2023. március 24 |Gábor, Gabriella...
Főoldal > Cikkek > Gyermek fejlődése > Így tud majd helyesen írni, jól olvasni a gyerek - 5 dolog, amire figyelj oda szülőként! Ezeket javasolja a logop - Szülők Lapja Így tud majd helyesen írni, jól olvasni a gyerek - 5 dolog, amire figyelj oda szülőként! Ezeket javasolja a logopédus szakértő
Szerző: Fodor Tímea 2017-01-16 Forrás: Szülők lapja ![]()
A tanulás három alappillére: figyelem, észlelés, emlékezetAz ingerek befogadásához szükséges a figyelem összpontosítása, tartóssága, megosztása. Az észlelés az a folyamat, amin keresztül megismerjük a külvilágot, érzékeljük a körülöttünk zajló ingereket és ezt feldolgozzuk. Az emlékezet lehet hosszú vagy rövidtávú, szakaszai a kódolás, tárolás, előhívás. Mivel egyszerre általában több inger és információ ér bennünket ezek kiszűrése és felhasználása nem könnyű feladat. Az iskolában azoknak könnyebb teljesíteniük, akiknél ezek az alapképességek jól működnek. A magyar iskolák többsége tantervközpontú, azaz arra kíváncsi, a gyerek tudása megfelel-e a tantervben előírtaknak. Jobb lenne azt számon kérni, hogy a gyerek valóban mit tud. Az első osztálynak az alapképességek, készségek elmélyítésről kellene szólnia. Nem az lenne a cél, hogy karácsonyra megtanítsa olvasni, írni a gyerekeket, hanem hogy jó alapokat teremtsen. Öröm legyen ide járni, társas kapcsolatokat erősíteni. Beszédprodukció és beszédpercepció - mit jelentenek?Az olvasás-írás tanításának alapja a beszélt nyelv, azaz a beszédprodukció (tiszta artikuláció, helyes nyelvtan, értelmes mondat szerkezetek) és a beszédpercepció (helyes beszédészlelés, beszédértés) egyformán jó színvonala. A beszédhibás gyermek általában nehezebben tanul meg olvasni Az a gyermek, aki beszédhibás, hangcseréi vannak (például cica helyett csicsa, sál helyett szál, virág helyett világot mond) nehezebben tanulhat meg olvasni. A hallási észlelést kell ilyen esetben a szakembernek megerősítenie a beszédhiba javítása során, ideális esetben ezt még óvodai nagycsoportban, de első osztályban mindenképp. Ha gyermek bizonytalan abban, hogy milyen hangot hall, nem is tudja majd jól leírni. A beszédhiba, rossz kiejtés pedig az olvasás mellett a szó leírását is nehezíti. Kutatások igazolták, hogy jobb a gyermek írása, ha közben artikulál, mondja, amit ír. A rossz artikuláció tehát a szöveg leírását ronthatja. A beszédészlelés a helyesírás alapja A beszédészlelés egy bonyolult folyamat, ami jó esetben zökkenőmentesen, automatikusan történik. Hallás segítségével az idegrendszerbe jut az információ, milyen hangot hallottunk (például valaki beszél hozzánk és elhangzik a madár szó), meghalljuk a m,a,d,á,r hangokat, agyunkban beazonosítja a központi idegrendszer az összes beszédhangot (például m és a p hang ugyan ott képződik – két ajak között, de az egyik zöngés, a másik zöngétlen – ezt is azonosítja a rendszer). A helyes sorrendet is megállapítja, ahogy a hangok követik egymást (a megszerzett tapasztalatok alapján tudom, hogy a madár egy értelmes szó, az amdár, dáram, stb. ugyanazokból a hangokból áll, csak más sorrendben és értelmetlen, tehát nem jó). A beszédészlelés a helyesírás alapja. Kitűnő gyakorlóanyag szülők számára Gósy Mária - Imre Angéla: Beszédpercepciós fejlesztő modulok című könyve. Nagyszerű, komplex könyvek Csabai Katalin: Lexi sorozatai, ami kifejezetten olyan részképességek fejlesztésével foglalkoznak, amik az olvasás-írás megalapozásához szükségesek. Hogyan segítheted óvodás, kisiskolás gyermekedet szülőként?1. Beszédhibás a gyerek? Ez segíthet A szülőknek azt javaslom, játsszanak először a magánhangzókkal, mert ezeknek jellegzetes szájállása van. Például azt mondom: - Ágy. Láttad milyen nagyra nyitottam a szám, mikor elkezdtem mondani? Ábel. szintén nagy a szám.... Tudnál valamit mondani te is, ami á hanggal kezdődik? Ha ez még nem megy, akkor próbálja a gyermek meghallani, hogy abban, amit én mondtam van-e á hang. Például: - Figyeld a szám, úgy könnyebb. Gesztenye. Hallottad benne az á hangot? Nem volt benne, ügyes vagy. 2. Teljesítménykényszer helyett következetesség és szabályok kellenek A kisgyermekek kézfeje 6-7 éves korban még nem elég fejlett ahhoz, hogy precízen fogjon, rajzoljon. Ha a kisgyermek az alapkészségek és részképességek területén bizonytalan és rákényszerítik az olvasás-írás elsajátítását - biztos a kudarc. A kudarc magával hozhatja a magatartászavart is, ami azért is szomorú, mert az alapvetően tudásra szomjazó 6-7 éves gyereknek egy életre elmehet a kedve az intézményes oktatástól, és irtózni fog a tanulástól. A szülők nagyban segíthetnek a gyereknek, ha nem hajszolják őket teljesítménykényszerbe, ugyanakkor biztos kereteket adnak számukra. Biztos keret alatt értem, ha a szülő tudatosan csinál dolgokat és a gyerek is tudja, mihez kell tartania magát - például nem játszhat minden nap a számítógépen, a tévét nem folyamatosan nézi, hanem csak a megbeszélt időpontokban és időtartamig. 