Főoldal > Cikkek > Gyermeknevelés > PISA 2015 felmérés - Miben bizonyultak a leggyengébbnek a magyar diákok? Melyik ország tanulói szerepeltek legjobb - Szülők Lapja

PISA 2015 felmérés - Miben bizonyultak a leggyengébbnek a magyar diákok? Melyik ország tanulói szerepeltek legjobban?

Szülőklapja képRomlott a magyar diákok iskolai teljesítménye az utóbbi években a PISA 2015 szerint. A szövegértésben és a természettudományos tárgyakban gyengébbek a magyar diákok, a matematikában pedig ugyanolyan eredményeket értek el a tanulók, mint 2012-ben. A PISA felmérést sokan az oktatási rendszer kritikájaként értelmezik, a hírt pedig mindenki másként magyarázza.

Szerző: Szülők lapja
2016-12-07
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

Romlott a magyar diákok iskolai teljesítménye és alacsonyabb az OECD-országok átlagáénál a PISA 2015 szerint. A szövegértésben és a természettudományos tárgyakban gyengébbek a magyar diákok, a matematikában pedig ugyanolyan eredményeket értek el a tanulók, mint 2012-ben. A PISA felmérést sokan az oktatási rendszer kritikájaként értelmezik, a hírt pedig mindenki másként magyarázza.


PISA 2015 felmérés eredménye


A PISA-vizsgálat az OECD nemzetközi tanulói teljesítménymérési programja, amelyet 2000-ben indítottak el, és háromévenként ismételnek meg.
A felmérésben 540 ezer 15 éves diák tudását szondázták 72 országban. A vizsgálódás négy nagy területet céloz: a természettudományokat, a matematikát, a szövegértést és a problémamegoldást, amelyek közül most az elsőn volt a hangsúly.

Természettudományok
A természettudományokban Magyarország 477 ponttal az utolsó negyedben végzett az OECD-országok között, ami jelentős visszaesés 2012-höz képest (494 pont).

Szövegértés
Hasonló a helyzet a szövegértésnél, amelyben 470 pontot értek el a magyar diákok a három évvel ezelőtti 488-hoz képest.

Matematika
A matematika területén elért 477 pont megegyezik a 2012-es adatokkal. Az OECD-átlag a természettudományokban és a szövegértésben 493 pont, a matematikában 490 pont volt.

Kik voltak a világ legjobb tanulói 2015-ben?
A szövegértés, a matematika és a természettudományok területén is a szingapúri diákok szerepeltek a legjobban. Az OECD tagállamai közül pedig Japán, Észtország, Finnország és Kanada nyújtotta a legjobb teljesítményt.

A természettudományok területén Szingapúr után Japán és Észtország következik, a szövegértésben Hongkong és Kanada, a matematikában szintén Hongkong és az ugyancsak Kínához tartozó Makaó.

PISA 2015 felmérés - Miben bizonyultak a leggyengébbnek a magyar diákok? Melyik ország tanulói szerepeltek legjobban?

Szociális okok a hazai intézmények eredménykülönbsége mögött
A lexikális tudás- és a kompetenciafejlesztése egyaránt fontos - emelte ki az oktatási államtitkár a 2016. december 6-án, kedden nyilvánosságra hozott nemzetközi és hazai oktatási méréseket kommentálva az MTI-nek.

Cikkünk a hirdetés után folytatódik

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Izgulsz, hogy minden rendben legyen a babavárás alatt? Szeretnél mindent megadni az egészséges fejlődéséhez?  Kattints ide, és nézd meg, hogy mit tehetsz érte >> 

vonal

[x] hirdetés

Ostorics László, az Oktatási Hivatal osztályvezetője véleményét így összegezte: mindhárom mérés azt mutatta, hogy a tanulók szociális összetétele jelentősen befolyásolja az intézmények közötti eredménykülönbségeket.

PISA felmérés - 15 éves tanulókat mér nemzetközi összehasonlításban
Palkovics László felhívta a figyelmet arra, hogy három különböző felmérésről van szó, más korosztályt, más gyermekcsoportot érintenek, és más szempontok alapján történtek a mérések.

Kitért arra is: egy 2015-ös mérés egy két évvel korábban bevezetett új tanterv hatásait még nem mutatja be. A TIMMS elsősorban tantervi szempontok alapján készül, 4. és 8. osztályban, a tárca által végzett kompetencia-mérés 6., 8., és 10. osztályban történik, és minden gyerek részt vesz benne, a PISA pedig 15 éveseket alkalmazásorientáltan mér és egy abszolút skálán, függetlenül attól, mi történik egy adott ország oktatási rendszerében.

Ilyen értelemben a három mérés eredménye valamilyen szinten korrelál egymással, de nem igazán összevethetők. Nehéz azt mondani, ha a TIMMS eredményekben tovább javulnak a diákok, akkor jobbak lesznek a PISA eredmények - mondta.

A magyar 4. és 8. osztályos diákoknak még erős tantervi tudása van
Az oktatási államtitkár arról, hogy 4. és 8. osztályban a diákoknak erős tantervi tudása van, de a 15 évesek a PISA-feladatoknál ezt nem tudják alkalmazni, azt mondta: valószínűleg a diszciplináris matematika tudása a gyerekeknek nem változott, de hogy ez mit jelent pontosan, azt a következő mérés mutathatja meg.

