Főoldal > Cikkek > Hírek, érdekességek > Kilencosztályos általános iskola, új Nemzeti Alaptanterv, átalakuló pedagógusképzés - Milyen változásokat ter - Szülők Lapja

Kilencosztályos általános iskola, új Nemzeti Alaptanterv, átalakuló pedagógusképzés - Milyen változásokat tervez a kormány 2019-től?

Szülőklapja képA keddi köznevelési kerekasztal témája lesz a kilencedik évfolyam beillesztése az oktatási rendszerbe, és most kezdődik erről a szakmai egyeztetés. Az MSZP szerint a kilenc évfolyamos általános iskola ismételt napirendre tűzésével a kormány a szakgimnáziumi érettségi botrányról akarja a figyelmet elterelni.

Szerző: Szülők lapja
2017-03-08
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

A keddi köznevelési kerekasztal témája lesz a kilencedik évfolyam beillesztése az oktatási rendszerbe, és most kezdődik erről a szakmai egyeztetés - Az MSZP szerint a kilenc évfolyamos általános iskola ismételt napirendre tűzésével a kormány a szakgimnáziumi érettségi botrányról akarja a figyelmet elterelni.
    
Milyen változásokat tervez a kormány?
- kilenc évfolyamos általános iskola, a plusz egy év az óvoda és az iskola közé épülhetne be, felette az iskolarendszer nem alakulna át
- radikálisan új szemléletű Nemzeti Alaptanterv (NAT), melyben a tanuló állna a középpontjában, és a tartalma igazodna a megváltozott környezethez
- pedagógusképzés és -továbbképzés felülvizsgálata

Mit lehet tudni a 9 évfolyamos általános iskolai tervről?
Palkovics László oktatási államtitkár elmondta, a plusz egy évfolyamot az óvoda és az általános iskola közé illesztenék, tehát az "alapozó szakaszban", mintegy "előképzőként" jelenne az meg, ugyanakkor a szakmai vita erről is fog szólni, hogy hova illesszék be a plusz egy évfolyamot.

Palkovics László a téma kapcsán szerdán, az M1 csatornán azt is elmondta, az óvoda sikeres eleme az oktatási rendszernek, és azt látják: minél hamarabb kerül valaki közösségbe, annál jobb a későbbi tanulási képessége. A plusz egy évfolyam egy átmeneti év lenne, hasonló rendszer működik Németországban, Finnországban és Franciaországban - ismertette, hozzátéve, hogy ezek az országok a PISA-felméréseken épp azért teljesítenek jól, mert az alapkészségekre, a kognitív képesség kialakulására több időt szánnak. Úgy látja, Magyarországon is jól láthatóak a kötelező óvodáztatás első pozitív eredményei.

Az államtitkár korábban kitért arra, hogy a 9. évfolyam bevezetésének sokféle vetülete van. Ezek között említette a pénzügyi források emelését, a pedagóguslétszám növelését, valamint a pedagógus-továbbképzés számának emelését is. A 9. évfolyamot a 2019-es tanévtől vezetnék be.

Miben változna a NAT?
Csépe Valéria megjegyezte, a most hatályos alaptantervben sok jó elem van, de a rendszerében, a tartalmi illeszkedésben komoly hiányosságok vannak; a munka világa másfajta képességeket kíván meg napjainkban. Nem elsősorban tantárgyakban, hanem műveltségterületekben kell gondolkodni, amelyek az ismeret, a tudás és a készségek köré szerveződnek. Tanulni kell megtanítani a gyerekeket. Egyelőre a koncepció egyeztetése kezdődik meg, a részleteknél még nem tartanak - hangzott el arra a kérdésre, hogy elképzelhető-e tantárgyak eltörlése.

Az ismeretközpontúság nem azt jelenti, hogy a tananyagot feltétlenül csökkenteni kellene, hanem át kell strukturálni, az ismeret és a készség arányait pontosan meg kell határozni a műveltségterület és életkor alapján egyaránt.
    
Versenyképes iskolát szeretnének, amely olyan tanulókat bocsát ki, akik alkalmazkodni tudnak, és olyan nemzeti alaptantervet szeretnének, amely követi azt, hogy az iskola, az oktatási rendszer egy dinamikusan változó organizmus - ismertette Csépe Valéria.

Hogyan alakulna át a pedagógusképzés?
Sipos Imre hozzátette: szükség van a pedagógusképzés, -továbbképzés felülvizsgálatára, ami szemléletbeli és jogszabályi változásokat egyaránt jelent majd. Az osztatlan képzésnél a felső tagozatban oktató és a középiskolai tanárok képzéseit egységesebbé teszik, pedagógiai, pszichológiai és szakmódszertani területekre kiemelt hangsúlyt fektetnének. A továbbképzéseket a felsőoktatási intézményekhez szeretnénk telepíteni - erősítette meg.

Maruzsa Zoltán köznevelési helyettes államtitkár közölte: a Nemzeti alaptanterv kidolgozása, a tanárképzés és -továbbképzés átalakítása mellett a digitális fejlesztésekre és a hozzá kapcsolódó komplex intézkedéscsomag végrehajtására is szeretnének hangsúlyt fektetni. Uniós forrásból tervezik a mérési rendszerek fejlesztését is - mondta.

Az ellenzék véleménye: figyelemelterelés a kilencedik évfolyam bevezetése
Az, hogy a kilenc évfolyamos általános iskolát ismét "bevetette" a kormány, figyelemelterelés az érettségi botrányról és a rossz oktatási rendszerükről - értékelte Kunhalmi Ágnes, aki szerint amíg 16 éves korig tart a tankötelezettség, megtanulhatatlan a nemzeti alaptanterv, uniformizálás és központosítás, egyentankönyvrendszer van, addig a kilenc évfolyamos általános iskola "gumicsont", amin lehet rágódni.

