Főoldal > Cikkek > Babakonyha > Mesefigurákkal adják el az egészségtelen ételeket a gyermekeknek - Szülők Lapja

Mesefigurákkal adják el az egészségtelen ételeket a gyermekeknek


Népszerű mesehősökkel befolyásolják a legkisebbek ízlését a gyorséttermek és az élelmiszeripari cégek, és nem éppen jó irányba, állítja egy új amerikai tanulmány. Az élelmiszereket olyan népszerű mesehősökkel reklámozva, mint például Scooby Doo, az óvodáskorúakat arra ösztönzik, hogy a magas kalóriatartalmú, egészségtelen ételeket válasszák a tápláló, egészséges ételek helyett.

Szerző: Szülők lapja
2010-07-15
Forrás: Szülők lapja
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

„Ha a gyerek elé tesznek két müzliszeletet, amik csak abban különböznek, hogy az egyik csomagolásán egy mesehős mosolyog, a gyerek azt fogja választani, amelyiken kedvencét látja, mert azt gondolja, hogy az finomabb.” – magyarázza a tanulmány szerzője, Christina Roberto, orvostanhallgató, aki a Yale Egyetem „Rudd Center for Food Policy and Obesity” nevű kutatóközpontjának munkatársa.


A kutatás során 40, 4 és 6 év közötti óvodást teszteltek, akik new-haveni gyermekotthonok lakói (itt található az egyetem kutatóközpontja). A kutatók háromféle élelmiszert tettek a gyerekek elé: alacsony tápértékű – alacsony energiatartalmú grahamkekszet, alacsony tápértékű – magas energiatartalmú gyümölcsös gumicukrot, és magas tápértékű – magas energiatartalmú bébirépát. Csomagolásuk ugyanolyan színű és formájú volt, de mindegyikből volt egy márka nélküli és egy márkázott darab.
A márkázott változatokon olyan mesefigurák pózoltak, mint Scooby Doo vagy Shrek. A gyerekek mindegyik élelmiszerféleséget megkóstolták, a mesefigurás és az anélküli változatot is, és minden esetben azt találták finomabbnak, amelyik csomagolásán kedvenc mesehősük szerepelt.

Azonban a bébirépa, azaz a legegészségesebb élelmiszer esetében a kutatók azt figyelték meg, hogy a márkázásnak nem volt olyan nagy rábeszélő hatása, mint az egészségtelenebb ételeknél. A kutatók ezt azzal magyarázzák, hogy az egészséges ételeket sokkal ritkábban reklámozzák figurákkal, mint az értéktelen élelmiszereket.


Roberto és kollégái szerint ez az eredmény is azt mutatja, mennyire fontos lenne korlátozni azt, hogy mesehősökkel áruljanak egészségtelen ételeket. „Az első feladat az lenne, hogy levegyük ezeket a mesefigurákat az értéktelen élelmiszerekről, a végcél pedig az, hogy az egészséges élelmiszerek csomagolásán bukkanjanak fel.” – javasolja a kutatónő.

Rahil D. Briggs, a new york-i Montefiore Orvosi Központ igazgatója, és az Albert Einstein Orvosi Egyetem gyermekgyógyászati docense egyetért abban, hogy az egészségtelen ételek népszerű rajzokkal való reklámozása nagyban hozzájárul az Egyesült Államokban és a világ minden táján megfigyelhető járványos elhízáshoz. „Az ilyen korú gyerekeknek nagyon jó a megismerő képességük, illetve a rövid és hosszú távú memóriájuk, viszont nem tudják fenntartással kezelni a hozzájuk érkező üzeneteket.” – magyarázza. „Tehát amiről mi, felnőttek tudjuk, hogy egy reklám, az számukra nem más, mint két képeskönyv közül azt kiválasztani, amin kedvenc mesehősük mosolyog. A gyerekek minden terméket képeskönyvként azonosítanak, és az a szappan vagy sósmogyoró kell nekik, amin Scooby Doo szerepel”.

A docensasszony hozzátette, hogy az elhízási tendencia óriási méreteket öltött az egész kicsi gyerekek körében is. „Az elhízott gyerekek aránya megduplázódott az 1970-es évek óta, és ez egyenesen arányos azzal az összeggel, amit az élelmiszeripar arra fordít, hogy a legkisebb gyerekeket célozza meg különböző marketingfogásokkal.”„Tehát ha egy édességhez hozzárendelnek egy aranyos mesefigurát, a szülőknek semmi esélyük ellenük.” – fogalmazta meg Dr. Briggs a végső következtetést.
A tanulmány eredményeit a Pediatrics online folyóirat június 21-i számában hozták nyilvánosságra.

