Főoldal > Cikkek > Játék tippek > Finommotorika, kézügyesség fejlődése gyermekkorban - Mikor mit tud a gyerek? Hogyan fejlesszük otthon a bölcsőd - Szülők Lapja

Finommotorika, kézügyesség fejlődése gyermekkorban - Mikor mit tud a gyerek? Hogyan fejlesszük otthon a bölcsődés-óvodás korú gyerekeket?

Szülőklapja képA finommotorika fejlődése babakorban szinte észrevétlenül, magától zajlik. Bölcsődés-óvodás korban azonban nem árt jobban odafigyelni a kisgyerekek kézügyességére, mert az az íráskészséget fogja megalapozni. Cikkünkben ötleteket adunk arra, hogy hogyan fejleszthetjük otthon a gyerekek kézügyességét játszva és könnyedén.

Szerző: Hullán Gabriella
2016-06-13
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Hullán Gabriella
Gyógypedagógus
kérdezd szakértőnket a témában >>
A finommotorika, hétköznapi nevén kézügyesség előfeltétele lesz a későbbi iskolaérettségnek, éppen ezért a bölcsődés-óvodás korú gyerekek kézügyességére nem árt folyamatosan odafigyelni.

Szerencsére rengeteg játékkal ügyesedhet a bölcsődés-óvodás kisgyerek keze. A szülőnek nem kell mást tennie, mint a gyereket olyan (játék)helyzetbe hozni, számára olyan játékeszközöket kínálni, amivel erősödhetnek, ügyesedhetnek a kis ujjain lévő izmok, hogy később az iskolában majd könnyen meg tudja tartani a ceruzát, szépen menjen az írás - az egyszerű hétköznapi teendőkről, amikhez szintén az ujjainkat használjuk, nem is beszélve.

Miért fontos a finommotorika?
A kéz finom, apró mozgásainak az összerendezettsége a mindennapok során rendkívül fontos. Amikor kezünkkel megfogunk egy tárgyat, használjuk azt, például az ollóval kivágunk valamit, akkor a kéz, illetve az ujjak ügyességére van szükségünk. Amikor a gyerek kézbe veszi a radírt, kihegyezi a ceruzát, fűzi a gyöngyöt, felrajzol valamit a táblára - ezekhez a mozdulatokhoz mind-mind az ujjak megfelelő kontrollja szükséges. Az a gyerek, amelyik ovis korban nem "gyakorolta be" ezeket az elengedhetetlen finommozgásokat, az később az írás elsajátításánál nehézségekbe fog ütközni, ami kudarchoz, demotiváltsághoz vezethet.



A gyerekkor ilyen szempontból tehát nagyon fontos állomása a finommotrika fejlődésének, mert nagyon sokat kell gyakorolni ahhoz, hogy ezek a mozdulatok könnyen és különösebb gond nélkül menjenek majd.
 

Kézügyesség - mikor mit tud a kisgyerek 2,5-5 éves kor között?


A finommotorika fejlődése szerencsére nem kizárólag tanulandó folyamat, hanem természetes módon, magától is fejlődik, sőt! A kisbabák először megmarkolják a tárgyakat, amiket feléjük nyújtunk, majd később egyre ügyesebben megfogják-elengedik azt, édesanya legnagyobb örömére átteszik egyik kezükből a másikba, idővel pedig két ujjal is megtartják - ezek már mind a finommotorika kezdeti állomásai.
A bölcsődés-óvodás korú gyerek szívesen rajzolgatnak, színeznek, ami az ujjak finomabb mozgására vannak jótékony hatással.
Amikor megjelennek az első építőkockák, a kisgyerekek finoman hozzányúlnak az építőelemekhez, egymásra rakosgatják, tornyot építenek belőlük - ezek már rendezettebb, összetettebb mozdulatokat igényelnek.

Vegyük sorra, hogy az egyes életszakaszokban mi mindent kell tudniuk a gyerekeknek.

2,5-3 éves gyerek

Rajzaiból már kivehető, hogy mit rajzolt. A kisgyermek élvezi, hogy ollóval vághat, de az ollót egyelőre ügyetlenül fogja.

3-3,5 éves gyerek

Ha nagyon odafigyel, akkor kisebb tárgyakat biztos kézzel tud hozni-vinni úgy, hogy közben azokat nem ejti el menet közben. Az ollóval egyre ügyesebben bánik, mert a kis kezeinek erősebb a fogása. A ruhákon található gombokat különösebb erőfeszítés nélkül be- és kigombolja.

