Főoldal > Cikkek > Hírek, érdekességek > Alvászavarok - káros lehet, ha túl keveset vagy túl sokat alszunk! - Szülők Lapja

Alvászavarok - káros lehet, ha túl keveset vagy túl sokat alszunk!

Szülőklapja képTudtad, hogy a túl kevés vagy a túl sok alvás akár káros is lehet? Hova vezet az évekig kezeletlen alvászavar? Melyek az ún. „tiltott órák”, amikor egyáltalán nem szabad aludni, ha éjjel nyugodt és pihentető alvásra vágyunk? Hasznos tanácsok kialvatlanoknak, rossz alvóknak és alvászavarosoknak – dr. Purebl Györgytől.

Szerző: Szülők lapja
2014-09-05
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

A lakosság harmada küzd élete során legalább egyszer valamilyen alvászavarral, ami hosszabb távon a depresszió és az elhízás kockázatát is növeli -– mondja dr. Purebl György, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet igazgatóhelyettese.

Mennyit kell aludnia egy áltag embernek naponta?
A normális átlag alvásidő 6,5 – 7,5 óra naponta. Ebbe a folyamatos alvásba dr. Purebl György szerint belefér néhány mikroébredés, azonban egy európai vizsgálat  bebizonyította, hogy a túl kevés (5 óra alatti) és a túl sok (10 óra feletti) alvás is káros, sőt növeli a korai halálozás kockázatát.

Mi lehet az oka az alvászavarnak?
Nemcsak az alvással töltött órák száma, hanem annak minősége is meghatározó: ha valaki tartósan nem alszik jól, hánykolódik, gyakran felriad, éjszakai légzési nehézségei vannak, vagy bármi más ok miatt romlik az alvásminősége – ennek okát fel kell tárni. A szakember azt tanácsolja, hogy ha az alvásprobléma egy hónapnál tovább fennáll, első körben kivizsgálást kell kérni a háziorvostól.

Testi betegség a hátterében
Az alvászavarok felének hátterében ugyanis testi betegség állhat (pl. rejtett magas vérnyomás, pajzsmirigy- vagy hormonbetegségek).

Lelki okok a háttérben
Egy másik részüket okozhatja stressz vagy más lelki eredetű problémák (pl. szorongás, depresszió). Vannak azonban speciális alvásbetegségek (felső légúti ellenállás szindróma, obstruktív alvási apnoe, nyugtalan láb szindróma stb), melyekkel speciális alvásközpontba küldik a beteget.

Ilyen központ Budapesten több is van, csak a Semmelweis Egyetemen kettő is működik: az I. Sz. Belgyógyászati Klinikán és a Pulmonológiai Klinikán. Az egyetemen belül az alvászavarok összes aspektusát el tudják látni, hiszen például egy fül- orr- gégészeti problémával is olyan szakemberhez lehet irányítani a beteget, aki járatos az alvásmedicinában. Vagy ha például a betegnek rémálmai vannak, akkor a Magatartástudományi Intézet szakrendelésére kaphat beutalót.

Ide vezet, ha nem kezeltetjük az alvászavarunkat
Ha valaki nem kezelteti magát és évekig rossz az alvásminősége, testi és lelki betegségek alakulhatnak ki nála.
hirdetés

HOGYAN VÁLASSZ BABAVÁRÓ VITAMINT?

Nézd meg, hogy miért fontos a terhességi vitamin, és hogy mi alapján érdemes választani!
Kattints ide a bővebb információért >>

vonal

[x] hirdetés

(x) hirdetés

A rossz alvás a depresszió és az elhízás (ennek következtében kialakuló kettes típusú cukorbetegség) kockázatát is növeli. A depresszió pedig a második leggyakoribb munkaképesség-csökkenést okozó betegség a szív és érrendszeri megbetegedés után. Az elhízás okozta betegségek következtében pedig már több ember hal meg, mint a dohányzás miatt. Mindkét betegség a 21. század két kulcsfontosságú egészségügyi problémája, mindkettő nagy kockázati tényezője a legtöbb halálozást okozó szív és érrendszeri betegségeknek, és Dr. Purebl György szerint mindkettő összefügg a rossz alvással és a mozgáshiánnyal.

Alvászavarok – káros lehet, ha túl keveset vagy túl sokat alszunk!