Forrás: Medipress


 

Címkék: egészségtelen étel, mesefigura, gyorsétterem, élelmiszeripar, elhízás

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

Küldd be kedvenc recepted

OLVASD EL EZT IS!

Mikortól adhatunk a babának kekszeket, kiflit, gabonapelyheket? Receptekkel!

Gyakran felmerül a kérdés, a babák hozzátáplálását hogyan, milyen sorrendben kezdjük.
6 hónapos korig a kizárólagos anyatejes táplálás javasolt. Ha valamilyen ok miatt erre nincs lehetőség, tápszert kapjon a pici. Hat hónapos kortól, a szoptatás mellett érdemes elkezdeni a pici hozzátáplálását.

tovább a cikkre
Új ételek bevezetése - 9 tuti tipp

Az új ételek bevezetésénél gyakran ütközünk ellenállásba a baba részéről. Elutasítja, mással foglalkozik, kiköpi, csak turkál kézzel a tányérban. Összeállításunkban 9 valóban használható tippet gyűjtöttünk össze, hogy a kicsi élvezze az étkezést!

tovább a cikkre
A hozzátáplálás aranyszabályai

A kicsi szervezete 6 hónapos kortól igényel olyan vitaminokat, ásványi anyagokat, amelyek a gyümölcsökből, főtt zöldségekből nyerhetőek, ezért 6 hónaposan a hozzátáplálást feltétlenül érdemes elkezdeni.

tovább a cikkre
A tipegők táplálkozása (1-3 év között)

Az 1-3 év közötti gyerekek táplálkozása fokozatosan kezd hasonlítani a felnőttek táplálkozásához. A pici ízlése napról napra változik, néha csak a megszokott ételeket fogyasztja, de így is tudnunk kell fedezni az életkorának megfelelő tápanyagértékeket, megfelelő ételeket.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Zöldborsófőzelék

Zöldborsófőzelék

Főzelékek >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: Családi adag: 50 dkg friss, vagy mirelit zöldborsó 1 evőkanál olaj, 1 evőkanál margarin 1-2 evőkanál liszt 1 csomó petrezselyem 3-4 dl tej 1-2 evőkanál kanál kristálycukor csipetnyi só

Recept:

A felmelegített olajban megolvasztjuk a margarint, majd beletesszük a zöldborsót, pici sót és fedő alatt kevés víz hozzáadásával puhára pároljuk. A puha borsóra rászórjuk a cukrot és karamellizáljuk azt. Majd a lisztet hozzáadjuk, elkeverjük és a tejje(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

hirdetés

[x] hirdetés

Legfrissebb szakértői válasz

Pásztor Klára

Pásztor Klára

Jogviták megoldásai - Bírósági perek kiváltása (családjog-betegjog-ingatlan és kártérítések vitái)

tovább a szakértőhöz >>

Igazságügyi mediátor felkérése egyszerű szabályok mentén!

Nagyön örülök, hogy a párkapcsolata válságában legalább személyem kiválasztásában egyet tudnak érteni! Ez jó hír Önöknek!

Bejelentkezésre a névjegyemen látható telefonon 06-305-992-842 van mód napközben!


Reálmediátor tevékenység (RM) a Felek közötti vita bírósági per kiváltásával történő megoldása! Sokezer ügyféltalálkozó nyomán dolgoztuk ki.Eredménye a válások körüli egyezségek.

Nem szívesen írok árakat, de a tájékoztatás és kérdése fontos nekem!


Mediáció esetében óvakodni érdemes az alacsony munkadíjtól a hírdetésekben - mert az bizonytalanságról, rutintalanságról, részképzettségről árulkodik.


Egy válás mediációja, a bírósági vagyonmegosztás kiváltása munkaigényes és felkészültséget igénylő igazságügyi mediátori feladat!


Tudom pontosabbra gondolt ezért jelzem, hogy egy reálmediátori találkozó és feldolgozó alkalom általában 75.000Ft-90.000Ft közé esik.
Időben ez 3-4 órát jelent a szükséges írásos nyilatkozatokkal, külön rövid kaukusz ülésekkel.


Vesse össze a vagyonmegosztási perek akár több millió forintos több évre terjedő költségével a láthatja a bírósági per kiváltása reálmediátorral olcsóbb, időtakarékosabb!

Ezt olvastad már? [x]
Betegségek

Mellrák kialakulása: 8-ból 1 magyar nőt érint ez a daganatos betegség! - Videón a helyes otthoni mellvizsgálat menete

vissza vissza