Főoldal > Cikkek > Gyermek fejlődése > Korai nyelvtanulás vagy nyelvelsajátítás - Szülők Lapja

Korai nyelvtanulás vagy nyelvelsajátítás


Életünkben egyre fontosabb szerepet töltenek be az idegen nyelvek. Nyelvtudás hiányában csökkennek esélyeink a felsőoktatásba való bejutáshoz, korlátozódnak munkahelyi lehetőségeink, de nehezebben boldogulunk akár egy külföldi nyaralás váratlan élethelyzetében is.

Szerző: Szülők lapja
2008-11-19
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

Mind gazdasági, mind kulturális szempontból is szüksége van egy közösségnek nyelveket tudó egyénekre, ők a nemzetek közötti kulturális közvetítők, a nemzetközi kapcsolatok ápolói.

Mindezek után nem meglepő, hogy manapság sok szülőt foglalkoztat (elsősorban későbbi boldogulásukra gondolva) gyermekük idegen nyelvre tanításának gondolata.
Mindmáig sokakat érintett már meg a kisgyermeki nyelvelsajátítás csodája és ismerték fel a benne rejlő nagyszerű lehetőségeket. Többségük mégis személyes tapasztalataik hiányában, félelmeik, beidegződéseik rabjaként, valamint rettegve az ellentábor oly sokat hangoztatott ijesztegetéseitől, - miszerint „ez majd jól összezavarja a gyereket”, meg hogy „még magyarul sem tud az a szerencsétlen! ”és „ráér majd az iskolában nyelvet tanulni” - elbizonytalanodnak és jó messzire (akár 8-10 év távlatára) hessegetik maguktól a gondolatot.

Holott bizonyított tény, hogy a gyermekek a nyelv iránti érzékenységgel és az emberekkel való kommunikáció hajlamával jönnek a világra. Életben maradásuk feltétele a korai kapcsolatteremtés. Sírásukkal, gőgicsélésükkel, mosolyukkal saját fizikai, lelki állapotukról tájékoztatják környezetüket. A kommunikáció érdekében meg is tesznek mindent: kezdetben egész testükkel, később egyre finomodó gesztusokkal, mozdulatokkal, majd szótagokkal, szavakkal, mondatokkal fejezik ki gondolataikat, érzelmeiket. Bár a gyermekek beszédfejlődése nagy egyéni eltéréseket mutat, az első értelmes szavakat körülbelül másfél éves kor körül ejtik ki, 3-4 éves korra már képessé válnak teljes mondatokban, összefüggően beszélni és az óvodás kor végére elérni az iskolai munkához, az iskolai élet megkezdéséhez szükséges nyelvi fejlettségi szintet.

Amikor azt halljuk, hogy az anyanyelv elsajátításának folyamata, nem véletlen a kifejezés. Az anyanyelv elsajátítása ugyanis természetes módon, erőfeszítés és formális tanítás nélkül zajlik, melyben nyelvtani szabályok sulykolása nélkül közvetítjük nemzedékről nemzedékre a nyelvet és a vele járó teljes gondolkodási struktúránkat. Ezzel szemben egy iskolapadban zajló nyelvtanulás nagyon is tudatos, sokszor fáradságos tevékenység, mely odafigyelést, koncentrációt, szorgalmat, kitartást követel kicsitől, nagytól egyaránt.

Sok szempontból élveznek előnyt a babák és a kisgyermekek a nyelvek elsajátításában:

