Orvosi tanácsok


Miért nem tud elaludni a kisgyermek? Mi az oka a az éjszakai nyűgősségnek, nyugtalan alvásnak vagy a túl korai ébredésnek? Az alvászavar és nyugtalanság lehetséges okairól gyermekorvos szakértőnket kérdeztük.

Szerző: Dr. Torkos Ágnes
2014-12-22
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Dr. Torkos Ágnes
Gyermekorvos, homeopátiás és akupunktúrás orvos
kérdezd szakértőnket a témában >>
A gyermekek nyugtalan alvása óvodás és iskolás korban kihat a gyermek egész napos tevékenységére. Fáradtsága miatt ingerlékenyebb, türelmetlenebb és figyelmetlenebb lesz, teljesítménye csökken. Ez maga után vonhatja a szülő vagy pedagógus neheztelését, mely a gyermekben szorongást keltve, az alvászavart fenntarthatja. Fontos tehát foglalkoznia a szülőnek gyermeke alvászavarával és a rossz alvásból eredő napközbeni nyugtalanságával. Dr. Torkos Erzsébet gyermekorvos az alvászavar legismertebb ismerteti.

Induló szervi betegségek
Nátha, torokfájás, köhögés, hasi fájdalom, fülfájás, de többnyire bármely betegség bevezető szakában találkozhatunk 1-2 napig tartó éjszakai nyugtalansággal.

Allergiás bőrbetegségek
Ezen panaszoknál a gyermekek bőre viszket és ágy melegben a viszketés általában fokozódik, ezért a gyermek sokat forgolódik, bőrét vakarja, és alvása felületes. Ilyenkor fontos, hogy az esti fürdő rövid legyen, és ne túl meleg vízzel történjen. A kisgyermek bőrápolására is jobban oda kell figyelnünk ilyenkor: megfelelő zsírozó-hidratáló krémmel ápoljuk a Kicsik bőrét az esti fürdetés után. Kifejezett tünetek esetén antihisztamin terápia javasolható a tünetek enyhüléséig.

Parazitás fertőzések
A bőr atkás fertőzése erős viszketést eredményez , a bél cérnagiliszta fertőzése végbélviszketéshez és hasi diszkomfort érzethez vezet, míg a hajban előforduló tetvesség szintén viszketést vált ki, és ezzel okoz nyugtalanságot a kisgyerekeknél. A tünetek okainak felderítésével és szanálásukkal az alvászavar megoldódik.

Késő esti étkezés
Túlzott mennyiségű és túl fűszeres, vagy zsíros étel elfogyasztása nyugtalanná teszi a kisgyermekek pihentető alvását. Lehetőleg este 6 óra körül vacsorázzon a gyermek, hogy ne tele gyomorral kelljen ágyba menni a Kicsiknek.

Krónikus fájdalmak
Például: növekedési fájdalom, de korábbi töréseknek a helye is okozhat problémát - főleg az időjárás hirtelen  változásakor. Amennyiben nem ismert a fájdalom oka, először mindenképpen tisztázni kell azt! Keressünk fel először a háziorvost, hogy elrendelhesse a további szükséges vizsgálatokat.

Cikkünk a hirdetés után folytatódik

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Izgulsz, hogy minden rendben legyen a babavárás alatt? Szeretnél mindent megadni az egészséges fejlődéséhez?  Kattints ide, és nézd meg, hogy mit tehetsz érte >> 

vonal

[x] hirdetés

Túl sok inger
A gyermekeket érő túlzott információ áradat: a lefekvés előtt történő televíziózás, esetleg felnőtt műsorok megtekintése a gyermek számára felkavaró, nem érthető és ezáltal nyugtalanságot kiváltó tényező lehet. A lefekvés legyen mindig rituálé a gyermek számára. Biztosítsuk számára a hasonló lefekvési időpontot, legyenek megszokott tevékenységek. A fürdés, fogmosás, kislámpakapcsolás, simogatás, mesélés, halk zene legyen szinte szertartásosan végrehajtott minden este. Ezek az ismétlődő tevékenységek biztonságot jelentenek  a  gyermeknek, az idegrendszert megnyugtatják, és lecsendesítik, előkészítve őt az alvásra.

