Főoldal > Cikkek > Gyermek fejlődése > Miért fontos a mozgás a babának és a mamának? - Szülők Lapja

Miért fontos a mozgás a babának és a mamának?


Gyermeked felfedezési, tanulási és szórakozási vágya még automatikusan összekapcsolódik a mozgással. A mozgáson keresztül fejlődik az izomereje és érzékelése, a mozgáskoordinációja, egyensúlyérzéke, finommanipulációja, ritmusérzéke, koncentrációs, és természetesen a térbeli tájékozódó képessége.

Szerző: Szülők lapja
2011-06-14
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

Cikkünk a hirdetés után folytatódik

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Izgulsz, hogy minden rendben legyen a babavárás alatt? Szeretnél mindent megadni az egészséges fejlődéséhez?  Kattints ide, és nézd meg, hogy mit tehetsz érte >> 

vonal

[x] hirdetés

A babák, gyermekek mozgással tanulnak
A világ felfedezése a gyermekednél elemi módon összekapcsolódik mozgással. Az állandóan változó környezetben mindig új ingerforrások érik őt. Így gyűjt tapasztalatot az élő és élettelen környezetről, de az emberekről, viselkedési formáikról és kapcsolati viszonyaikról is. Azaz mozgással a kognitív (értelmi) és a szociális képességek is fejlődnek. Minden új mozgásforma elsajátítása a játék élményével párosul, és a gyakorlással tökéletesedik. Így válik később a mozgás puszta játékká.

Örökmozgó gyerekek
Ébren töltött óráiban egészséges gyermeked megállíthatatlan. Kitartóan gyakorol mindenféle mozgásformát, és felszabadultan játszik mindennel. A sikerélmény pedig szép lassan önálló tevékenységre is sarkallja.

Anyukaként is ugyanilyen fontos a mozgás
De vajon a felnőttkorban is ilyen fontos a mozgás? Igen! A sport jótékony hatásait számtalan területen tapasztalhatod. Azon túl, hogy az egészségmegőrzés elengedhetetlen eleme, a mozgás a tanulás, a testi-lelki fejlődés és szórakozás nyilvánvaló formája is. (Erre a cikkemben még visszatérek).
A mozgás az élet a gyermeknek, hiszen csak így válhat csak önálló, aktív, cselekvő emberré. A mozgás az élet a felnőttnek, mert csak így maradhat önálló, aktív és cselekvő ember.
Te mennyire törekszel arra, hogy a gyermekedhez hasonlóan a mozgás része legyen napjaidnak? Benned mennyire van jelen az aktív életforma utáni vágy?

A rendszeres testmozgás egészségügyi hatásai
Egészségünk megőrzése érdekében vagy a már kialakult mozgásszervi problémák miatt elengedhetetlen a test rendszeres átmozgatása. Segítségével erősítheted az izmokat, megőrizheted az ízületek rugalmasságát, javíthatod a szervezet oxigén- és vérellátását, óvhatod a szív- és érrendszert és a légzőrendszert. Ezen kívül a rendszeres sportnak köszönhetően javul a szervezet szénhidrát-anyagcseréje csökkentve a cukorbetegség és a túlsúly (valamint az ezekkel járó egyéb egészségügyi problémák) kialakulásának valószínűségét.

A testmozgás további pozitív hatásai
Az egészségmegőrzésen túl hozzájárul az esztétikus külső kialakulásához, elengedhetetlen kiegészítője a fogyókúráknak is. Sporttal egyensúlyban tarthatod a bevitt és felhasznált kalória arányát (és ezzel a testsúlyt megőrizheted vagy fogyhatsz). A sport oldja a stresszt, növeli a stresszel szembeni tűrőképességet. Energetizál, és javítja az általános közérzetet. Harmonizálja az idegrendszer működését, az agy fokozott vérellátásának köszönhetően a mentális funkciókra is pozitívan hat.  Pozitívan hat az alvásra, a táplálkozás egyensúlyára.

