Főoldal > Cikkek > Gyermeknevelés > Tudtad, hogy minden kisgyerek fél ezektől? 6 tipp, hogy segítsd leküzdeni a szorongását - Szülők Lapja

Tudtad, hogy minden kisgyerek fél ezektől? 6 tipp, hogy segítsd leküzdeni a szorongását

Szülőklapja képEl sem tudjuk képzelni, hogy a gyerekek mennyi mindentől szoronghatnak. Hogyan segíthetünk a kisgyerekeknek, ha ők aggódnak, félnek, szoronganak valamitől? Hogyan beszélgessünk, játsszunk a gyerekekkel, ha már felismertük a problémát?

Szerző: Dr. Árvainé Koczok Márta
2015-06-24
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Dr. Árvainé Koczok Márta
tanácsadó szakpszichológus
kérdezd szakértőnket a témában >>
A gyermekkor szülők és gyermekek számára egyaránt egy olyan időszak, mely tele van olyan kihívásokkal, amikre a kicsik szorongással reagálhatnak. Ezek a feszültségek megfigyelhetők az érzelmi élet-, vagy a viselkedés megváltozásában. Pl. éjszakai bepisilés, körömrágás, fokozott ujjszopás, alvási nehézségek, tanulmányi eredmények romlása, figyelemproblémák, vagy egyéb magatartási zavarok jelentkezhetnek.
Érdemes odafigyelni ezekre a változásokra. Szülőként, utánzási modellként fontos, hogy segítsünk gyermekeinknek megtanulni a nehézségek legyőzését.


Mi mindentől szoronghat a gyermek?
  • Félhet attól, hogy elhagyják a szülei
  • Ha bűntudata van valami miatt
  • Ha önállóságában korlátozzák
  • A szülők közötti problémák miatt aggódik
  • Nem megfelelő mennyiségű és minőségű testmozgás esetén
  • Életkori sajátosságként jelenik meg óvodáskorban a haláltól, elmúlástól való félelem
  • Iskoláskorban pedig megjelenik a teljesítményszorongás

Mit tehet a szülő gyermeke szorongása ellen?
Fogadjuk el, hogy szülőként nem tudjuk mindentől megóvni gyermekünket. Inkább vértezzük fel olyan problémamegoldó, megküzdési készségekkel, melyek átsegítik őket a nehezebb időszakokon.
Ehhez a következőket hívhatjuk segítségül:

1. Beszélgetés
A legfontosabb, hogy beszélgessünk sokat a kicsivel. Mesélje el, rajzolja le, mitől fél! Ismerjük meg szorongását az ő megfogalmazásán keresztül. Ne adjuk a szavakat a szájába, próbálja meg ő kifejezni, mit érez, és gondol. Közben mi próbáljuk megérteni, elfogadni az érzéseit, vegyük komolyan, ne bagatellizáljuk a problémáját!

2. Mese
Olvassunk olyan meséket, ahol a hősök szimbolikusan hasonló helyzetbe kerültek, és megoldották azokat. Ez növeli az énerőt.
A magyar népmesék például, gazdag kultúrkincsünket felhasználva, komoly szorongást generálnak, majd a főszereplő ügyességéből, tudásából fakadóan, segítőket is bevonva, oldják fel a feszültséget, és hozzák el a katarzis élményét!
Az ún. gyógyító meséket azonban kerülném, a túl direkt tanulságok nem érik el céljukat. Ez kicsit olyan, mintha megmondanám a gyermeknek, hogy mit csináljon, hogyan ne szorongjon. Ez sajnos nem ilyen egyszerű. Neki magának kell rátalálnia a számára hasznosnak bizonyuló erőforrásokra, megoldásokra.

Cikkünk a hirdetés után folytatódik

hirdetés

HOGYAN VÁLASSZ BABAVÁRÓ VITAMINT?

Nézd meg, hogy miért fontos a terhességi vitamin, és hogy mi alapján érdemes választani!
Kattints ide a bővebb információért >>

vonal

[x] hirdetés

3. Játék
Az önfeledt tevékenység során a gyermek kijátssza magából a feszültséget! A babák veszekednek, az állatok fejét levágják, a dinók harcolnak, ő pedig boldog arccal mosolyog ránk... Biztosítsunk (szorongó) gyermekünk számára minél több olyan időt, amikor azt játszhatja, amit ő akar. Ha igényli közben társaságunkat, akkor figyeljünk arra, hogy ne mi irányítsunk, inkább csak asszisztáljunk az ő történetéhez. A gyerekek szeretik meghatározni, mit mondjunk, hogyan játsszunk. Ehhez ők értenek a legjobban, a játék az ő „szakterületük”!

4. Zene-ének-tánc
A zene, az éneklés, és a mozgás köztudottan oldja a feszültséget. A gyermekek életében ezek központi szerepet játszanak. Az éneklő gyermek nem szorong! Választhasson ő zenét, ugrabugráljon rá, énekeljen! S ha ebben az egész család is kedvét leli, akkor ez igazán felszabadító élménnyé válik a számára!

