Rajzolás kisgyerekeknél - Mikor kezd el rajzolni egy kisgyerek? Hogyan értelmezd a gyerekrajzokat?

Szülők lapja

Kisgyerek fejlődése

Szülők lapja


Rajzolás kisgyerekeknél - Mikor kezd el rajzolni egy kisgyerek? Hogyan értelmezd a gyerekrajzokat?

A rajzolás a kisgyermek impulzív, spontán, játékos tevékenysége. Mozgásos cselekvésekből indul ki. A gyerekek kezének csontosodása, a finom mozgásainak összerendezettsége - amely az írás valódi elsajátításához szükséges - csak a 7. életév körül alakul ki.

A kicsik jól és színesen ábrázolnak, érdeklődnek a különböző anyagok, technikák iránt, szívesen kipróbálnak minden újat. Nagyon fontos, hogy minél kisebb egy gyerek, annál nagyobb felületen tevékenykedhessen.

Terítsünk le egy nagy viaszos vásznat, és arra tegyünk papírt. Tegyük lehetővé, hogy maguktól, spontán rajzoljanak, fessenek, gyurmázzanak, vágjanak. A kisgyerekek szeretik az erős, élénk színeket. Kezdetben zsírkrétát adjunk, majd 3 oldalú, vastag ceruzát.

Ne feledjük, a gyermek azt rajzolja le, amit tud, és ahogyan tudja, ahogy emlékeiben él. Egy-egy részletet kiragad, az erőteljesebben jelenik meg. Rajzain kezdetben jellemző az aránytalanság, az átlátszóság, a téri irányok keveredése. Ne próbáljuk meg sémákra tanítani, hagyjuk szárnyalni a fantáziáját, kreativitását! Ha a felnőttek állandóan javítják a gyermeket, egy idő után elveszti érdeklődését.



Egyéni stílus
Már óvodáskorban - 4 éves kortól kezdve - kialakul az egyéni stílus, megjelennek a gyermekre jellemző sajátosságok. A rajzi jellegzetességek felismerhető személyiségjegyekké válnak. Színhasználat, kompozíció, mintázat, stb. alapján be lehet azonosítani a gyermekek rajzát.

Emberábrázolás
Az emberfigurák megjelenésének különböző szakaszai vannak óvodáskorban. Először az ún. fej-láb emberke jelenik meg a gyermek rajzán, ez kb. 4 éves korig tart. A tagolatlan fej-törzs formából 2 hosszú láb nyúlik ki, majd később megjelenik a két kar is. 4-6 éves kor között differenciálódik az emberfigura.

A kisgyerek nem mindig képes ábrázolni azt, amit az emberről tud, lát. A fejlődés nem lineáris itt sem. A gyermek bármely szakaszban visszatérhet egy korábban rajzolt sémához. A részletek, arányok érzelmi színezetet öltenek. Számukra kedves testrész óriásira nő, míg a lényegtelenek kicsik vagy meg se jelennek a rajzán.

A teljes és részletes emberfigura kialakulása átnyúlik az iskoláskorra.

Színek használata
A színek nyújtotta öröm fontosabbá válhat számukra, mint a valósághű színezés. Ebből ered az élénk, esetleg szokatlan színezés. Ezek mágikus szemléletet is kifejezhetnek., hiszen a gyermek rajzaiban épp úgy, mint a mesékben, minden lehetséges.

Bár gyakran halljuk, de a színek nem minden esetben utalnak ún. lelki sérülésre, problémára. A fekete és sötét színektől nem kell megijedni, nem minden esetben jelenti azt, hogy a kisgyermeknek lelki problémái vannak. Lehet, hogy az adott hangulati állapotban ez tetszett neki a legjobban.Viszont a rendszeres szokatlan színezés, zsúfoltság, aránytalanság kifejezhet vágyódást, szorongást, szeretetet vagy agressziót.
 
Szerző: Németh Adél óvodapedagógus
Fotó: Pixabay


Szülők lapja

Kisgyerek fejlődése

Szülők lapja


2008.04.17