Kevesebb gyerek halna meg az utakon, ha a szülők szabályosan használnák a gyerekülést! Te tudod, mire kell odafigyelni?

Szülők lapja

Hírek, érdekességek

Szülők lapja


Kevesebb gyerek halna meg az utakon, ha a szülők szabályosan használnák a gyerekülést! Te tudod, mire kell odafigyelni? Gyerekülés bekötése: a szülők 95%-a helytelenül ülteti be az újszülöttet az autóban, a gyerekek közel háromnegyedét nem a megfelelő módon kötik be, és sok nagyobb gyermeknél sem megfelelően használják az ülésmagasítót. A szülők 95%-a helytelenül ülteti be az újszülöttet az autóban, a gyerekek közel háromnegyedét nem a megfelelő módon kötik be, és sok nagyobb gyermeknél sem megfelelően használják az ülésmagasítót, derül ki több amerikai felmérésből.

Hogy mindezekre miért lenne olyan fontos figyelni, arra egy új kutatás világít rá. A Journal of Pediatrics folyóiratban május 18-án megjelent tanulmányt az amerikai Nemzeti Autópályabiztonsági Hivatal baleseti adatait felhasználva készítették: ebből világosan látszik, hogy a gyerekek 20%-a azért sérült meg vagy hunyt el egy autóbalesetben, mert vagy a gyerekülést nem az ajánlott módon helyezték el a kocsiban, vagy a gyermek egyáltalán nem is volt bekötve - közülük 16% bele is halt az elszenvedett sérülésbe.

A gyerekek 43%-a azért halt meg, mert nem volt helyesen bekötve
Összesen 18 116 15 év alatti, 2010 és 2014 között balesetet szenvedett 15 éves kor alatti gyermek adatait vizsgálták meg. Ami megdöbbentő, hogy az elhunyt gyermekek közel felénél (43%) talán megelőzhető lehetett volna a tragédia, ha rendesen, az előírásoknak megfelelően helyezik el őket a szülők a járműben.

USA: A vezető halálok gyermekeknél az autóbaleset
Az Egyesült Államokban a gyermekhalál elsődleges oka a véletlen baleset, mint az autóbaleset, fulladás, leesés valahonnan, tűzeset-megégés, mérgezés, ezek közül is a listát a  közlekedési baleset vezeti.  

Magyarország: minden 6. gyermekhalál oka véletlen baleset
Magyarországon 2009-ben készült hasonló felmérés a WHO közreműködésével. Ez alapján hazánkban évente 50 ezer gyerek szorul kórházi ellátásra - a fertőzések, a daganatok, a veleszületett rendellenességek után nálunk a véletlen baleset a 4. halálok a gyerekek között: minden hatodik gyermekhalált ez okozza, ami közel 200 gyermeket jelent évente.

Közülük is a legtöbben abba halnak bele, hogy le- vagy kiesnek valahonnan (pelenkázó, játszótéri hinta, csúszda, ablak), ezt követik a közlekedési balesetek, a mérgezések, illetve az égési sérülések.

Miért fontos a babaülés, gyerekülés? Dr. Farkas Nóra fogyasztóvédelmi szakértő véleménye
"A kocsik biztonsági övét nem kisgyermekekre tervezték, így alkalmatlanok arra, hogy egy koccanás vagy akár egy hirtelen fékezés során kellő védelmet nyújtsanak. Sőt, ütközés esetén a picik komoly sérüléseket szenvedhetnek, akár meg is fulladhatnak, ha esetükben a felnőttekre méretezett övet használjuk. A védelem nélkül utazó gyermekek pedig már viszonylag kis, 50 km/h-s sebesség mellett történő karambolnál is testsúlyuk huszonötszörösének megfelelő erővel csapódhatnak az előttük lévő ülésnek vagy repülhetnek ki a szélvédőn. Belegondolni is rettenetes!"
Még többet itt olvashatsz arról, hogy milyen szempontok alapján válassz gyermekülést »

Babaülés bekötése, rögzítése az autóban:
Amit sokan nem tudnak: míg a baba kicsi (0-9 kilóig), és még nem bírja magát tartani, a babaülést fordítva kell bekötni, és abban rögzíteni a csecsemőt! Amikor viszont már stabilan ül a gyermek, megfordíthatod az arra alkalmas gyerekülést, a menetiránynak megfelelően. Mindig olvasd el, hogy az általad vásárolt gyermekülést mekkora gyermekekhez tervezték és pontosan hogyan kell betenni az autóba, hogy a leginkább biztonságos legyen a gyermeked számára.

Hogyan utazhatnak a babák, gyermekek az autóban a KRESZ szerint? Jogszabály-kivonat
- A gépkocsiban vagy a mopedautóban 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni.
- A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.
- A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.

A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni a gépkocsiban:
- ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
- ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel - testméretéhez igazodóan biztonságosan rögzíthető;
- ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;
- ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;

Olvasd el ezt is: Hogyan utazhatnak a babák és kisgyermekek az autóban a KRESZ szabályai szerint? »

Forrás: Huffington Post, nol.hu/Archív, Szülők Lapja

Szülők lapja

Hírek, érdekességek

Szülők lapja


2017.06.01