5. Mozgás
Biztosítsuk gyermekeink számára a szabad levegőn a mindennapi mozgást. A gyerekek nagy része alig mozog napközben. A mindennapi testnevelés, illetve az óvodai tornaóra, a másokhoz való folytonos alkalmazkodás nem pótolja az önfeledt, felszabadult játéktevékenységet a szabadban! Így a kert, a játszótér fontos terepe lehet a feszültségek, felgyűlt energiák levezetésének.

6. Relaxáció
A relaxáció egy hasznos módszer felnőttek és gyermekek számára. Számtalan formája ismert (autogén tréning, agykontroll, meditáció, stb.). Gyermekek számára nagyon hasznosnak gondolom Lori Lite: A dühös polip című relaxációs mesekönyvét, mellyel olvasás közben, játékosan próbálhatják ki, és sajátíthatják el a progresszív izomrelaxáció módszerét.

A gyermeki szorongás csökkentése sokszor a szakemberek számára is igazi kihívás. Ám nagyon fontos, hogy ne féljünk segítséget kérni, ha otthon nem járunk sikerrel.
A gyermekünk számára leghatékonyabb módszer megtalálásához ne sajnáljuk az időt és energiát, hiszen hamar, és hosszútávon jelentkezik általa a hatékonyabb problémamegoldás, illetve az azt követő megkönnyebbülés, önbizalom növekedés, és hatékonyság-érzés!

Szerző: Dr. Árvainé Koczok Márta
Fotó: FreeDigitalPhotos

Címkék: gyermeknevelés, félelem, szorongás, gyerek, szülő

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Ezért fontos a családi béke a kisgyermekek számára! A gyermekünk viselkedése megmutatja, ha baj van
Ezért fontos a családi béke a kisgyermekek számára! A gyermekünk viselkedése megmutatja, ha baj van

A babák már pocakban érzik édesanyjuk minden feszültségét és rezdülését. Később a családi minták hatnak a gyerekek személyiségfejlődésére. Hogyan neveljünk kiegyensúlyozott gyermeket? Mire figyeljünk oda, és mit kerüljünk a hétköznapok során? Hogyan viselkedik a kisgyerek, ha a családban nincs minden rendben?

tovább a cikkre
Iskolaérettségi teszt - Ellenőrizd le, hogy iskolaérett-e már a gyermeked
Iskolaérettségi teszt - Ellenőrizd le, hogy iskolaérett-e már a gyermeked

Mi jellemzi az iskolaérett gyermek viselkedését és gondolkodását? Mi a jobb számára: ha oviban marad még egy évet, vagy ősszel iskolába megy? Töltsd ki szülői kérdőívünket, és tudd meg, hogy iskolaérett-e már gyermeked!

tovább a cikkre
Hiszti, vagy szeparációs szorongás? Hogyan ismerheted fel?
Hiszti, vagy szeparációs szorongás? Hogyan ismerheted fel?

Elkényeztetésről, hisztiről van szó, vagy lehet, hogy szeparációs szorongással küzd gyermekünk? Hogyan alakul ki egyáltalán a szeparációs szorongás? Mit ne tegyünk a szorongó gyermekkel? Hogyan segíthetünk neki a szeparációs szorongását oldani?

tovább a cikkre
Eleget mozognak-e a gyermekeink?
Eleget mozognak-e a gyermekeink?

Régen kimutatták már, hogy a megfelelő mozgás dopamint szabadít fel az agyban, aminek következtében örömöt élhetünk át. A kezdeti izzadós-elfáradós szakasz után, így a testi-lelki jól-létet is megtapasztalhatjuk. Jutalom ez cserébe a fáradozásunkért. Többek között ezért is fontos a mozgás gyermekkorban, felnőttkorban egyaránt.

tovább a cikkre
Figyelemzavar, magatartászavar - Mit tehet a szülő és mikor kell szakemberhez fordulni?
Figyelemzavar, magatartászavar - Mit tehet a szülő és mikor kell szakemberhez fordulni?

Gyermeked nem tud odafigyelni az iskolában? Szétszórt a figyelme és nem tud egy dologra koncentrálni? Otthon is folyton unszolni kell? Életkori sajátosságról van szó vagy segítségre szorul? Pszichológus szakértőnk véleménye az iskolai figyelem problémákról és a koncentrációs nehézségekről.


tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Dr. Árvainé Koczok Márta - tanácsadó szakpszichológus

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Gyümölcsös kukoricapehely

Gyümölcsös kukoricapehely

Uzsonnaételek gyümölcsből >>
9 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: Ízlés szerinti gyümölcs (turmixolva 1,5 dl) 2-3 evőkanál kukoricapehely

Recept:

A lereszelt, vagy turmixolt, esetleg centrifugált gyümölcsbe (kb. 1,5 dl) beáztatunk 2-3 evőkanál kukoricapelyhet. Amikor felpuhult, akkor az egészet turmixoljuk.

Tipp!
Amennyiben az áztatás előtt a kukoricapelyhet szalvéta között sodrófával összetörjü(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Hírek, érdekességek

Megmentették egy 4 éves gyermek életét a zalai rendőrök - A kislány az éjszaka közepén kóborolt el otthonról

vissza vissza