Főoldal > Cikkek > Szoptatás > Ezért is fontos, hogy szoptasd a kisbabád! Újabb nyomós érvet találtak a kutatók az anyatejes táplálás mellett - Szülők Lapja

Szülőklapja képEgy friss kutatásban megállapították, hogy a szoptatás általi immunitás átadása hosszú távú, a szoptatáson túl is tart - a védelmet az immunsejtek átadása biztosítja, teljesen függetlenül az antitestektől.

2019-05-31

Az anyatej élethosszig tartó védelmet biztosíthat a gyermeknek - derítette ki a Birminghami Egyetem szakemberei vezette nemzetközi tudócsoport egerekkel végzett kutatása.

Nem csak a szoptatás ideje alatt nyújt védelmet
Eddig az volt az általános vélekedés, hogy a betegségekkel szembeni immunitás átadása a babának az anyatejes táplálás által csupán a szoptatás idejére biztosít védelmet, és ha az anyatejes táplálás befejeződik, a védelemnek is vége van. A szakemberek úgy gondolták, hogy az immunitás az anya fehérjéi, a baktériumok és vírusok semlegesítésében szerepet játszó antitestek által kerül a gyermek szervezetébe.

Az anyatejjel átkerülnek az anya immunsejtjei is
A Sciences Advances című folyóiratban közzétett tanulmányukban azonban a kutatók azt találták, hogy az immunitás átadása hosszú távú, a szoptatáson túl is tart, és a védelmet az immunsejtek átadása biztosítja, teljesen függetlenül az antitestektől.

Egérkísérleteikben azt találták, hogy az anyatejjel táplált egérkölyök, amelynek anyja a vemhesség előtt féregfertőzésben szenvedett, egész életére védett lett ezen fertőzéstől. Ráadásul ez a hatás az anyatejben lévő sejtek által került az utód szervezetébe és nem fehérjék, antitestek által.

Már a várandósság előtti időszak is számít
Ez a tanulmány megmutatta, hogy ha az anya akár a várandósság előtt valamilyen, amúgy gyakori fertőzésen esik át, kicsinyeinek hosszú távú szoptatással átadott immunitást biztosít ezen fertőzéssel szemben - olvasható a Birminghami Egyetem közleményében.

- Az anyáról gyermekre történő, szoptatás általi immuntranszfer-átadás nagyon fontos védelmi forrás a csecsemőkori fertőzésekkel szemben. Először mutattuk ki, hogy a várandósság előtti fertőzés élethosszig tartó sejtimmunitást adhat a gyermeknek. Ez új dimenzióval gazdagítja annak megértését, hogyan hathat az anya a gyermeke egészségére - mondta William Horsnell, a Birminghami Egyetem mikrobiológiai intézetének kutatója.

"Különösen az érdekel bennünket, hogy felfedezésünk miként segíthet kifejleszteni az anyák számára védőoltásokat, amelyek a gyermeknek is hosszabb távú védelmet nyújtanak. Ez a tanulmány megmutatta, hogy egy anyai megfertőződés képes maradandóan megváltoztatni az utód immunitását. Ez új típusú oltóanyagok kidolgozásához vezethet, amelyek az anyának beadva lehetővé teszik a hosszú távú immunitás átadását a gyermeknek" - idézte Adam Cunningham professzort a közleményt.

Ez is érdekelhet!