Főoldal > Cikkek > Babakonyha > Étkezési szokások kialakítása gyermekkorban - 3 fontos tanács, hogy ne legyen válogatós a gyerek - Szülők Lapja

Étkezési szokások kialakítása gyermekkorban - 3 fontos tanács, hogy ne legyen válogatós a gyerek

Szülőklapja képHogyan lehet a gyerekekkel az egészséges ételeket megszerettetni? Mi jellemzi a modern egészségtudatos kisgyerekes édesanyákat? Egy friss hazai kutatás a családi étkezési mintát és a kisgyerekek táplálkozási szokásait hozta összefüggésbe.

Szerző: Szülők lapja
2016-01-12
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

A szülők és a család étkezési szokásai meghatározóak a gyermekek táplálkozási szokásainak kialakulásában - hangsúlyozzák a táplálkozási szakemberek, amit egy nemrég végzett hazai közvélemény-kutatás is megerősített.

Milyen egy mai modern, egészségtudatos édesanya?
Mint az a kutatásból kiderült, a friss gyümölcs és zöldség fogyasztás mellett leginkább a rendszeres étkezés, valamint a jó szülői példa az egészségtudatos anyák főbb ismérve. Az egészségtudatos szülők gyermekei hetente legalább egyszer fogyasztanak halat, a hét minden napján esznek friss zöldséget, és kétszer gyakrabban fogyasztanak teljes kiőrlésű lisztből készült pékárut, illetve zsírszegény húst, mint a kevésbé egészségtudatos anyák gyermekei. Így az egészségtudatos családok gyermekeinek esetében idejekorán kialakul a kiegyensúlyozott táplálkozás mintája, mely a túlsúly és elhízás megelőzésének alapfeltétele.

Így lesz kevésbé válogatós a gyerek - 3 fontos tanács a kiegyensúlyozott táplálkozásért


1. A reggeli vagy a vacsora közös családi étkezés legyen - tanácsolja a szakember
 - Azok közt a gyerekek közt, akik kevesebb alkalommal étkeznek együtt a családdal, többen küzdenek súlyproblémával, több az elhízott kisgyermek. Fontos lenne, hogy a napi főétkezések egyikét együtt töltse el a család, különös tekintettel a reggelire, mely nem csak a gyermekek napi energiaszintjét, hanem későbbi kiegyensúlyozott táplálkozásukat is megalapozza - mondja Dr. Tóth Tamás, a Magyar Elhízástudományi Társaság főtitkára.

2. Főzz együtt a gyermekeddel legalább hetente egyszer
A családi, közös főzéseknek a gyermekek táplálkozására gyakorolt pozitív hatásait a kutatás is megerősítette. Az egészségtudatos édesanyák több mint fele hetente legalább egyszer együtt főz gyermekével. Ezekre a gyermekekre jellemző, hogy örülnek az új ételeknek, és ritkábban fordul elő, hogy külön ételt kell főzni számukra.

Ugyanezekben a családokban a gyermekek elsősorban a zöldségekkel, de a tejtermékekkel és főzelékekkel szemben is érezhetően nyitottabbak, mint azon társaik, akiket nem, vagy kevésbé vontak be a konyhai tevékenységekbe. Az utóbbi csoport tagjai között 15 százalékponttal magasabb a kifejezetten válogatósnak mondható gyerekek aránya. A változatos étrend kialakításához tehát fontos, hogy a szülők bevonják a gyerekeket a közös főzésbe, különösen az egészséges fogások elkészítésébe.  

- A közös főzés a nagy tápértékű ételek megismertetésének hasznos eszköze lehet. A gyerekek bevonása a konyhai előkészületekbe ugyanis amellett, hogy kiváló családi program, lehetőséget teremt rá, hogy a kicsik táplálkozással, ételekkel kapcsolatos ismeretei bővüljenek. Nyitottabbak lesznek az olyan egészséges ételek iránt, amelyeknek elkészítésében maguk is részt vesznek - mondta el Kiss-Tóth Bernadett dietetikus.

3. Napi ötszöri, változatos étkezésre van szükségük a kisgyerekeknek
- A kiegyensúlyozott táplálkozás alapja a rendszeres, napi ötszöri mértékletes, sokszínű és változatos étkezés, amelyre a családi minta van a legnagyobb hatással. A mai gyerekek a holnap szülői, az odafigyelésnek tehát generációkon átívelő pozitív következményei lehetnek - tette hozzá Kiss-Tóth Bernadett
 

Mennyire egészségtudatosak a magyar anyukák?


A felmérésben résztvevő 400 édesanya válaszai érdekes adatokra világítanak rá.

Akik nem egészségtudatosak - 36 százalék
A kutatásban résztvevő anyák egyharmada (36 százalékuk) nem tekinthető egészségtudatosnak. Leginkább olyan 25-34 éves nőkről van szó, akik rendszertelenül étkeznek, akár csupán napi 1-2 alkalommal, leginkább ebédet és a vacsorát. Az átlagnál gyakrabban fogyasztanak édességet és fehérlisztből készült péksüteményeket, és ritkán esznek zsírszegény húsokat, halat, barnarizst, vagy főtt/párolt zöldségeket.

Akik átlagosnak számítanak egészségtudatosság szempontjából - 35 százalék
A megkérdezett édesanyák 35 százalékát teszik ki az egészségtudatosság szempontjából átlagos attitűdökkel rendelkezők. Ők inkább a 40-49 éves korosztály tagjai, gyakran nagycsaládosak. Igyekeznek legalább háromszor étkezni egy nap, és változatosan, de hagyományosabb módon étkeznek. Például nem mondanak le az olajban sült húsokról sült krumplival, de szívesen esznek halat, és zsírszegény húsokat is, és kerülik az édességet.