3,5-4 éves gyerek

Habár még nem tud betűket formázni, de azokat az alakzatokat, amelyek a betűk alapjait képezik (háztető, kör, létra) már le tudja könnyedén másolni.
Kiskanalat, kisvillát ügyesen megtartja a kezében. A poharat egyre biztonságosabban fogja úgy, hogy az már nem áztatja el az asztalterítőt. A kézügyességet igénylő játékokat egyre inkább igényli, sőt kihívásnak veszi, ha például építőkockából kell valamit felépítenie.

4-4,5 éves gyerek

Gyurmázásnál már nem csak ököllel lapogat, hanem egyre ügyesebben használja az ujjait, emiatt ez a tevékenység különösen örömet jelent számára. Szívesen készít a gyurmából egyszerűbb alkotásokat. Intelligenciája és jobb kezének kontrollja egyre fejlettebb, már szeretné maga leírni a saját nevét. Ha előtte leírjuk neki a nevét, akkor azt megpróbálja leutánozni. A kisgyerek ilyenkorra már egyre önállóbb: egyedül fésülködik, fogat mos, veszi fel a cipőjét.

4,5-5 éves gyerek

Ebben a korban nagyon beindul a korai íráskészség fejlődése, ami hónapról-hónapra látványosan fejlődik. Iskola előkészítő füzetekkel egyre bátrabban próbálkozhatunk, megkérhetjük rá, hogy bonyolultabb, komplexebb építményeket hozzon létre építőkockából - ha lehet, akkor olyan kockát adjunk a kezébe, ami csak egy kicsit haladja meg a kézügyességét, mert ezáltal érhető el a fejlődés. Ceruzakontrollja érettebb, színezése letisztultabb, a gyermekrajzok egyre részletgazdagabbak (például egy házon kémény, ablakpárkány, kilincs is megtalálható). Az ollóval történő vágás egyre könnyebben megy, ha eléggé koncentrál, akkor egészen pontosan tud vágni.

Finommotorika, kézügyesség fejlődése gyermekkorban - Mikor mit tud a gyerek? Hogyan fejlesszük otthon a bölcsődés-óvodás korú gyerekeket?

Cikkünk a hirdetés után folytatódik

hirdetés

TERHESVITAMIN AKCIÓ

Vásárolj 3 havi kismamavitamint 15% kedvezménnyel, és ingyen házhozszállítással csak 9310 Ft-ért!  
Kattints ide, hogy le ne maradj! >>

Jódmentes változatban itt veheted meg >>

vonal

[x] hirdetés

Egy 4-4,5 éves gyerek már le tudja írni önállóan a nevét
 

Hogyan fejlesszük játékosan a gyerekek kézügyességét 2,5-5 éves kor között?

Az alábbiakban néhány ötletet adunk arra nézve, hogy hogyan fejleszthető a gyerek kézügyessége. Ezeket mind tovább lehet gondolni, és hasonló szintű feladatokat lehet adni a kisgyerek számára, hogy ujjai fokozatosan szokjanak hozzá a finom mozdulatokhoz. Nagy elvárásaink ne legyenek, folyamatosan biztassuk, bátorítsuk őket, és nem túlzó dicséretekkel értékeljünk minden próbálkozást!

2,5-3 éves gyerek

1. Adj a gyere kezébe egy kezdetleges bébi ollót, hogy minél többet próbálkozzon a vágással.
2. Rajzol le neki köröket, háromszögeket, és kérd meg, hogy most rajzolja le ő is.
3. Szórj ki az asztalra babot, gombot, és kérd meg, hogy szedegesse össze azokat, és tegye vissza a dobozba.
4. Kérd meg, hogy játék elején szedje ki és végül pedig rakosgassa vissza egyedül a dobozba az építőkockákat.
5. Kérd meg, hogy csipesszel csiptesse ki a ruhákat a szárítóra.

3-3,5 éves gyerek

1. Kérd meg, hogy önállóan gombolja be a gombokat a ruháin.
2. Gyerekollóval vágjon vastagabb papírokat.
3. 6-8 építőkockából építsen tornyot úgy, hogy az ne dőljön le.
4. Nagylyukú fagyöngyökből fűzzön nyakláncot.
5. Vond be őt a háztartási munkákba.

4-4,5 éves gyerek

1. Amikor gyurmázik, akkor biztasd arra, hogy készítsen az gyurmaember arcára orrot, a fejére hajat is.
2. Írd fel a nevét egy tiszta lapra nyomtatott nagybetűkkel, ha erre megkér, és engedd neki, hogy utánozza az írásodat.
3. Kérd meg, hogy mosson egyedül fogat, tegyen cukrot egyedül a teába, vegye ki a fiókból az evőeszközöket, terítse meg az asztalt.
4. Fűzzön nyakláncot kisebb lyukú gyöngyből.
5. Játsszatok egészen apró játékokkal.

