2019. december 11 |Dániel...

Főoldal > Cikkek > Gyermeknevelés > Ha szorong a gyermek az óvodában, iskolában: 11 hatékony szorongásoldó módszer otthonra a pszichológustól - Szülők Lapja

Ha szorong a gyermek az óvodában, iskolában: 11 hatékony szorongásoldó módszer otthonra a pszichológustól

Szülőklapja képGyermeked folyton izgul a dolgozatírás, feleltetés előtt, vagy már megint rossz jegyet hozott haza és azon stresszeli magát? Szülőként te is sokat tehetsz azért, hogy gyermeked az iskolából származó szorongását jobban kezelje! Pszichológus szakértőnk ilyen helyzetekre ad 11 otthon is könnyen alkalmazható módszert.

Szerző: Dr. Árvainé Koczok Márta
2016-04-14
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Dr. Árvainé Koczok Márta
tanácsadó szakpszichológus
kérdezd szakértőnket a témában >>
A korábban megjelent, Deliága Éva iskolapszichológus facebook-bejegyzése, valamint a hvg.hu-n olvasható cikk nyomán sok szülő teheti fel magában a kérdést, hogy miként segíthet iskoláskorú gyermekének, hogy gyermeke minél kevésbé stresszeljen, és ne kelljen a gyereknek pszichológushoz járnia.

Miért van az, hogy az egyik gyereket megbetegíti az adott iskolarendszer, a másik pedig láthatóan könnyedén veszi az akadályokat? Hogyan segíthetünk szülőként, mire érdemes odafigyelni, hogy biztosítsuk gyermekünk számára a boldog, kiegyensúlyozott gyermekkort?

A gyerekek idegrendszere, személyisége különböző
Nem kell szakembernek lenni ahhoz, hogy lássuk: MINDEN GYERMEK MÁS. A gyermekek idegrendszere, személyisége magzati koruktól fejlődik a különféle környezeti ingerek hatására. Mindannyian örökül kapunk egy bizonyos genetikai állományt, többek között a szorongásra való hajlam is öröklődik, de csupán az a gyermek betegszik meg, aki esetében a környezeti hatások ezt a hajlamot felerősítik, nem pedig csillapítják.


Amikor frusztráló a sok házi feladat...

Nóra kismamaként igyekszik sokat tenni a szorongás ellen, amire amúgy is hajlamos
Nóra egy szorongó családban nőtt fel, ő is sokat idegeskedik, sokszor feszült. Szülei, nagyszülei, testvérei és unokatestvérei között is sokan túlzottan aggodalmaskodóak, akad közöttük még pszichiátriai beteg is. Nóra most babát vár, és nem szeretné, ha a kicsi is szorongana, bár tudja, hogy nehéz felülírni a családi mintákat és a genetikát. Épp ezért úgy dönt, hogy kismamaként eljár önismereti céllal egy pszichológushoz, akinél elsajátítja az autogén tréninget (relaxációs módszer). Nóra gondolkodása, hozzáállása sokat változik a konzultációk és a rendszeres relaxáció hatására, ami jó hatással van babájára is. Hiszen tudjuk, hogy az anya vérében stresszhormonok megnövekedő szintje a magzat agyának fejlődését is befolyásolja - lásd korábbi cikkünket. Nóra tehát elindult egy úton, amivel lehetővé teszi önmaga és gyermeke számára, hogy képesek legyenek kitörni a szorongás ördögi köréből.


Mit tehetek, hogy a már iskolás gyermekem könnyebben kezelje a stresszhelyzeteket?
Szülőnek lenni néha nagyon nehéz. Mikor látjuk, hogy nap mint nap szenved a gyermekünk, bármit megtennénk, csak segíteni tudjunk neki.
Valóban, ha nem kezdtétek el tudatosan kisgyermekkorban a szorongásoldás technikáinak elsajátítását, nehezebbnek tűnik a helyzet, hiszen bizonyos reakciók, viselkedési- és gondolkodási minták rögzülhettek. Ám én azt vallom, hogy jobb később, mint soha!
Szerencsére számtalan lehetőség áll a rendelkezésünkre, hogy gyermekünk és akár, mi szülők is megtanuljunk ellazulni, kikapcsolódni, feltöltődni, és megpróbáljuk a szorongást minimálisra csökkenteni.
 