3. Miért nem szabad hasonlítgatni a gyereket másokhoz? Ne hasonlítgassa gyermekét a szomszéd gyermekhez, a barátok, rokonok gyermekeihez. Önben szorongás és bűntudat keletkezik emiatt, a gyermek pedig nem szárnyakat kap, hanem rossznak érzi magát, holott nem tehet semmiről. 4. A sportok, a néptánc összehangolják a mozgást, ritmust és szöveget A mozgás mindennek az alapja. Az első tapasztalatszerzése a babáknak innen indul, és erre épül az észlelés, a finommozgás, a beszédszervek mozgása, maga a beszéd, majd az olvasás. A gyerekek előbb a saját testükön tanulnak meg tájékozódni és aztán fokozatosan jutnak el odáig, hogy az iskolában képesek legyenek arra, hogy a papíron megkülönböztessék, a p ás a b betűt (amik nagyban hasonlítanak egymásra). A biciklizés, görkorcsolyázás, egyensúlyozó játékok nagyon jó fejlesztő hatásúak. A magyar néptánc összehangolja a mozgást, a ritmust, az ének által a szöveget. 5. A gyereknek sok játékra és mesére van szüksége Meséljen gyermekének a korának megfelelő mesét. A gyermekek alaptevékenysége a játék. Feszültségoldó hatása van, örömforrás, játékon keresztül fedezi fel a világot. Végezzenek együtt tevékenységeket, például a konyhában dagasszanak együtt kalácsot, számolják meg, mennyi almát és mennyi körtét vettek a piacon, melyik több-kevesebb, formájukban miben különböznek, miben hasonlítanak. Célszerűbb - persze annak, aki megteheti - otthon együtt tanulni a gyermekkel, együtt játszani, mint délután négyig bennhagyni az iskolában, mondván „majd a napköziben elintézik.” Mikorra kell tudnia írni egy gyereknek? Az írás-olvasás akkor válik készségszintűvé, ha már magabiztosan ismeri a betűket a gyermek és a szöveg értelme nem okoz gondot, de ez ráér 2. osztályra. A betűk összeolvasását érdemes otthon gyakorolni elsőben. Ha ez nehézkesen megy, ki kell deríteni, melyik részképesség akadályozza meg ebben a gyermeket. Szerző: Fodor Tímea logopédus Fotó: Pixabay Címkék: óvodás gyerek, kisiskolás, írás, olvasás, részképesség zavar, logopédus, beszédértés, hallás, kiejtés, helyesírás, betű ![]() VERSEK, MONDÓKÁK BABÁKNAK ÉS KISGYERMEKEKNEKTündéri versek és mondókák a baba öltöztetéséhez, fürdetéséhez, játékhoz, altatáshoz ![]() [x] hirdetés OLVASD EL EZT IS!![]() Ezért olvass mesét a gyermekednek! Nézd meg, hogy melyiket szeretik legjobban a gyerekek!Kik a legnépszerűbb meseírók manapság? Melyek a legkedveltebb mesefigurák a kisgyerekek körében? Hogyan és milyen szerepet játszik a mese a mai modern családok életében? Egy nagyszabású kutatás a legújabb trendeket tárta fel, amihez Vekerdy Tamás is hozzáfűzte a véleményét. Mit olvassanak a gyerekek a nyári szünetben?Ezek a könyvek nemcsak hasznosak, de érdekes izgalmas olvasmányok is 1-4. osztályosoknak. Segíts gyermekednek kiválasztani azt, amelyiket könnyen, élvezettel fogja tudni olvasni, hogy az olvasás ne feladat, hanem élmény legyen! Mit olvassunk a gyerekeknek? II. rész - 4-7 éves korsztályÖsszeállításunk folytatásában a 4-5, illetve a 6-7 éves gyermekek számára ajánlunk értékes, a korosztályuk igényeinek megfelelő olvasmányokat. Mit olvassunk a 2-3 éves gyerekeknek?Az a gyermek, aki beleszületik a könyvkultúrába, maga is szívesen forgat könyveket már 2 éves kora körül. Erre a legalkalmasabb ebben az életkorban a tárgyképeskönyv (keménylapos, egy-egy oldalán egy-egy ismert tárgy látható, határozott körvonalakkal). ![]() Mese szerepe a személyiség fejlődésében: 7 dolog, amit a gyerek a mesék segítségével tanul megMinden szülő, nevelő és pedagógus tudja, hogy a gyermeknevelés egyik fő célja, hogy a gyermek értse meg saját magát, másokat, és jól be tudjon illeszkedni környezetébe és a társadalomba egyaránt. A témával foglalkozó szakértőnkFodor Tímea - LogopédusRecept ajánlatunk![]() Csőben sült töltött tojásEgytálételek >>12 hónapos kortól. >> Hozzávalók: 2 főtt tojás 20 gr vaj só bors szerecsendió petrezselyemzöld (májpüré, vagy halkrém) Mártáshoz: 20 gr vaj 20 gr liszt 2 dl babatej, vagy tej 20 gr reszelt sajt 1 egész nyers tojás Recept:
A főtt tojásokat kettévágjuk, a fehérjét félretesszük. A sárgáját sóval, borssal, szerecsendióval, petrezselyem zölddel ízlés szerint máj-, vagy halpürével összekeverjük. Ezt a masszát töltjük a főtt tojások fehérjébe. |