4,5-5 éves gyerek

1. Másolás nélkül le tudja írni a saját nevét. A betűi még ugyan sete-suták, de akkor is rengeteget kell őt dicsérni, hogy kellően motivált maradjon.
2. Töltsd fel a gyerekjátszósarkot gyurmákkal, színes ceruzákkal, festékekkel, hogy minél többet alkosson.
3. Egészen kis méretű építőkockákból építsen különböző tematikus építményeket: várat, rendőrállomást, kastélyt.
4. Próbálkozzon minél többet késsel és villával enni.
5. Kérd meg, hogy az újságpapírt tépje ketté, majd ismét ketté, majd megint... - egészen addig, amíg olyan kicsi nem lesz, hogy már nem tépdelhető tovább.

Ezeket a feladatokat soha ne erőltessük. Ha a gyereknek nincs hozzá kedve, vagy éppen leterhelt, akkor minden jó szándékunk ellenére nem fog menni a játékos fejlesztés. Ellenben bármikor, amikor azt látjuk, hogy egy kis próbálkozással fejlődhet, ügyesedhetnek a kezei, ragadjuk meg az alkalmat, ami bármilyen hétvégi program, kirándulás vagy hétköznapi helyzet során adódhat.

Szerző: Hullán Gabriella gyógypedagógus
Fotó: Pixabay, freepik

Címkék: gyerek, bölcsődés, óvodás, kézügyesség, finommotorika, kéz, ujjak, írás, iskolaérettség, iskolaelőkészítő feladatok

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Miért fontos az építőkockázás gyerekkorban? Milyen képességeket fejleszt? Játékötletek építőkockához
Miért fontos az építőkockázás gyerekkorban? Milyen képességeket fejleszt? Játékötletek építőkockához

Miért elengedhetetlenül fontos az építőkockázás gyermekkorban? Mit fejleszt az építőkockázás a kisgyerekeknél? Hagyjuk a gyerekeket önállóan építőkockázni vagy kapcsolódjunk mi szülők is az ő játékukhoz? Konkrét ötletek, tippek: 1-6 éves korú gyerekek szüleinek és nagyszüleinek.

tovább a cikkre
4+4 fejlesztő játék leendő elsősöknek - Nyomtatható sablonnal, leírással
4+4 fejlesztő játék leendő elsősöknek - Nyomtatható sablonnal, leírással

Miért fontos felkészülni az iskolára? Milyen a jó és milyen a gyereket leginkább frusztráló készülődés? Milyen játékokkal hangolhatod rá a gyermekedet arra, hogy hamarosan iskolába fog járni? Sárosdi Virág gyógypedagógust és hatgyermekes édesanyát kérdeztük.

tovább a cikkre
Így fejlesszük az óvodás gyerekek kézügyességét – Játékos, kreatív feladatok, fontos tanácsok a fejlesztőpedagógustól
Így fejlesszük az óvodás gyerekek kézügyességét – Játékos, kreatív feladatok, fontos tanácsok a fejlesztőpedagógustól

Hogyan kell az óvodás gyerekkel évközben foglalkozni úgy, hogy ők majd szeptemberre iskolaérettek legyenek? Milyen egyszerű és hétköznapi játékokkal, játékos feladatokkal javíthatunk a gyerekek kézügyességén, ami majd a helyes ceruzafogást alapozza meg? Kreatív és játékos feladatok fejlesztőpedagógustól.

tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Hullán Gabriella - Gyógypedagógus

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Spenótos sült tészta

Spenótos sült tészta

Várandós kismamáknak ajánlott ételek >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 400 g mélyhűtött spenót 300 g darált sertéshús 100 ml tejszín 1 kisebb fej vöröshagyma fehérbors 10 ml olaj fokhagyma jódozott só 500 g masni tészta 100 g reszelt sajt

Recept:

A vöröshagymát apróra vágjuk, olajon átfuttatjuk, hozzáadjuk a darált húst, átpirítjuk, majd kevés vizet aláöntve megpároljuk. Közben sózzuk, fűszerezzük egy kevés borssal. Mikor majdnem megpuhult, hozzáadjuk az előre kiolvasztott spenótpürét,(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
9 hónap

Várandósság alatti stressz: Így hat a születendő babára, ha a kismama sokat idegeskedik, szorong

vissza vissza