Főoldal > Cikkek > Gyermek fejlődése > Menjen iskolába vagy maradjon óvodában? - Iskolaérettség kritériumai szakembertől - Szülők Lapja

Menjen iskolába vagy maradjon óvodában? - Iskolaérettség kritériumai szakembertől

Szülőklapja képHa a gyermek éppen olyan időben született, amikor már mehetne iskolába, de maradhat is, sokan nem tudják eldönteni, mi lenne a jobb megoldás. Erre nincs pontos válasz, mondja a szakember.

Szerző: Pásztorné Horuczi Erika
2012-04-12
Forrás: Szülők lapja
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

Ha a gyermek éppen olyan időben született, amikor már mehetne iskolába, de maradhat is, sokan nem tudják eldönteni, mi lenne a jobb megoldás. Erre nincs pontos válasz, mondja Pásztorné Horuczi Erika pedagógus.

Ahány gyerek, annyiféle személyiség. Minden esetben más-más lehet az üdvözítő megoldás. Az óvónők és a szülők általában jól meg tudják ezt állapítani, de a tapasztalatom az, hogy szinte minden évben előfordul 1-1 rossz döntés. Mire figyelj, hogy helyesen dönthess? Maradjon a gyerek még egy évet az óvodában, vagy mehet iskolába?
 

Az iskolaérettség kritériumai


1. Biológiai alkalmasság.
Optimális testi fejlettség, egészségi állapot. Mozgás összerendezettség.

2. Pszichikus alkalmasság
- Beszédfejlettség
Nagyon fontos a tiszta beszéd. A beszédhibák akadályozzák az olvasás, írás pontos megtanulását. Ha még vannak hibák, feltétlenül kezeltetni kell. Szeptemberig még sokat javul.



- Intellektuális / értelmi / fejlettség
Életkorának megfelelő szintű tájékozottság a környezetéről és érdeklődés. Összefüggések felismerése.
Jellemző a bizonyos terjedelmű kitartás és aktív figyelem.
Koncentráltság, monotóniatűrés. Ha tud huzamosabb ideig egy játékra, vagy mesére figyelni.
Kiegyensúlyozott magatartás. Önmaga megfékezése.

- Munkaérettség
Érdeklődő, szívesen dolgozik. Igénye van a jó teljesítményre. Van kötelességtudata. Legalább átlagos munkatempója van. Szereti, amit csinál és törekszik azt befejezni.

3. Szociális alkalmasság
- Jól érzi magát a közösségben, barátkozik. Alkalmazkodik a többiekhez, a tanítóhoz.
- Van szabálytudata.
- Elfogadja a felnőtt irányítását.
- Együttműködik  többiekkel. Kivárja, míg rákerül a sor.

Ha ezek a kritériumok nagy részben jellemzőek a gyerekre, kár még egy évig az óvodában tartani, ha kora szerint maradhatna is. Ott már nem fejlődik tovább, csak unatkozik.
 

Mikor mondjuk, hogy éretlen a gyerek az iskolára?


Általánosan:
• Testi fejlődésben való lemaradás.
• Túlzott játékosság
• Érzelmi labilitás
• Túlzott mozgékonyság.
• Bármilyen területen lassabban fejlődött, elmaradt a társaitól.

Pszichikailag:
• Figyelme elterelhető, fáradékony.
• Emlékezete nem megbízható, fejletlen.
• Gondolkodásában lemaradás van, főleg analízis-szintézis területen.
• Súlyos beszédhibás.
• Munkaérettség hiánya.
• Szociálisan fejletlen. Fél az iskolától. Nem tud közösségben együttműködni.

Ezekben az esetekben jobb, ha a gyermek még marad az óvoda biztonságában. Egy év alatt, ha nincs idegrendszeri problémája, ezek a gondok nagyrészt megoldódnak.

Olvasd el ezt is!
Iskolakezdés halasztása: Így kérelmezd, hogy gyermeked még egy évet az óvodában maradhasson »


Fotó: Freepik

Címkék: iskola, óvoda, iskolaérettség, alkalmasság, iskolaéretlenség

hirdetés

VERSEK, MONDÓKÁK BABÁKNAK ÉS KISGYERMEKEKNEK

Tündéri versek és mondókák a baba öltöztetéséhez, fürdetéséhez, játékhoz, altatáshoz
Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Iskolaválasztás II. rész - A megfelelő iskola kiválasztása

Cikksorozatunk folytatásában bemutatjuk azokat a szempontokat, melyeket érdemes végiggondolni a megfelelő iskola kiválasztásához. Nem mindegy ugyanis, hogy melyik iskolába íratjuk a gyermeket, ez a döntés hosszú távra szól és alapvetően meghatározhatja a tanuláshoz, az iskolához való hozzáállását.

tovább a cikkre
Iskolaválasztás I. rész - Iskolaérettség

Egy-két hónap és eljön az idő, mikor a szülőknek el kell dönteniük, hogy gyermekük iskolába menjen-e és ha igen, melyikbe is? De vajon érett-e már rá a gyermekünk? Engedjük iskolába, vagy inkább még egy évig maradjon az oviban?

tovább a cikkre
Az olvasmányok hatása és szerepe gyermekeink életében - 4 ok, amiért fontos a mese, a mesélés
Az olvasmányok hatása és szerepe gyermekeink életében - 4 ok, amiért fontos a mese, a mesélés

Minden szülő, nevelő és pedagógus tudja, hogy a gyermeknevelés egyik fő célja, hogy a gyermek értse meg saját magát, másokat, és jól be tudjon illeszkedni környezetébe és a társadalomba egyaránt.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

Legnépszerűbb

Recept ajánlatunk

Hókifli

Hókifli

Sütemények >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 300g liszt 1 db margarin 1 db tojás kevés tej

Recept:

A vajat elmorzsoljuk a liszttel, majd hozzáadjuk a tojást és annyi tejet, hogy gyúrható legyen. Fél órára a hűtőbe tesszük, majd lisztes deszkán kinyújtjuk. Pohárral kiszaggatjuk, közepét darált dióval, vagy lekvárral megtöltjük. Félbehajtjuk, széleit m(...) tovább a teljes recepthez...


Rovatok

Cikkek témái

Szolgáltatások

Terhesség hétről-hétreBaba fejlődéseGaléria   /   Videótár

Terhesség hétről hétre 

Nyereményjáték   /   Szakértők   /      Webáruház

Horoszkópok
Baba horoszkóp
Szülő horoszkóp
Szerelmi horoszkóp

Keresők
Névkereső babáknak
Receptkereső babáknak
Orvoskereső
Gyermekorvosi ügyeletek
Orvosi szótár
Baba-mama katalógus

rssRSS hírcsatorna

Kalkulátorok
Ezt olvastad már? [x]
Gyermekprogramok

Dinók, játszóház, labirintus, aligátorok, rájasimogatás - Felejthetetlen gyereknapi élményekkel leptek meg húsz gyermeket

vissza vissza