Akik egészségtudatosan élnek - 28 százalék
A felmérésben résztvevő nők 28 százaléka sorolható az egészségtudatos szegmenshez, amelyek leginkább a 35 éven felüli, városi, fővárosi diplomások alkotják. Igyekeznek naponta legalább négyszer étkezni, előnyben részesítik a teljes kiőrlésű élelmiszereket, minden nap esznek friss gyümölcsöt és nyers zöldséget, illetve naponta többször fogyasztanak tejterméket. A sült krumplit és a bő olajban sült húsokat kerülik, inkább salátát fogyasztanak köretként, és kedvelik az olyan alternatív megoldásokat, mint a kuszkusz, a bulgur vagy a köles.

Forrás: A négyszáz, 4 és 12 év közötti gyereket nevelő magyar édesanya körében végzett reprezentatív kutatást a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége és a NESTLÉ végeztette.

Fotó: Freepik/freepic.diller

Címkék: baba, kisgyerek, táplálás, étkezés, étkezési szokás, egészéges ételek gyerekeknek

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

Babát szeretnétek?

Babát szeretnétek?
Ovuláció kalkulátorunkkal könnyen kiszámolhatjátok, hogy mikor van rá a legnagyobb esélyetek! Tovább a kalkulátorra >>

 
vonal

[x] hirdetés

Küldd be kedvenc recepted

OLVASD EL EZT IS!

Hozzátáplálás 8 hónapos kortól - Milyen új ételeket vezethetünk be? Hogyan vezessük rá őket a rágásra?

Hogyan készítsük el a 8-10 hónapos babák főzelékét? Milyen fűszereket használhatunk ebben a korban? Mikortól adhatunk nekik kiflit, kölesgolyót, puffasztott pelyheket és tojást? Milyen új ételek kerülnek be a 8-10 hónapos babák étrendjébe? Hogyan vezessük rá őket a rágásra? Védőnői ajánlás.

tovább a cikkre
Hozzátáplálás, mit-mikor egyen a baba - letölthető táblázattal

A hozzátáplálást, az új ételekkel való ismerkedést általában 6 hónapos kortól érdemes megkezdeni, ekkor kezd kialakulni ugyanis a baba képessége a szilárd ételek megemésztésére, ilyenkor ideális a fokozatosan beépített új ízek és textúrák bevezetése.

tovább a cikkre
Hozzátáplálás - mikor mit ehet a baba

Minden anyuka helyesen szeretné táplálni babáját. A csecsemők helyes táplálása megalapozza az immunrendszer kialakulását és megerősödését. Mikor kezdjük meg a hozzátáplálást? Hány hónapos kortól, milyen ételek adhatók a babáknak?

tovább a cikkre
Hozzátáplálás - Mikortól adhatóak a babának az őszi gyümölcsök?

Nem csak nyáron ehetünk vitamindús gyümölcsöket! Itt az ősz, amely szintén tartogat számunkra néhány igazi finomságot. Mit adjunk a babáknak, gyerekeknek, hogy egészségesek maradjanak ősszel is?

tovább a cikkre
A hozzátáplálás aranyszabályai

A kicsi szervezete 6 hónapos kortól igényel olyan vitaminokat, ásványi anyagokat, amelyek a gyümölcsökből, főtt zöldségekből nyerhetőek, ezért 6 hónaposan a hozzátáplálást feltétlenül érdemes elkezdeni.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Sütőtökfőzelék burgonyával

Sütőtökfőzelék burgonyával

Főzelékek >>
6 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 3,5 dkg sütőtök 6,5 dkg burgonya

Recept:

A sütőtököt a krumplival enyhén sós vízben puhára főzzük, szitán attörjük, majd a főzőlével kikeverjük.

Nagy szénhidrát- és karotin-tartalmú étel!

Az alaposan megmosott burgonyát héjában is megfőzhetjük, illetve tűzh(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Pásztor Klára

Pásztor Klára

Jogviták megoldásai - Bírósági perek kiváltása (családjog-betegjog-ingatlan és kártérítések vitái)

tovább a szakértőhöz >>

Igazságügyi mediátor felkérése egyszerű szabályok mentén!

Nagyön örülök, hogy a párkapcsolata válságában legalább személyem kiválasztásában egyet tudnak érteni! Ez jó hír Önöknek!

Bejelentkezésre a névjegyemen látható telefonon 06-305-992-842 van mód napközben!


Reálmediátor tevékenység (RM) a Felek közötti vita bírósági per kiváltásával történő megoldása! Sokezer ügyféltalálkozó nyomán dolgoztuk ki.Eredménye a válások körüli egyezségek.

Nem szívesen írok árakat, de a tájékoztatás és kérdése fontos nekem!


Mediáció esetében óvakodni érdemes az alacsony munkadíjtól a hírdetésekben - mert az bizonytalanságról, rutintalanságról, részképzettségről árulkodik.


Egy válás mediációja, a bírósági vagyonmegosztás kiváltása munkaigényes és felkészültséget igénylő igazságügyi mediátori feladat!


Tudom pontosabbra gondolt ezért jelzem, hogy egy reálmediátori találkozó és feldolgozó alkalom általában 75.000Ft-90.000Ft közé esik.
Időben ez 3-4 órát jelent a szükséges írásos nyilatkozatokkal, külön rövid kaukusz ülésekkel.


Vesse össze a vagyonmegosztási perek akár több millió forintos több évre terjedő költségével a láthatja a bírósági per kiváltása reálmediátorral olcsóbb, időtakarékosabb!

Ezt olvastad már? [x]
Játék tippek

50 játék, ami a legjobban fejleszti a gyereket - Ezeket javasolják a szakemberek 0-12 éves korig

vissza vissza