Ehhez nyújt útmutatást Csíkszentmihályi Mihály, a Chicagói Egyetem Pszichológia Karának professzora és korábbi vezetője, az Amerikai és a Magyar Tudományos Akadémia tagja, a kreativitás és a tökéletes élmény pszichológiájának egyik legismertebb nemzetközi kutatója.
A középiskolás évek kiemelkedő jelentőségűek a tehetséggondozásban.
- Vajon milyen folyamatok zajlanak le a tinédzserek fejében, miközben tanulnak: mire gondolnak, mit éreznek, mennyire szívesen csinálják, amit épp csinálnak?
- Befolyásolja-e a jövőben tapasztalataik minősége az elkötelezettségüket, céltudatosságukat?
- Melyek azok a tényezők, amelyek a tehetség elkallódásához vezetnek?
Csíkszentmihályi Mihály és munkatársai arra a következtetésre jutottak, hogy a képességek fejlesztéséhez komoly kihívásokra van szükség, és a tanulók szociális környezete is döntő jelentőségű.
Kutatásaik során kimutatták, hogy az iskolában ritkán élnek át a gyerekek „flow” élményt, azaz igen kevés képességeiknek megfelelő kihívással találkoznak, amelyek a megfelelő önbizalom, önértékelés és jó közérzet kialakulásának alapfeltételei lennének.
A népszerű pszichológus kutatócsoportjának eredményeit bemutató könyve mindenkinek a hasznára válhat, aki elő szeretné segíteni egy gyermek tehetségének kibontakoztatását.