Csecsemőként agyvérzést kapott, 3 éves korára megtanult olvasni és számolni - Íme, Boriék elképesztő története

Tunyogi Erzsébet

Kisgyerek fejlődése

Tunyogi Erzsébet


Csecsemőként agyvérzést kapott, 3 éves korára megtanult olvasni és számolni - Íme, Boriék elképesztő története

Zökkenőmentes várandósság után Bori születése gyorsan és komplikációmentesen zajlott. Bori baba születés utáni Apgar értéke: 10/10-es volt. Nem sokkal később kiderült, hogy még sincs minden rendben... Megtörtént eset, amikor a szülők megingathatatlan hite és a szakember terápiája csodákra képes.

Amikor látszólag minden rendben van a várandósság és a szülés alatt, akkor derült égből a villámcsapásként érhet bennünket, ha az egészségesnek hitt kisbabánk agyvérzést kap…
Szülőként egy pillanat alatt egy rossz rémálomban találjuk magunkat, és ezt csak tetézi, hogy az orvosok semmi jóval nem kecsegtetnek bennünket.


Bori és családja valós története következik, ami egy kis bátorítást adhat más szülőknek; a család története megmutatja, hogy minden nehéz helyzetből van kiút, és soha nem szabad feladni.


Szülők Lapja (SZL): Hogyan vettétek észre, hogy kisbabátokkal baj van?

Balázs (Bori édesapja): Viki várandóssága gyakorlatilag zökkenőmentes volt - kezdi Balázs -, Bori időre érkezett, 38. hétre, nem volt semmi probléma. A szülés is nagyon gyorsan, komplikációmentesen lezajlott, három óra alatt. A szülés utáni APGAR értéke is maximális, 10/10-es volt kislányunknak (ez gyakorlatilag egy életrevalósági értéket mutat egy pontrendszer segítségével, ami arra szolgál, hogy pl.oxigénhiányos állapot következtében kialakult alacsonyabb érték esetén megállapíthassák, szükség van-e akár életmentő beavatkozásra a babánál – a szerk.). Az első kórházi napokban is minden rendben volt, nem volt semmilyen külső jele Bori agyvérzésének.

Három napos korában vettük észre, hogy integető mozgásokat végez mindkét kis kezével. Semmi tapasztalatunk nem volt, mert első gyermekünk, mégis furcsálltuk ezt. Ekkor már agyvérzése volt, amiből kialakult egy vérömleny és ez nyomhatta a mozgásközpontjáért felelős részt az agyában, ami ezeket a mozgásokat eredményezhette.
Vasárnap a reggeli viziten, ahogy megnézték, feleségem szólt, hogy baj van – mondja Balázs -, és Borit már vitték is fel a PIC intenzív osztályára. Gyógyszerek segítségével nyugtatták, mert rohamokat véltek felfedezni rajta, és ez további agyi károsodást eredményezhetett volna nála. Tizenöt napig voltunk így az intenzív osztályon - veszi át a szót az anyuka -, ami után hazamehettünk. Ezt még ennyi idő után is nagyon nehéz felidézni.  

SZL: Mi volt a diagnózis?

Viki (Bori édesanyja): Borinál nagy kiterjedésű agyvérzést diagnosztizáltak, melyet az ismételt MRI vizsgálat is megerősített. Nem kívánom senkinek ezt az érzést, amikor az elsőszülött gyermekéről ez kiderül – mondja Viki. Ekkor még csak valószínűsítették, hogy a mozgással és látással kapcsolatos területeket érintheti a sérülés, jelezték nekünk, ez csak akkor derül ki, amikor fejlődik. De a professzor úr megmondta, hogy ekkora léziónál a gyerekünk semmit nem fog tudni csinálni, se ülni, se semmire nem lesz képes. Professzor urat már az meglepetésként érte, hogy Bori nagyon ügyesen szopizik, gyakorlatilag két gyermeknek elég anyatejem volt. Tunyogi Erzsébeték később meg is jegyezték, hogy a gyermek és az én szervezetem is érezhette, hogy szüksége van az anyatejre, az idegrendszerére rendkívül jó hatással lehetett ez is.

SZL: Miben kellett Borit fejleszteni?

Tunyogi Erzsébet (Bori fejlesztője): Bori  mozgásában komoly zavart láttunk – kezdi Tunyogi Erzsébet konduktor, mind a négy végtagjára kiterjedő tónusfokozódást és nyaki-háti hypothoniát, jobb oldali túlsúllyal. Ezen kívül akár a fényterápiára, akár a hangterápiára első időben a figyelem tartóssága nagyon gyenge volt.
Szerencsére mindkét szülő a gyermekéhez minden percben úgy viszonyult, hogy az én gyermekem meggyógyul és most is egészséges. Olyan erősen volt motivált abban, hogy az Ő  gyermeke egészséges és ez az erő segítette a kemény terápia elvégzésére és a hite, szeretete, amit a gyermek felé táplált. Azóta is visszahívom sokszor a szülőt, hogy támogassa a többi sorstársát – meséli a szakember a kezdeti időszakról.

