2023. március 20 |Alexa, Klaudia...
Főoldal > Cikkek > Gyermek fejlődése > Ezért ne siettesd a gyerek mozgásfejlődését! Problémát is okozhat, ha kimarad egy fázis - Szülők Lapja Ezért ne siettesd a gyerek mozgásfejlődését! Problémát is okozhat, ha kimarad egy fázis
Szerző: Borsányi Árpád 2015-11-06 Forrás: Szülők lapja ![]()
Mikor érdemes és mikor szükséges a mozgásfejlesztést babáknál igénybe venni? Hogyan függ össze a kisgyerek magatartászavara a korábbi mozgásfejlődés zavarával? Szakértőnk válaszol. Az újszülött kisbaba számára az első referenciapont a saját teste A test az újszülöttnek első és legfontosabb referenciapontja lesz életében: az érintések, a tartás érzete, a szopizás, később pedig a fejemelés, forgások, nyúlások. Ezek mind olyan cselekedetek, melyek kivitelezése, sikeressége vagy sikertelensége alapvető információkat szolgáltatnak a gyermeknek a körülvevő világ törvényszerűségeiről. A kisbabának nagy feladatot jelent saját testének felfedezése Elfogadott nézett, hogy a csecsemő ingerlésének optimális mennyisége és minősége a további fejlődésben kiemelten fontos az érzelmek, a játék, az önbizalom, a mentalizáció fejlődésében - csak hogy néhány rendkívül markáns aspektust említsek. A testen való tájékozódás, az azt érő, illetve abból jövő érzések, ingerek integrálása komoly feladat elé állítják a csecsemő, kisgyermek egész lényét. A későbbi mozgásfejlődési stádiumokon való normatív, azaz helyes sorrendben történő végighaladás szintén számos készség kialakulására lesz hatással a későbbiekben. ![]() Milyen hatással vannak a csecsemőkori mozgások a későbbi fejlődésre? Könnyen belátható, hogy ezek az egy-másfél évig tartó csecsemőkori mozgások az alapjai a későbbi bonyolultabb, összetettebb mozgásoknak. Ha tehát az alap nem tökéletes, az építmény aktuálisan még működhet megfelelően, de nagyobb sérülékenységet hagy maga után. Ilyen lehet a lassabb, több időt vagy több energiát igénylő későbbi munkavégzések (beszéd, írás, olvasás, figyelem). Ezek a készségek, ha belegondolunk, mind-mind összetett mozgások koordinált megnyilvánulásai. Többek között a nyelv, a szem, a kéz, a kar stb. mozgásai (is). Be lehet-e pótolni a csecsemőkori mozgáselakadást? Tehát ha valami elakadás, kimaradás volt korábban, attól még képes lehet a gyermek ezeket a tevékenységeket kivitelezni, csak nagyobb erőfeszítésébe telik, ezért hamarabb elfárad, pihenésként például mással kezd el foglalkozni - és rögtön megérkeztünk a figyelemhiányos, vagy magatartászavaros gyermekhez. Nagyobb elmaradás, éretlenség esetén ezek a készségek nem tudnak kialakulni az elvárt szintnek megfelelően.
|