Főoldal > Cikkek > Meddőség > Tanácsok PCOS-ban szenvedőknek - Szülők Lapja

Tanácsok PCOS-ban szenvedőknek


Mik a PCOS tünetei? Mit kell tenni a megelőzés érdekében? Hogyan kell kezelni?
Végül néhány aranyszabály, hogy sikerüljön!

Szerző: Szülők lapja
2012-10-04
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

Cikkünk a hirdetés után folytatódik

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Izgulsz, hogy minden rendben legyen a babavárás alatt? Szeretnél mindent megadni az egészséges fejlődéséhez?  Kattints ide, és nézd meg, hogy mit tehetsz érte >> 

vonal

[x] hirdetés

A PCO- szindrómára jellemző tünetek, röviden összefoglalva:
1. Hüvelyi ultrahangvizsgálatnál kétoldali, megnagyobbodott, sok cisztát tartalmazó petefészek látható (számos apró /12 darab 2-9 mm-es/ tüsző petefészkenként);
2. Az androgénszint emelkedése (a vérben nő az androszténdion- és tesztoszteron-szint);
3. Vérzészavar, az ovuláció hiánya (rendellenes vagy hiányzó menstruáció, orvosi nevén amenhorrea), meddőség (mivel tüszőrepedés nincs, így a teherbeesés is szinte kizárt);
4. Kozmetikai jellegű panaszok (fokozott szőrnövekedés, kopaszodás, aknés, pattanásos bőr);
5. Az esetek nagy részében elhízás;
6. Gyakran alhasi fájdalmak, kismedencei keringési zavarok.

Íme néhány aranyszabály, amit a PCOS-os hölgyeknek a siker érdekében érdemes betartani:
1./ RENDSZERES ÉTKEZÉS – INKÁBB TÖBBSZÖR, DE KEVESET EGYÜNK!
-    Két- három óránként, naponta öt alkalommal étkezzünk.
-    A reggeli étkezést sose hagyjuk ki!
-    Minden étkezés tartalmazzon valamilyen szénhidrátot, ezáltal az inzulinrezisztenciára jellemző, hirtelen fellépő édesség iránti vágyunkat is csillapíthatjuk.

2./ GLIKÉMIÁS INDEX, GI- DIÉTA
-    A kalóriák számolgatása mellett figyeljünk az ételek ún. glikémiás indexére (GI) is, amit eredetileg cukorbetegek vércukorszintjének ellenőrzésére fejlesztették ki!
-    Minden esetben alacsony glikémiás indexű alapanyagokat válasszunk!
-    A rövid ideig tartó hőkezelés (párolás, blansírozás, hirtelen sütés) kevésbé emeli meg a vércukorszintet.

3./ ROST, ZSÍR, FEHÉRJE/ PROTEIN, SZÉNHIDRÁT – MIBŐL MENNYIT ÉS HOGYAN?
-    Rostok: A PCOS- diéta lelke a magas élelmi rost-tartalom (napi 30-40 g), melynek alapanyagai a teljes kiőrlésű és hántolatlan lisztek, kásagabonák és a hüvelyesek.
-    Zsírok-olajok: Megfelelő arányban kell bevinni a megfelelő típusú zsírokat és olajokat. Súlyproblémák esetén a napi energiabevitel maximum csak negyede lehet zsír, illetve a legideálisabb választás az oliva- és a halolaj. Továbbá emelni kell az omega-3-zsírsav bevitelét is, mert azok a sejtek inzulinérzékenységét is növelik.
-    Fehérje/ protein: Lehetőség szerint olyan állatok húsát fogyasszuk, amelyek kevesebb telített zsírt tartalmaznak, mint például a hal, a sovány csirke és pulyka.
-    Szénhidrát: A szénhidrát megtalálható a gabonában, a mogyorófélékben, a különféle magvakban (melyek ráadásul a megfelelő zsírokat is tartalmazzák), sőt, a zöldségekben és gyümölcsökben is. Az alacsony glikémiás szénhidrátok fogyasztásával elkerülhető az inzulin-probléma súlyosbodása.

4./ INNI, DE MIT?
-    Tanulmányok igazolták, hogy a zöld tea összetevői segítenek megtartani a vér normál glükózszintjét, és fokozzák a szervezet anyagcseréjét, ami segít a testsúly kontrollálásában.

5./ FOLSAV- PÓTLÁS
-    A PCOS kezelésében gyakran alkalmazott metformin csökkenti a folsav felszívódását. Minőségi táplálékkiegészítők szedése mellett a folsavban gazdag növények (pl. búzacsíra, csirkemáj, szárazbab, cékla, spenót, kelkáposzta, spárga, kelbimbó és mandula) fogyasztása is hozzájárulhat a szindróma visszaszorításában.

6./ NO CUKOR!
-    A napi összes energiabevitel maximum 10%- a származhat hozzáadott cukrokból, ez különösen azoknál fontos, akik PCOS- ben szenvednek.

7./SÓ ÉS VÍZ
-    Anyagcserezavarnál illetve az ezt javító rostdús diétánál a kellő hidratálás és a sófogyasztás mérséklése kiemelten fontos.
-    Naponta legalább két liter folyadékot (lehetőleg vizet) vigyünk be szervezetünkbe.


 

Címkék: PCOS, tünetek, megelőzés, étkezés, diéta, fehérje, szénhidrát, folsav

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

PCO, vagy PCOS - Polycystás petefészek betegség

A PCO jelentése policisztás petefészek betegség. Ennek lényege, hogy a petefészekben sok apró ciszta keletkezik, amik a nem megrepedt tüszőből alakulnak ki. A tünetek igen sokrétűek lehetnek, de a leggyakoribb jelenség a menzesz rendszertelensége, vagy a menzesz hiánya és esetleg meddőség.

tovább a cikkre
Gyermekvállalás PCOS szindrómával – a szakértő véleménye

Egy szomorú történet, ami tragikus kimenetele ellenére is reménnyel kecsegtet. A 32 napot élt baba és anyukája története kapcsán Dr. Vereczkey Attilát, a Versys Clinics Humán Reprodukciós Intézet meddőségi specialistáját kérdeztük a PCOS szindrómáról és a teherbeesés esélyeiről.

tovább a cikkre
Ultrahangos peteérés figyelés (folliculometria)

A peteérést többek között ultrahangvizsgálattal is nyomon lehet követni. Menzeszt követően a petefészkekben egyszerre több, kb. 20-30 darab tüsző kezd el érni, ezeket orvosi nyelven folliculusoknak nevezzük.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Gyümölcsös kukoricapehely

Gyümölcsös kukoricapehely

Uzsonnaételek gyümölcsből >>
9 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: Ízlés szerinti gyümölcs (turmixolva 1,5 dl) 2-3 evőkanál kukoricapehely

Recept:

A lereszelt, vagy turmixolt, esetleg centrifugált gyümölcsbe (kb. 1,5 dl) beáztatunk 2-3 evőkanál kukoricapelyhet. Amikor felpuhult, akkor az egészet turmixoljuk.

Tipp!
Amennyiben az áztatás előtt a kukoricapelyhet szalvéta között sodrófával összetörjü(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Játék tippek

Ezt játsszátok a gyerekkel, hogy fejlődjön a koncentrációja és a memóriája! - Fejlesztőpedagógus ajánlása

vissza vissza