Főoldal > Cikkek > Gyermeknevelés > Hogyan jutalmazzuk és hogyan büntessük a gyermeket? - Szülők Lapja

Hogyan jutalmazzuk és hogyan büntessük a gyermeket?

Szülőklapja képA gyermeknevelés során a következmények nagy szereppel bírnak a gyermek viselkedésének alakulásában. Pozitív következmény (dicséret, jutalom) esetén az adott viselkedés gyakorisága nő, a viselkedésminta rögzül, míg negatív következmény (figyelemmegvonás, jutalom megvonás, büntetés) esetén az adott magatartás megjelenési valószínűsége csökken.

Szerző: Szegleti Gabriella
2010-12-22
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Szegleti Gabriella
Gyermekpszichológus, családterapeuta
kérdezd szakértőnket a témában >>

A pozitív és a negatív következményeknek is van helye a nevelésben, de fontos néhány szabályt követnünk alkalmazásukkor.

A JUTALMAZÁS MŰVÉSZETE
A legegyszerűbb és legfontosabb jutalmazás a figyelem és a dicséret. Figyeljük csak meg a csecsemőket, akik annál büszkébben mutogatják újra és újra frissen megszerzett tudásukat, minél többet figyeli és dicséri őt a szülő.

Pontosan ez a figyelem az, ami megerősítheti a "rosszalkodást" is, ilyenkor a gyermek ezzel harcol ki figyelmet magának, mert az elfoglalt szülők a "jó" gyereket sajnos nem érnek rá jutalmazni a figyelmükkel.
Későbbi életkorban egyéb jutalmazási formák (játékok, ajándékok, édesség) is előtérbe kerülnek, de ezzel mindig bánjunk óvatosan. A túlzásba vitt pénz- és ajándékjutalom elveszi a teljesítmény felett érzett öröm ízét, odáig juthatunk, hogy a gyerek már csak pénzért hajlandó teljesíteni. Tudatosítani kell, hogy az igazi jutalom a siker, a győzelem önmagunk felett.

Vigyázat, gyakran a hisztit is jutalmazzuk!
Ha élünk a jutalmazás nevelő hatásával, lehetőleg csak azt a viselkedést jutalmazzuk, amit valóban meg akarunk erősíteni. Micsoda butaságnak hangzik – gondolhatnánk –, ki az, aki a rosszalkodást jutalmazza! Hát... vagyunk néhányan. Képzeljük el a következőt: a csemete üvöltve veri az asztalt, mert nem akarja megenni a főzeléket. Mást követel. Egy idő múlva szinte minden anya azt mondja magában: nem hallgatom tovább ezt a hisztit, inkább egyen, amit akar. És már meg is jutalmaztuk a hisztiért, még akkor is, ha közben mérgesen csóváljuk a fejünket. Ha valóban helyes viselkedést jutalmazunk, ezzel nem ártunk neki.

Hogyan jutalmazzuk?
Az viszont fontos, hogyan kezdünk hozzá. Ne adjunk folyton tárgyat, játékot, mert a tárgyak elvesztik jutalomértéküket. Unalomig gyűlnek, gyűlnek a polcokon, lassan már nincs olyan csodaterméke a játékiparnak, ami fölkeltené az érdeklődését. Célszerűbb, ha dicséretet, megkülönböztetett figyelmet kap jutalomként. Ám a dicsérettel is okosan kell bánni. Ha egy gyereket - vagy felnőttet - folyton megdicsérnek, ez is unalmassá válhat. Nem kell tehát túlzásba vinni a jutalmazást, egyre ritkábban, de következetesen kell alkalmazni. Egy idő múlva az sem baj, ha a gyerek érzi: az a természetes, ha jól viselkedik. Viszont a szülő számára ez soha ne legyen természetes, tehát a ritkábban dicsérés nem egyenlő a sohával!