Csecsemőként agyvérzést kapott, 3 éves korára megtanult olvasni és számolni - Íme, Boriék elképesztő története
"A szülők hite és szeretete, illetve a szakemberek kemény terápiája segített" (Tunyogi Erzsébet)

Balázs: Elvégeztük Erzsébeték által összeállított programsorozatot - folytatja Balázs -, nyomtatva megkaptuk, énekekkel, versekkel együtt az összes általuk javasolt gyakorlatot, feladatot, amelyekkel Borit otthon is fejleszthettük, közösen, minden nap.

SZL: Hogyan folyt Bori fejlesztése? Mikor látszódtak az első eredmények?

Balázs: Volt olyan, hogy valamelyik feladatnál sírt, ekkor én is sírtam - folytatja Viki -, de Erzsébeték megnyugtattak, hogy ez normális, csak természetellenesnek érzi ezeket a mozgásokat, így nyugodjak meg, rengeteget segítek neki. Ahogy a gyakorlatokhoz rendelt mondókák és énekek is segítettek a feladatok elvégzésében. 10 hetestől kétéves koráig jártunk a Tunyogi Gyógyító Játszóházba, Bori rendben fejlődött, párhuzamosan jártunk kontrollra a PIC-re Princzkel főorvos asszonyhoz és a Budai Gyermekkórházba is. A főorvos asszony is mindig meglepődött, hogy Bori milyen látványosan fejlődik. Sőt, az egyik neurológiai orvos konferencián Bori esetét mutatták be. Bori öt hónapos korában fordult át hátáról hasára, hét hónaposan négykézlábra állt, elkezdett kúszni-mászni, tíz hónaposan állt fel, tizenhárom hónaposan indult el. Az összehasonlítás kedvéért, Dani, az öccse, aki makkegészségesen született, 12 hónaposan indult el. Bori másfél évesen már tőmondatokban beszélt, kétévesen pedig már folyékonyan.

SZL: Volt olyan, amit Bori kifejezetten nem szeretett, illetve amit a korbábbi sérülés nyomaként tudtatok be?

Viki: Még amikor Erzsébetékhez jártunk fejlesztésre, tapasztaltuk azt, hogy olyan dolgokat, feladatokat nem szeret Bori elvégezni, ami a szülőcsatornára emlékeztetheti. Az úszástól is fél, egyéb mozgásában is kicsit bizonytalanabb, ebben Dani, a testvére segít neki sokszor, aki bátrabban mászókázik a játszótéren.

Szülők Lapja (SZL): Ma milyen Bori, hogyan fejlődött?

Balázs: Nagyon ügyesen mozog, imád futni, nagyon szeret tornázni. Nagyon érzékeny, empatikus, mini anyukája Daninak, az öccsének. Észreveszi, ha valaki sír a játszótéren, odamegy, segít, rendkívül érzékeny. Még nem fogja fel, hogy iskolába megy, nem érti, mit jelent ez. Majd ha megkapjuk a visszajelzést, hogy felvették, akkor a nyáron igyekszünk őt felkészíteni mindenféle szempontból, meglátjuk, hogy fog reagálni a helyzetre. Látjuk, hogy szeret tanulni, már több, mint egy éve olvas. 3,5 éves kora óta ismeri a betűket. Erzsébetéknél a tanulási készségek fejlesztését is végeztük, zenei fejlesztésen, fényterápián is részt vettünk, már akkor a legaktívabban vett részt az ilyen feladatokban.

Számomra megdöbbentő volt, hogy 6 hónaposan már nagyobb méretű gyöngyöket fűzött, ebből látszódik, hogy a logikai készségei, képességei nagyon jók, valamint az idegen nyelvek felé való érdeklődése is kiemelkedő, pedig semmit nem erőltetünk nála. A betűket is nagyon korán megtanulta. Nagy nyomtatott betűvel ír, ugyan mindent egyben, meg felcserél betűket és megfordítja az irányukat, de nem számít. Számolni nagyon-nagyon szeret, elszámol százig. Így angol-matek tagozatos általános iskolába írattuk most be, bízunk benne, fel is veszik.

Csecsemőként agyvérzést kapott, 3 éves korára megtanult olvasni és számolni - Íme, Boriék elképesztő története
Bori egy angol-matek tagozatos iskolába jár ősztől

Szeretettel gratulálunk Borinak és családjának, és kívánunk továbbra is jó egészséget és sok sikert Bori fejlődéséhez!

Borit a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálat >> munkatársai kezelték.


Tunyogi Erzsébet

Kisgyerek fejlődése

Tunyogi Erzsébet


2015.10.28