A sport fejleszti a szociális képességet is. Sport közben fejlődik az ön- és társismeret, és a kapcsolatteremtő készség. A stressz, a modern életvitelből származó káros impulzusok mozgással igen hatékonyan űzhetők el. Helyette a sikerélmény, a játékélmény (no és a szervezetben felszabaduló boldogsághormonok) hatására a felnőtt is felszabadulttá, ellazulttá és általában véve energikusabbá válhat. A felnőttekben is ott bujkáló vágy a világ felfedezésére gyakorlati megtapasztalással (azaz az aktív részvétellel) intenzívebb élményként sokkal mélyebb nyomot hagy.



A sportolás 10 parancsolata

1.    Aerob típusú (oxigén jelenlétében történő) mozgást végezz, a maximális terhelhetőségen végzett edzésidő max. 60-70%-ot tegyen ki.

2.    Az izzadás jó mércéje a test megdolgoztatásának, ezt mindig el kell érni.

3.    Heti 3-4 alkalommal kb. 60 percig gyakorolj.

4.    Mindig alacsonyabb aktivitással kezd az edzésprogramot. A terhelést növeld először az időtartammal és csak azután az intenzitással.

5.    Sportolás mellett gondoskodj a megfelelő táplálkozásról (vitamin- és ásványianyag-bevitel) és a folyadékfogyasztásról (sporttal kb. 3 liter legyen).

6.    Sportolás előtt másfél órával már ne egyél.

7.    Sportoláskor vedd figyelembe egyéni lehetőségeidet ( fizikai adottság, érdeklődés, lakóhely, finanszírozás, stb…) és egészségügyi állapotodat (magas vérnyomás, cukorbetegség, ortopédiai deformitások, várandósság, szülés utáni rehabilitáció, egyéb élettani problémák, testsúly, életkor, stb…). Szükség esetén konzultálj szakorvossal.

8.    A fogyókúra elengedhetetlen kiegészítője a rendszeres testmozgás. Egyes esetekben (a túlsúly mértékétől függően) speciális mozgás és táplálkozási program összeállítására van szükség, szakember segítségével.

9.    Tartsd szem előtt, hogy a fizikai állapot (életkor, egészségi állapot, fáradtság) és lelki állapot (figyelem, kedv) befolyásolja a sportolás lehetséges időtartamát. Légy türelmes, tarts pihenőt, ha szükséges.

10.    Adottságaiddal, képességeid szintjével és fizikai állapotoddal összefüggésben mérd fel a gyakorlás rizikóit, a sérülésveszélyt. A sportolás helyét, idejét és módját körültekintően válaszd meg.



Csoba Ildikó
www.tuttifitti.blogspot.com

Felhasznált irodalom: Dr. Olajos Judit–Tóth Kornélia - Életmódi


 

Címkék: baba, mozgás, testmozgás, koordináció

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Elhízott generáció! - Mozgassuk meg jobban a gyerekeket!

„A szemünk előtt nő fel egy generáció, amelynek egyre szélesebb a derékbősége. Ez a kutatás megmutatja, milyen egyszerű módon lehetne rávenni őket a testmozgásra.”

tovább a cikkre
Mit adjunk a totyogó lábára? Melyik az egészséges babacipő?

Hatalmas öröm, amikor az addig csak kúszó-mászó kisbabánk elindul, hogy két lábon fedezze fel a világot. Édesen tipegve teszi meg az első lépéseket. De nem mindegy, hogy miben!

tovább a cikkre
Így óvd a baba lábát! Gyakorlatok a lúdtalp ellen

Köztudott hogy 3 éves korig nem létezik lúdtalp, mert minden gyermek teli talpon tanul meg járni. A lábboltozatok szép lassan alakulnak ki a mozgás és a különböző ingerek hatására. Már csecsemőkorban (0-12 hónapos korban) sokat tehetünk azért, hogy megelőzzük a különböző lábdeformitásokat!

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Banán-avokádópép

Banán-avokádópép

Gyümölcspépek >>
6 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 1 félérett banán 100 gramm félérett avokádó

Recept:

A nyers, félérett gyümölcsöket összeturmixoljuk és 1-2 evőkanál anyatejjel, vagy tápszerrel higítjuk.

Fontos!
A gyümölcspépet lehetőleg frissen készítve kapja a baba, mert ha sokáig áll, akkor a C-vitamin-tartalma csökken!

(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
9 hónap

Ne dobd el a súlyzót: Így sportolj a a várandósság alatt, hogy neked és a kisbabádnak is jó legyen - Szakember tanácsai

vissza vissza