A BÜNTETÉS SZEREPE
A büntetés szerepe is nagyon fontos, így tiltódnak le a helytelen viselkedésformák. A helyes büntetés figyelem- és jutalommegvonásból áll! Például hisztiző gyermeket soha ne jutalmazzunk a figyelmünkkel, ilyen figyelem a nevetés is, de a kiabálás is. Amennyire lehet, igyekezzünk a gyereket az adott szituációból kimenteni, gyakran segít, ha nyugodt környezetben (pl. csendes szobában) hagyjuk lehiggadni.

Ne a verés legyen a büntetés!
Kezdeti életévekben remekül működhet a figyelemelterelés, későbbi életkorokban a várt jutalom megvonása. A fizikai büntetést (verést) mindenképpen kerüljük el! A verés valójában a szülő tehetetlenségéről szól, azt árulja el, hogy kifogytunk a nevelési eszközökből vagy a türelemből, esetleg mindkettőből. Az erőszak erőszakot szül, a gyerek agresszív lesz tőle, valamint további ellenállásra készteti a gyereket, aki újra és újra kiharcolja a pofont.

Hogyan büntessünk?
A büntetés néha elkerülhetetlen, viszont csak akkor eredményes, ha közvetlenül a "bűntett" után következik be. A későbbi büntetés káros: a gyereknek fogalma sincs, miért kapta, már nem is emlékszik arra, mi volt a bűne. Teljesen hatástalan a "na, majd megmondlak apádnak, ha hazajön!" típusú hozzáállás.

Magyarázat nélkül a gyerek nem tudhatja, hogy mit tett rosszul!
A büntetést mindig magyarázattal kell kísérni. Egyébként könnyen lehet, hogy a gyerek egészen mást tekint „rosszalkodásnak”, mint a szülő. Álljunk meg egy picit ennél a szónál: rosszalkodás. Azért szerepelt eddig idézőjelben, mert ilyen valójában nincs. Vannak bizonyos viselkedésformák, amelyek nemkívánatosak abban a helyzetben. Ezekről kell beszélnünk, amikor megszidjuk. „Mérges vagyok rád, mert rondán beszéltél!” "Dühös vagyok, mert megint a szobában fociztok!" Így tudja azonosítani a gyerek, hogy mit ne tegyen legközelebb. Azzal semmit sem tud kezdeni, hogy "ne legyél rossz!" Sőt: próbálgatni fogja, vajon mi minden tartozik ebbe a fogalomkörbe.

A JUTALMAZÁS, BÜNTETÉS ALAPELVEI:

1.) arányosság elve (a cselekvés mértékével legyen arányos)
2.) értelmezés elve (értelmezni a cselekedet és a korrekció módját -> kialakul a tett és a következmény közötti összefüggés)
3.) időzítés elve (óvodásnál, kisiskolásnál: a tett után közvetlenül, később elhalványul a tett és nem érti a jutalmazást vagy büntetést; felső tagozatosnál: mérsékelt késleltetés növeli a feszültséget, s ez fokozza a büntetés erejét és jelentőségét)
4.) következetesség elve
5.) mérsékelt jutalom vagy büntetés elve: biztosítani a fokozás lehetőségét - (A jutalom fokozása nagyobb hatású, mint az állandó nagyságú jutalom; a jutalmazó jellegű viselkedés visszavonása nagyobb hatású, mint a büntetés.)

A két szélsőséges nevelési stílus, a drákói szigor és a mindent megengedő nevelés között van az aranyközépút, mindkét szélsőség káros. Az erős korlátozás, büntetések, verések önbizalomhiányt, agresszivitást szülnek, később gyakran vezethetnek beilleszkedési, kapcsolatteremtési gondokhoz.

Legalább ilyen káros a korlátok hiánya is. Különösen az empátia tanulása, az érzelmi intelligencia fejlődése sérül, ha a gyermeket nem tanítjuk meg mások érdekeinek tiszteletben tartására. Ez már a homokozóban indul a lapát kölcsönadásával. Az aprócska emberkét se mentsük fel azzal, hogy milyen aranyos, ha hisztizik. A szociális szabályok tanítása a gyerek későbbi beilleszkedését, közösségi sikereit alapozzák meg.