A magyar gyerekek lexikális tudását és kompetenciáját kell egyszerre fejleszteni
Az egyértelmű volt, hogy a természettudományos mérésnél olyan feladatot kellett megoldani, amit a magyar gyermekek nem tanulnak az iskolában, nincs benne a tananyagban, hogy egy bizonyos eszköztárral hogyan modellezzenek egy ilyen feladatot. Hozzátette: a komplex természettudományos tantárgy, amit most vezettek be, kifejezetten jó megoldás lehet erre. Ez ugyanis a megtanult diszciplínákra épít, de komplexebb látásmódot követel meg - közölte.

Kitért arra is, hogy az új nemzeti alaptantervben (nat) azt tűzték ki célul, hogy a lexikális tudás és a kompetenciafejlesztés egyaránt megjelenjen. Mindkettő fontos, lexikális tudás nélkül nincs kompetencia sem - fogalmazott az oktatási államtitkár. Ha csak utóbbit fejlesztik, akkor a diákok nem tudnak például egy modellező feladatot megoldani, mert nem lesz meg hozzá a lexikális tudásuk. Jelezte: az új nat készül, a koncepcióját várhatóan január közepén mutatják be és bocsátják vitára.

Mennyire felkészültek a mai fiatalok a társadalmi kihívásokra?
- Minden országnak lenne hova fejlődnie, még a legjobban teljesítőknek is. A fiatalkori munkanélküliség magas szintjére, a növekvő egyenlőtlenségre, a nemek közti szakadékra, valamint a gazdasági növekedés sürgető igényére tekintettel többet kell tenni annak a biztosítása érdekében, hogy minden gyerek a lehető legjobb oktatásban részesüljön - hangsúlyozta Ángel Gurría, az OECD főtitkára.

- Az alapvető készségek nem csak az iskolában, hanem a későbbiek folyamán is kulcsfontosságúak a siker szempontjából, a továbbtanulásban és a munkaerőpiacon is. Túl sok fiatal európai nincs kellőképpen felkészülve a modern, rendkívül innovatív társadalmak kihívásaira - figyelmeztetett brüsszeli sajtótájékoztatóján Navracsics Tibor kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi uniós biztos.

Forrás: MTI 2016. december 6.
Fotó: Pixabay

Címkék: pisa 2015, tanuló, iskola, felmérés, diák, tanulmány, romlott a magyar diákok teljesítménye

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

OLVASD EL EZT IS!

Halasztott iskolakezdés: még egy évet járjon óvodába a gyerek vagy menjen mindenképpen iskolába? Melyik jobb neki? Pszichológus válaszol
Halasztott iskolakezdés: még egy évet járjon óvodába a gyerek vagy menjen mindenképpen iskolába? Melyik jobb neki? Pszichológus válaszol

Nyer vagy veszít a gyerek a halasztott iskolakezdéssel? Mikor dönt jól a szülő, ha hagyja a gyereket még egy évig az oviban, vagy beíratja iskolába? A túl korai és túl késői iskolakezdésről, a szülőkre nehezedő nem könnyű döntésről, az óvodai „unatkozásról” és az iskolai lemaradásról, illetve az ellentétes szakmai véleményekről pszichológus szakértőnk fejti ki véleményét.

tovább a cikkre
3 dolog, amit sok szülő nem tanít meg a gyermekének, pedig kellene - Így látja egy általános iskolai tanár
3 dolog, amit sok szülő nem tanít meg a gyermekének, pedig kellene - Így látja egy általános iskolai tanár

Jonas Harrysson 16 éve tanárként dolgozik egy svéd iskolában. Ezalatt az idő alatt már sok mindent megtapasztalt, de úgy véli, az elmúlt néhány évben ijesztő változásnak lettek tanúi az osztálytermek - a gyerekek hozzáállása megváltozott. Hogy felhívja a figyelmet a problémára, nyílt levelet intézett a szülőkhöz.

tovább a cikkre
Egy különleges iskola Down-szindrómás, autista és más tanulásban-értelmileg akadályozott gyermek számára - Ingyenes oktatás, gyerekre szabott fejlesztés a SOFI-ban
Egy különleges iskola Down-szindrómás, autista és más tanulásban-értelmileg akadályozott gyermek számára - Ingyenes oktatás, gyerekre szabott fejlesztés a SOFI-ban

Egy speciális iskola, a SOFI igazgatónőjével beszélgettünk az iskoláról, az Életjel Alapítvány közreműködő munkájáról, sikereikről, örömeikről - miközben hasznos tanácsot igyekszünk nyújtani azoknak a szülőknek, akiknek éppen aktuális a speciális iskolaválasztás kérdése.

tovább a cikkre
Becsöngettek! Hogyan neveljük az óvodából az iskolapadba csöppent kisiskolás gyereket?

Hogyan kell szülőként viselkedni a kisiskolás gyerekekkel? Dicsérjünk vagy a büntessünk? Miért nem jó a kisiskolás gyerekkel szembeni túlzott elvárás? Hogyan változtatja meg az iskola és az iskolatársak gyermekünket? Mire figyeljünk oda az iskoláskorú gyermekek nevelése során? Tipp, ami a szabálytudatot formálja.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Rakott burgonya

Rakott burgonya

Egytálételek >>
10 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 2 db burgonya 2-3 ek joghurt 1 db paradicsom 100 g darált csirkemell margarin petrezselyem

Recept:

A 2 közepes méretű burgonyát megmossuk, héjában megfőzzük, vagy megsütjük, majd hámozás után krumplinyomón áttörjük.

Egy kis méretű (cca. 7-8 cm) átmérőjű hőálló edényt margarinnal kikenünk és a burgonya felét bele si(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
vissza vissza