A rossz alvás akár cukorbetegséghez vagy depresszióhoz is vezethet (Fotó: SOTE/Kovács Attila)

Szieszta – Nyugat-Európában nem túl népszerű
Míg az emberiség nagy része sziesztázik, a Nyugat-európai kultúránkban ez luxus – mondja az igazgatóhelyettes. Kevesen tudják, hogy a normál bioritmushoz tartozik egy ebéd utáni – kora délutáni, körülbelül másfél órányi alvás (vagyis a szieszta). A nap többi részében azonban nem tanácsos aludni: vannak úgynevezett tiltott órák is (ebéd és vacsora előtt), ezek ugyanis destabilizálják az éjszakai alvást, ahogy a rendszertelen napközbeni szundikálás is. Mai világunk szerinte alvás- és bioritmus ellenes, úgy kezeli az alvást, mint egy olyan dolgot, amelyet nyugodtan alárendelhetünk hétköznapi teendőinknek, mindez pedig sem testi, sem lelki egészségünknek nem kedvez.

Hasznos tanácsok jó alváshoz:
  • az alvást javítja a rendszeres testmozgás, már napi fél óra lendületes gyaloglás is
  • azok alvásán (főleg idősebb korban), akiket nagyon megvisel a nagy meleg, a (nem túlzásba vitt) légkondicionálás sokat segíthet
  • az alvótárs megfigyelései segíthetik az orvost:
          - mennyire horkol, van-e légzéskimaradása/fulladozik-e éjszaka?
          - sokat mozog-e, kapálózik-e?
          - furcsán viselkedik-e (beszél, üvöltve felébred, alvajár)?
          - szerinte alszik-e a hálótársa éjszakánként?

Létezik ugyanis egy nem is olyan ritka betegség, az úgynevezett pszeudoinszomnia, amikor a beteg azt hiszi magáról, hogy rosszul (csak perceket) alszik éjszaka, miközben ez nem igaz. Napközben nincs súlyos tünete: dolgozik, nem alszik el munka közben, nem szenved balesetet, stb. Az ilyen esetekben a külvilág alvás közbeni érzékelése erősebb az átlagosnál.

Fotó: Freedigitalphotos.net
Forrás: Semmelweis Médiasarok

TGYÁS, GYED, GYES, KALKULÁTOR >>


Címkék: alvás, alvászavar, kialvatlanság, pihenés, rossz alvó, korai ébredés, éber alvás, késői elalvás

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

Kapcsolódó cikkek

Hogyan hat a gyerekekre a rendszertelen alvás?
Hogyan hat a gyerekekre a rendszertelen alvás?

Alváskutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a napi rendszeres alvás hiánya károsíthatja a korai fejlődést. Kiket érinti hátrányosabban a túl késői lefekvés: a kisfiúkat vagy inkább a kislányokat? Miért nehezíti meg az alváshiány a tanulást? A szigorúbb szülők gyerekei jobban járnak? A kutatásból kiderül.

tovább a cikkre
Alvás, pihenés, szex babavárás alatt
Alvás, pihenés, szex babavárás alatt

A pihenés a várandósság alatt végig nagyon fontos. A kismama életmódjától, munkájától, külső körülményektől függően ez a pihenés lehet aktív, vagy passzív is. A pihentető alváshoz elkerülhetetlen egy kényelmes pozitúra, ebben is segítséget nyújt a cikkünk.

tovább a cikkre
Az alvás segíthet a szülés utáni fogyásban
Az alvás segíthet a szülés utáni fogyásban

Azok a kismamák, akik nem tudják magukat belepréselni a terhesség előtti nadrágjaikba, lehet, hogy nem alszanak eleget. A terhesség alatt felszedett kilók eltüntetésekor az alvásnak épp olyan fontos szerepe lehet, mint a diétának és a testmozgásnak.

tovább a cikkre
Tippek, ha gond van az elalvással
Tippek, ha gond van az elalvással

Sok szülő estéit nehezíti meg, hogy gyermeke nem tud elaludni, sír, vagy húzza az időt, mindent kitalál, hogy még ne kelljen álomra hajtania a fejét. Ha rászánjuk az időt, hogy megismerjük az okokat, akkor talán pár átnyűglődött estét spórolhatunk meg magunknak.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Videók

Recept ajánlatunk

Húskrém

Húskrém

Uzsonnakrémek kenyérre >>
9 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: Csirke-, marha-, vagy pulykahús Margarin

Recept:

A húst enyhén sós vízben megfőzzük, ledaráljuk és margarinnal elkeverjük, majd szitán áttörjük, esetleg turmixoljuk. Kenyérre kenve falatonként adható a már rágni tudó csecsemőnek.

(...) tovább a teljes recepthez...


Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Gyermekprogramok

Ingyenes újpesti óriáshomokozó 2019: Ide vidd el a gyereket a nyári szünetben, imádni fogja!

vissza vissza