Szerző: Szegleti Gabriella gyermekpszichológus

hirdetés

[x] hirdetés

Címkék: jutalmazzuk, büntessük, gyermek, gyermeknevelés, viselkedés, magatartás

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

Kapcsolódó cikkek

Csak egy pofon?! Avagy szabad-e veréssel nevelni?
Csak egy pofon?! Avagy szabad-e veréssel nevelni?

A kutatók szerint a pofonok rövid távon talán hatásos eszközök egy engedetlen gyermek megfegyelmezésére, de számos korábbi vizsgálat és a mostani felmérés adatai is azt mutatják, egy-egy pofonnal sokkal nagyobb kárt okozhatunk a jövőre nézve, mint gondolnánk.

tovább a cikkre
4 jó szándékú szülői mondat, amit a gyerekek egészen máshogy értelmeznek - Hogyan beszélj okosan a gyermekeddel?
4 jó szándékú szülői mondat, amit a gyerekek egészen máshogy értelmeznek - Hogyan beszélj okosan a gyermekeddel?

Akár a jó szándékú szülők is okozhatnak maradandó pszichológiai károsodásokat a gyermekükkel való kommunikáció során. Bármilyen jó szándékkal mondunk ugyanis valamit, a gyerekek teljesen máshogy értik azokat.

tovább a cikkre
A hiszti és kezelése
A hiszti és kezelése

A gyerek és a szülők életében nagy fordulópont a két év körüli életkor. Sok anya kétségbeesetten panaszkodik, hogy gyereke dacossá, öntörvényűvé, kezelhetetlenné vált és sok az összeütközés, harc közte és a gyerek között.

tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Szegleti Gabriella - Gyermekpszichológus, családterapeuta

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Videók

Recept ajánlatunk

Zöldséges csirkemell

Zöldséges csirkemell

Várandós kismamáknak ajánlott ételek >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 4 db csirkemell 1 fej lilahagyma 1 csomó újhagyma 3 db paradicsom 1 db paprika 15 dkg reszelt sajt Tej Jódozott só Bors Mustár Vaj

Recept:

A csirkemellet alaposan megmossuk, majd a mustárral ízesített tejben 1-2 órát pácoljuk. A hagymákat, paradicsomot, paprikát karikákra vágjuk.

Egy tűzálló tálat kikenünk egy kevés vajjal. A csirkemellet alaposan lecsöpögtetjük, sózzuk, enyhén bo(...) tovább a teljes recepthez...


Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Torkos Ágnes

Dr. Torkos Ágnes

Gyermekorvos, homeopátiás és akupunktúrás orvos

tovább a szakértőhöz >>

Uszodaszemölcs

Tisztelt Anyuka!
Lapiszt nem tud beszerezni, nem használjuk a rendelésen sem. A homeopátia akkor a leghatásosabb ha az alkati szerét is kapja a gyermek,és ha a szemölcs helyét formáját is ismerjük. Megpróbálhatják az alábbi terápiát, de ez csak részleges kezelés, nem tudom garantálni a si kert, mert az alkati szer így nem állítható be.
Thulya 30 ch-t heti 1 X 5 golyót, Dulcamara 9 ch-ból napi 2X 5 golyót és antimunium crudumból napi 2x5 golyót kellene feloldva beadni kb 1 hónapon át, utána a Thulya menjen még változatlanul, a másik 2 szert pedig napi 1X adni még egy hónapig. Ennyi idő alatt látszani kell a javulásnak. Ha nem működik, álljanak le a szerekkel és keressenek orvos tanácsadót. Helyileg teafa olajos ecsetelés megpróbálható kiegészítésként. Tisztelettel: Dr. Torkos Ágnes

Ezt olvastad már? [x]
Gyermek fejlődése

A tipegők fejlődése és a válogatósság

vissza vissza