Otthon alkalmazható stresszoldó módszerek gyerekeknek
 

1. Szorongásnapló vezetése: ha még gyermekünk túl kicsi ahhoz, hogy önállóan vezesse, a szülő is írhat egy ilyet, akár párhuzamosan önmagát/családi életet megfigyelve is. Rendszeres vezetése, az önmegfigyelés módszere rádöbbenthet minket olyan dolgokra, amiket eddig nem vettünk észre: például mi vált ki nálunk stresszreakciót (heves szívdobogás, nehézlégzés, verejtékezés, gyakori vizelési inger), illetve miként reagálunk ilyenkor.

2. Napirend felülvizsgálata: ha túl feszített a gyermek vagy az egész család napirendje, érdemes átgondolni, miből lehet leadni, hogy több időnk maradjon olyan dolgokra, melyek kikapcsolnak, feltöltenek.

3. Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás biztosítása

4. Szorongáskeltő, nem életkornak megfelelő filmek, mesék, játékok kerülése

5. Olvasás

Cikkünk a hirdetés után folytatódik

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Izgulsz, hogy minden rendben legyen a babavárás alatt? Szeretnél mindent megadni az egészséges fejlődéséhez?  Kattints ide, és nézd meg, hogy mit tehetsz érte >> 

vonal

[x] hirdetés

6. Naplóírás

7. Elalvás előtt valamilyen új szokás bevezetése: Sok gyermeknél az elalvás közeledtével felerősödik a szorongás, ezért segíthet például a zenehallgatás, esti mese olvasás, nagyobbaknál őket érdeklő regény önálló olvasása (eltereli a figyelmüket a napi szorongáskeltő helyzetekről, kikapcsolja őket teljesen, és elfárad közben a szem - könnyebb utána elaludni).

8. Étrendbeli változtatások: koffeintartalmú (például energiaitalok, fekete tea) italok száműzése, hozzáadott cukor, nassolás csökkentése, helyettük Omega-3 zsírsavak, magnézium, C-vitamin, vas beépítése a gyermek étrendjébe. Ételallergia kiderítése, és speciális étrend betartása, ha szükséges.

9. Szülői minta megváltoztatása: a gyermek számára a szülő az elsődleges minta, tőle tanulja meg, milyen a világ, és hogyan kell a mindennapokban viselkedni, gondolkodni. Ha a szülő hazaviszi a munkáját, és otthon folyamatosan szidja a főnökét, nem tud lelazítani, kikapcsolni, akkor a gyermek ezt látja, és azt hiszi, így kell élni: ő is szidja a tanárokat, a sok tananyagot, folyton stresszel. Amelyik szülő azonban szán időt, és energiát a kikapcsolódásra (sport, kultúra, társasági élet terén például) az a gyermeke felé is azt közvetíti, hogy bár minden nap dolgozni kell, és érnek minket negatív helyzeteket, ezeken felül lehet kerekedni, és lehet/kell a számunkra pozitív dolgokkal, élményekkel is foglalkozni!

10. Rendszeres testmozgás bevezetése: nem elég a mindennapi testnevelés. Fontos a kötetlen, szabadtérben végezhető nagymozgás, csapatjátékok, sok nevetéssel, jó barátokkal!

11. Szemléletváltás: szülőként a munka-, a pénz- és a teljesítmény-centrikusság helyett helyezzük a hangsúlyt más értékekre, mint például a baráti kapcsolatok, testi-lelki egészség megőrzése (lelkünk ápolása ugyanolyan fontos, mint testünkké!). Gyermekeinktől pedig ne kérjük folyton számon az iskolai előmenetelt, ottani viselkedést. Ne azonosítsuk őket iskolai teljesítményükkel! Lássuk meg bennük az egyéniséget, támogassuk és bátorítsuk őket azon a téren, amelyen ügyesek. Biztosítsunk számukra minél több szabadidőt, melyet felhőtlenül, játékkal tölthetnek el!

Ha mindez nem vezet eredményre, érdemes szakember segítségét kérni.