Hozzátette: a kilenc évfolyamos általános iskolának akkor van értelme, ha az alsó tagozatot hosszabbítják meg, de ennek is akkor, ha a tankötelezettség nem 16 év.


Palkovics László szerint az óvoda sikeres eleme az oktatási rendszernek, s azt látják: minél hamarabb kerül valaki közösségbe, annál jobb a későbbi tanulási képessége. A plusz egy évfolyam egy átmeneti év lenne, hasonló rendszer működik Németországban, Finnországban és Franciaországban - ismertette, hozzátéve, hogy ezek az országok a PISA-felméréseken épp azért teljesítenek jól, mert az alapkészségekre, a kognitív képesség kialakulására több időt szánnak. Úgy látja, Magyarországon is jól láthatóak a kötelező óvodáztatás első pozitív eredményei.

Forrás: MTI
Fotó: pixabay.com

Címkék: kilencosztályos iskola, 9. évfolyam, kilencedik évfolyam, óvoda, általános iskola, plusz egy évfolyam, tanév, szakgimnáziumi érettségi botrány, szakgimnázium, érettségi,

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

Kapcsolódó cikkek

Kompetenciamérés 2016: itt vannak a feladatsorok matematikából és szövegértésből, megoldókulccsal - Milyen eredmények születtek az egyes iskolákban?
Kompetenciamérés 2016: itt vannak a feladatsorok matematikából és szövegértésből, megoldókulccsal - Milyen eredmények születtek az egyes iskolákban?

Megjelentek, és az Oktatási Hivatal honlapján elérhetőek a 2016. évi Országos kompetenciamérés iskolákra vonatkozó és tanulói adatai. Amint az Oktatási Hivatal infografikájából kiderül, a tavalyi évben 4308 iskola 242 394 tanulója - 6., 8., és 10. osztályos diákok - írta meg a mérést.

tovább a cikkre
Nem a pedagógus hibája, ha kezelhetetlen a gyermeked! - Nyílt levélben üzen minden szülőnek Jocó bácsi, a népszerű történelemtanár
Nem a pedagógus hibája, ha kezelhetetlen a gyermeked! - Nyílt levélben üzen minden szülőnek Jocó bácsi, a népszerű történelemtanár

Jocó bácsit, a népszerű és jófej történelemtanárt megbontránkoztatta az, ahogy sok mai szülő a gyermekneveléshez áll, ezért véleményét felvállalva nyílt levelet írt hozzájuk. A Facebook üzenetet azóta rengetegen megosztották, mert a fiatal pedagógus nagyon is rátapintott a lényegre...

tovább a cikkre
Iskolaérettség - Még egy év az óvodában, vagy engedjük a gyereket iskolába? Mivel teszünk jót? Pszichológus véleménye
Iskolaérettség - Még egy év az óvodában, vagy engedjük a gyereket iskolába? Mivel teszünk jót? Pszichológus véleménye

Mitől lesz egy gyermek iskolaérett? Hogyan döntsön a szülő, ha bizonytalan az iskolaérettség kapcsán? Miként lehet segíteni nagycsoportos óvodásoknak abban, hogy ügyes, magabiztos és legfőképpen érett kisiskolás váljon belőlük? Pszichológus válaszol.

tovább a cikkre
Egy különleges iskola Down-szindrómás, autista és más tanulásban-értelmileg akadályozott gyermek számára - Ingyenes oktatás, gyerekre szabott fejlesztés a SOFI-ban
Egy különleges iskola Down-szindrómás, autista és más tanulásban-értelmileg akadályozott gyermek számára - Ingyenes oktatás, gyerekre szabott fejlesztés a SOFI-ban

Egy speciális iskola, a SOFI igazgatónőjével beszélgettünk az iskoláról, az Életjel Alapítvány közreműködő munkájáról, sikereikről, örömeikről - miközben hasznos tanácsot igyekszünk nyújtani azoknak a szülőknek, akiknek éppen aktuális a speciális iskolaválasztás kérdése.

tovább a cikkre
Egy elsős kisgyereknek ugyanannyit kell dolgoznia, mint egy felnőttnek - Jól van ez így?
Egy elsős kisgyereknek ugyanannyit kell dolgoznia, mint egy felnőttnek - Jól van ez így?

Egy szakmai portál megszavaztatta az olvasóit, véleményük szerint az első és második évfolyamon maximum mennyi lehetne a tanórai munkára és házi feladat elkészítésére együttesen fordítandó idő. Az elmélet egészen más, mint a gyakorlat.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Videók

Recept ajánlatunk

Görögpecsenye

Görögpecsenye

Egytálételek >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 4 fő részére 500 g rizs 500 g sertéskaraj 5-6 db nagyobb paradicsom 3-4 db paprika 4-5 fej vöröshagyma 400 ml tejföl só olaj fűszerkeverék a húshoz

Recept:

A húst megtisztítjuk, felszeleteljük, sült hús fűszerkeverékkel bedörzsöljük, és sütőzacskóban zsiradék hozzáadása nélkül megsütjük. Közben a rizst megfőzzük, a paradicsomot meghámozzuk, felszeleteljük, a paprikát karikákra vágjuk. A(...) tovább a teljes recepthez...


Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Gyermeknevelés

Akár 2,5 havi pelenka ingyen! Így kaphatsz vissza 150 ezer forintot az államtól, és most még nyerhetsz is!

vissza vissza