- Már az újszülöttek is képesek különbséget tenni a különböző nyelvek hangjai között. Első pillanattól olyan fonetikai bázis áll rendelkezésünkre, mely lehetővé teszi, hogy bármelyik nyelvet anyanyelvi szinten sajátítsák el.. (Ez a képesség 6-7 éves kor táján fokozatosan hanyatlik és majd a beszélőszervek teljes működésének kialakulásával megszűnik. Vagyis lezárul egy ún. biológiai „sorompó”.)
- Hangképző szerveik rugalmasak, minden lehetőségük adott a tökéletes intonáció és kiejtés elsajátításához. Ez itt a kulcsszó: a kiejtés. (7 éves kor után ugyanis idegen nyelvet tanulni már csak akcentussal lehetséges, ha csak nem kerül hosszú évekre valaki külföldre, ottani anyanyelvi közösségbe.)
- Annyi nyelvet sajátítanak el, amennyit hallanak. Ha egy családban pl. három nyelvet beszélnek, a gyerek három nyelvet „szed” magára.
- A kisgyerekek természetüknél fogva rendkívül nyitottak, reakcióik, megnyilvánulásaik spontának, görcsöktől, gátlásoktól, félelmektől, beidegződéstől mentesek, vagyis minden olyantól, melyek bennünket, felnőtteket oly annyira fogva tartanak. Gyakran mindhiába a fiókban lapuló nyelvvizsga, a nyelvtanfolyamokon töltött hosszú évek, mikor minden bátorságunkat össze kell szednünk, hogy meg merjünk idegen nyelven szólalni, ha torkunkban dobog a szívünk egy váratlan szituációban és végleg leblokkolunk, ha egy külföldi a legközelebbi mellékhelyiség holléte felől érdeklődik tőlünk az utcán.
- A nyelvtani szabályokra ösztönösen éreznek rá, ha valamit nem tudnak verbálisan kifejezni, segítségül veszik a testbeszédet, a mimikát, a gesztusokat.
- A picik számára teljesen természetes, ha a dolgoknak több neve is van. Ha magyarul a kenyér néha cipó és vekni is a szóhasználatban, miért ne lehetne az „bread”, „brot” vagy akár „pane”? Ezen mi már elgondolkoztunk?
- Tökéletesen elkülönítik anyanyelvüktől az idegen nyelvet, illetve bizonyos életkorban már, ha a gyerek több idegen nyelvvel is találkozik, a különböző idegen nyelveket egymástól.


Orosz Mónika
A Spotty Frog nyelvtanulás kidolgozója
 

Címkék: korai nyelvtanulás, nyelvelsajátítás, nyelvtudás, anyanyelv, idegen nyelv

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

Babát szeretnétek?

Babát szeretnétek?
Ovuláció kalkulátorunkkal könnyen kiszámolhatjátok, hogy mikor van rá a legnagyobb esélyetek! Tovább a kalkulátorra >>

 
vonal

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Nyelvtanulás kisgyermekkorban

Az idegen nyelvnek a játékhoz hasonló örömforrássá kell válnia. A legjobb út tehát a természetesség, a spontán élethelyzetek, a mókás, játékos szituációk kihasználása, a sok-sok dal, versike, mondóka, mozgásos játék gyakorlása, amit ez a korosztály imád és mindennél jobban élvez.

tovább a cikkre
A gyermeki kreativitás és kibontakoztatása

A gyermekek ösztönösen kreatívak. A rájuk jellemző ábrázolás a világ megismerésére irányul. A körülöttük lévő dolgok megismerése, felfedezése közben találkoznak különféle anyagokkal, és eközben alakítják ki játékélményük új színhelyét.

tovább a cikkre
Az olvasmányok hatása és szerepe gyermekeink életében - 4 ok, amiért fontos a mese, a mesélés
Az olvasmányok hatása és szerepe gyermekeink életében - 4 ok, amiért fontos a mese, a mesélés

Minden szülő, nevelő és pedagógus tudja, hogy a gyermeknevelés egyik fő célja, hogy a gyermek értse meg saját magát, másokat, és jól be tudjon illeszkedni környezetébe és a társadalomba egyaránt.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Sajtmártás

Sajtmártás

Mártások >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 20 g vaj 20 g liszt 150 ml tej, vagy babatej sajt

Recept:

A vajat felolvasztjuk, hozzáadjuk a lisztet, majd habzásig hevítjük. Felöntjük babatejjel, vagy tejjel és sűrűre főzzük. Forrón belekeverjük a sajtot.

Vacsorára önálló ételként, vagy kísérőként is adhatjuk hús, felfújt, vagy tojás&(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Pásztor Klára

Pásztor Klára

Jogviták megoldásai - Bírósági perek kiváltása (családjog-betegjog-ingatlan és kártérítések vitái)

tovább a szakértőhöz >>

Szétköltözés, vagy megosztás a használatban?

Sok fontos részlet bújik meg a leírt helyzetben!


Első, hogy lehetőleg, szakembereink segítségével a kommunikáció egy szintjéhez vissza érdemes térni!


Viszonylag nem jellemző, hogy a nő szoruljon ki egy ingatlanból!


Készséggel várjuk Önt kollégáinkkal a használat megosztása témájában, gyakorlati lépésekkel!


Team munka, peres és nem peres gyakorlat egy helyen!




Ezt olvastad már? [x]
Hírek, érdekességek

Kizuhant egy 4 éves kislány a második emeletről, életveszélyes az állapota - A nagymama egyedül hagyta a lakásban

vissza vissza