Szakembert igénylő lehetőségek stresszes gyerekek kezelésére


1. Autogén tréning elsajátítása (vannak csoportok is erre a célra)
2. Progresszív izomrelaxáció módszere
3. Önismereti, személyiségfejlesztő konzultációk, foglalkozások
4. Életvezetési tanácsadás
5. Egyéni vagy családterápia

A pszichológus (súlyos szorongásos zavar esetén pedig pszichiáter) szakember felderíti a családi és környezeti háttértényezőket, igyekszik minél jobban megismerni az adott gyermek mindennapjait, gondolkodását, a családi mintákat. Ezek ismeretében javasol terápiát, melyek között szerepelhet egy relaxációs módszer megtanítása is. (Súlyos esetben kerül csak sor gyógyszeres kezelésre).

Látható tehát, hogy szülőként számos módon segíthetünk gyermekeinknek mindennapi szorongásaik legyőzésében, és a különféle stresszhelyzetek kezelésében. A legfontosabb azonban mindközül az, hogy mi hogyan éljük az életünket, miként gondolkodunk, mely értékek mentén éljük és szervezzük mindennapjainkat, mert ez a gyermekbe "beleég", és bizony később nagyon nehéz, több évig tartó és szakember segítségét igénylő folyamat felülírni.

Eredeti cikk forrása: http://neszorongj.blog.hu/
Szerző: Dr. Árvainé Koczok Márta
Fotó: Freepik

Címkék: stressz, gyerek, iskola, szorongás, stresszoldás, pszichológus

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

OLVASD EL EZT IS!

Hagyd a gyereket unatkozni! Milyen foglalkozásra van szükségük valójában a babáknak, kisgyermekeknek? A pszichológus tanácsai
Hagyd a gyereket unatkozni! Milyen foglalkozásra van szükségük valójában a babáknak, kisgyermekeknek? A pszichológus tanácsai

Anyukák, akik mindenhova hordják a babát, kisgyereket: babaangolra, babaúszásra, ringatóra, baba-mamatornára és anyukák, akik úgy gondolják, hogy a babának otthon kell fejlődnie. Kinek van igaza? Árt-e vagy használ a sok különóra, fejlesztés? Pszichológust kérdeztünk.

tovább a cikkre
Ha figyelemzavaros a gyerek - Mik a tünetek? Mit tegyél és mit kerülj szülőként? Ezt mondja a pszichológus
Ha figyelemzavaros a gyerek - Mik a tünetek? Mit tegyél és mit kerülj szülőként? Ezt mondja a pszichológus

„Miért kell mindig mindent ötször elmondanom!?” A figyelemzavar nem nevelési probléma, hanem valós idegrendszeri fejlődési zavar következtében kialakuló betegség. A túlzottan mozgékony és figyelemzavaros óvodás gyermekek problémájáról szakértőnk beszél.

tovább a cikkre
Hazudik a gyerek? 10+1 szelíd nevelési módszer, amivel megtanulja az őszinteséget
Hazudik a gyerek? 10+1 szelíd nevelési módszer, amivel megtanulja az őszinteséget

Még a legjobb családokban is bizony előfordul, hogy a kisgyermek néha füllent. Baj-e vagy sem, ha a gyerek időnként nem mond igazat a szülőnek? Hogyan lehet őszintének nevelni a gyereket már a kezdetektől? 10+1 tanács pszichológus szakértőnktől.

tovább a cikkre
Iskolaérettségi teszt - Ellenőrizd le, hogy iskolaérett-e már a gyermeked

Mi jellemzi az iskolaérett gyermek viselkedését és gondolkodását? Mi a jobb számára: ha oviban marad még egy évet, vagy ősszel iskolába megy? Töltsd ki szülői kérdőívünket, és tudd meg, hogy iskolaérett-e már gyermeked!

tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Dr. Árvainé Koczok Márta - tanácsadó szakpszichológus

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Rakott cukkini

Rakott cukkini

Egytálételek >>
11 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: Hozzávalók 1 fő részére 200 g cukkini 50 g rizs 80 g darált hús (sertéskaraj vagy csirkemell) 20 g póréhagyma 10 ml olaj 30 ml tejföl (12%-os) só, kakukkfű

Recept:

A cukkinit megmossuk, félbevágjuk és enyhén kiolajozott tűzálló tálba fektetjük, enyhén megsózzuk. A rizst bő vízben megfőzzük. A darált húst és a vékony karikákra vágott póréhagymát olajon átfuttatjuk, sózzuk, fűszerezzük majd (...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Játék tippek

Így segítheted a gyerek beszédfejlődését: 7 szuper játék a hangképzés, szókincs, memória fejlesztésére

vissza vissza