Környezeti pszichés faktorok
A családban uralkodó feszültséget a gyermek érzi - ez félelmet, bizonytalanságot kelt benne. A szülő általában nem beszél gondjairól a gyermeknek, gondolván, hogy ő  mit sem sejt róla. Sajnos a metakommunikáció révén a gyermek érzi a feszültséget, de okát nem tudva még inkább félelmet és nyugtalanságot vált ki benne.
Hasonló problémát okoz az óvodai vagy iskolai beilleszkedési zavar, vagy ha a gyermekünktől túlzott teljesítményt várunk el, melynek ő úgy érzi nem tud megfelelni. A másnaptól való szorongás elalvási nehézséget és nyugtalan alvást, rossz álmokat idézhet elő.
Sok esetben kistestvér születése zavarja meg a gyermek lelki egyensúlyát, mivel a szereteten és a szülőn való osztozás feladatával nem mindenkinek könnyű megbirkózni.
A családban történt tragédia, haláleset, vagy a szülő, testvér, nagyszülő betegsége erős szorongást válthat ki a gyermeknél. Türelmet és odafigyelést igényel a szülőtől ennek a problémának  a felismerése és megoldása. Kórházi kezelést követően nem meglepő, ha jó ideig a szülő nem mozdulhat el a gyermek ágyától, míg az el nem alszik. Ha a panaszok enyhítésére tett próbálkozások nem járnak sikerrel, pszichológus segítségét kell igénybe venni.

A napi rendszeresség felborulása
Mind a kisebb mind a nagyobb gyermekeknél előfordulhat alvászavar, ha utazás, ünnepek alkalmával felborul a napirend. De ugyanígy a számítógép használata miatti késői ágybakerülés is felborítja a megszokott napi rutint. Ilyenkor átbillennek azon a megszokott időponton, amikor általában már aludni szoktak, ezért ne lepődjünk meg, ha az még pár napig kihat az elalvásra, és nehézséget okoz. Többnyire a rendszeresség bevezetésével ez a probléma megoldódik.

Gyógyteákkal, megfelelően választott homeopátiás szerekkel sokat segíthetünk a kellemetlen tüneteken, akár valódi szervi betegséggel, akár lelki tényezőkkel állunk szemben. Emellett sok-sok türelemmel, megértéssel, valamint a problémáknak a gyermek szintjén való megbeszélésével érhetünk el eredményt.

Szerző: dr. Torkos Ágnes
Fotó: FreeDigitalPhotos

Címkék: gyermek, alvás, nyugtalanság, alvászavar, gyermekbetegségek

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Alvászavarok - káros lehet, ha túl keveset vagy túl sokat alszunk!

Tudtad, hogy a túl kevés vagy a túl sok alvás akár káros is lehet? Hova vezet az évekig kezeletlen alvászavar? Melyek az ún. „tiltott órák”, amikor egyáltalán nem szabad aludni, ha éjjel nyugodt és pihentető alvásra vágyunk? Hasznos tanácsok kialvatlanoknak, rossz alvóknak és alvászavarosoknak – dr. Purebl Györgytől.

tovább a cikkre
Hogyan hat a gyerekekre a rendszertelen alvás?

Alváskutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a napi rendszeres alvás hiánya károsíthatja a korai fejlődést. Kiket érinti hátrányosabban a túl késői lefekvés: a kisfiúkat vagy inkább a kislányokat? Miért nehezíti meg az alváshiány a tanulást? A szigorúbb szülők gyerekei jobban járnak? A kutatásból kiderül.

tovább a cikkre
A mandula kivétele segít a gyermekeknek a légzésben és az alvásban

Egy egyszerű orr- és garatmandula eltávolító műtét segíthet a légzéssel kapcsolatos alvászavarban szenvedő gyermekeknek az alvásban, sőt javíthatja a magaviseletét is.

tovább a cikkre
Tippek, ha gond van az elalvással

Sok szülő estéit nehezíti meg, hogy gyermeke nem tud elaludni, sír, vagy húzza az időt, mindent kitalál, hogy még ne kelljen álomra hajtania a fejét. Ha rászánjuk az időt, hogy megismerjük az okokat, akkor talán pár átnyűglődött estét spórolhatunk meg magunknak.

tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Dr. Torkos Ágnes - Gyermekorvos, homeopátiás és akupunktúrás orvos

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Zöldfűszeres túró

Zöldfűszeres túró

Uzsonnakrémek kenyérre >>
11 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 3 evőkanál túró 1 kávéskanál petrezselyemzöld 1 kávéskanál újhagyma, vagy vöröshagyma

Recept:

1-1 kávéskanálynyi - alaposan megtisztított - petrezselyemzöldet és újhagymát (vagy vöröshagymát, esetleg snidlinget) nagyon apróra vágunk, illetve lereszelünk. Hozzáadjuk a túróhoz és jól elkeverjük.

Kenyérre kenve adhatjuk a csecsemőnek (...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Játék tippek

Fejlesztés játékosan óvodásoknak: 7 játék, ami ügyesíti a kezet, hogy jobban menjen majd az írás

vissza vissza