Ezentúl hajnali 5 órától lehet mesefilmet nézni a magyar gyerekcsatornán - Hogyan hat a rajzfilmnézés a kisgyerekre?

Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


Ezentúl hajnali 5 órától lehet mesefilmet nézni a magyar gyerekcsatornán - Hogyan hat a rajzfilmnézés a kisgyerekre? A koránkelő meserajongók bizonyára örülnek, hiszen már reggel öt órától sugároz mesefilmeket az M2 gyerekcsatorna. De vajon jót tesz a gyereknek a rajzfilmnézés? Mire figyelj oda, ha leülteted a gyereket a tévé elé? A koránkelő meserajongók bizonyára örülnek, hiszen már reggel öt órától sugároz mesefilmeket az M2 gyerekcsatorna - mondta a csatornaigazgató kedden az M1 aktuális csatornán.

15 ezer gyerek ül a tévék előtt hajnalban
Vass Éva elmondta, azért döntöttek a korábbi műsorkezdés mellett, mert a kutatások szerint a 4-12 éves korosztályból körülbelül 15 ezren már ilyenkor is a televízió elé ülnek. Így nekik is szeretnék megadni a biztonságos, erőszak- és reklámmentes televíziózás lehetőségét.

A csatornaigazgató az idei tervek között említette, hogy szeretnének rögzíteni és sugározni báb- és gyerekszínházi előadásokat, gyerekkoncerteket.
Bíznak benne, hogy a tavalyi év után, idén is sikerül az M2 gyerekcsatornák közötti piacvezető pozícióját megtartani - tette hozzá Vass Éva.


 

Olvasott mese vagy tévés mese? Mire figyelj, ha rajzfilmet néz a gyerek?


Hogy miként hat az olvasott mese és a tévés mesenézés egy kisgyermekre? Erről Dr. Árvainé Koczok Márta pszichológusunk fejtette ki véleményét egy korábbi cikkünkben.

Fejből mondott/olvasott mese: Mint kiemelte, egy fejből mondott vagy olvasott mese sokkal kevesebb ingert tartalmaz a gyermek számára, mint egy rajzfilm. Az úgy jelenik meg a képzeletében, ahogy ő kitalálja. A szülő, nagyszülő átélése, hanghordozása is sokat segít neki a történet megértésében és feldolgozásában. A mese közben ráadásul meg lehet állni, lehet kérdezni és beszélgetni.

Rajzfilmek: A rajzfilmekben ugyanakkor másodpercek alatt rengeteg minden történik, és mire a gyermek kérdezne valamit, már egész máshol jár a történet. Sokszor még pislogni is elfelejtenek, nehogy lemaradjanak valamiről.

Az, hogy a gyermek teljesen elmélyülten nézi a rajzfilmet, még nem biztos, hogy azt jelenti, hogy élvezi is, sőt! Észre lehet venni a gyermek testtartásán, hogy rajzfilmnézés közben mit él át. Sok feszültség generálódik benne, amit nincs idő feldolgozni, ellazulni, mert már jön a reklám, vagy a következő mese, és viszi is tovább a figyelmét. A rajzfilm eltereli a figyelmet a fontos dolgokról, a saját érzéseinkről, gondolatainkról. Újabb és újabb ingert kínál, amely megterheli a gyermekek idegrendszerét és lelki világát.

Pedig a mesének épp az lenne az egyik fontos funkciója, hogy megnyugtassa, kikapcsolja és feltöltse a gyermeket. A rajzfilm is képes erre, de csak akkor, ha be tudjuk tartani a határokat! A túl sok rajzfilm és életkorának nem megfelelő tartalmak nézése hallgatása károsan hat a gyermek kognitív és személyiségfejlődésére, érzelmi életére, szociális készségeire.

Milyen és mennyi rajzfilmet nézhet a kisgyerek? Mire figyelj oda szülőként?
A gyermeket a rajzfilmnézéstől eltiltani nem lehet, és nem is kell. Ahhoz, hogy minden nap mesét olvassunk a gyermekünknek, szükség van időre, energiára és mesélési kedvre. Ez nem mindig jön össze, mert sokszor fáradt a szülő, vagy dolga adódik. Ha pedig beteg a gyermek, nem tudunk neki egész nap mesét olvasni. Ilyenkor jól jöhet a rajzfilm. Néhány szempontot azonban vegyünk figyelembe, hogy gyermekünk fejlődése kiegyensúlyozott legyen:

1. Életkorának megfelelő rajzfilmeket nézzen. Ha nem érti, amit lát és hall, az frusztrálhatja vagy szorongáskeltő is lehet számára.
 
2. Minél kisebb, annál kevesebb időt töltsön rajzfilmnézéssel: 2 éves korban 10-15 percet, 5-6 éves korban is elegendő 30-40 perc!
 
3. Nézzünk rajzfilmet együtt! Szülőként néha nehezünkre eshet együtt nézni a rajzfilmet a gyermekünkkel, pedig eközben sok mindent megfigyelhetünk. Ha összebújva nézzük, érezhetjük, hogy a kicsi mikor és milyen résznél remeg vagy ugrik egyet. Messzebbről láthatjuk az arckifejezéseit, megfigyelhetjük a testtartását. Közben tudunk kérdezni, beszélgetni, szükség esetén elkapcsolni.

Rajzfilmnézés után pedig beszélgessünk vele arról, hogy mi volt a mesében, mi tetszett neki, mi nem tetszett. A gyermeknek legyen lehetősége kérdezni az őt foglalkoztató dolgokról - fontos, hogy ne maradjon benne olyan érzés vagy gondolat, ami nem hagyja őt nyugodni. Sokszor nem a rajzfilm végén azonnal fogalmazódik ez meg benne, hanem este lefekvésnél, vagy amikor hasonlót lát vagy tapasztal.
 
4. Ne a tévé legyen a bébiszitter! A tévé nem azért van, hogy gyermekünknek órákig egy hangja se legyen. Előfordulhat, hogy a szülőnek dolga akad, és emiatt rajzfilmet kapcsol. Ne legyen lelkiismeret-furdalásunk, ha néha élünk ezzel a lehetőséggel. De ha túl sűrűn előfordul, és a gyermek naponta több óra rajzfilmet néz, gondolkodjunk el, hogyan változtathatnánk ezen, hisz ez a gyermeknek hosszútávon nem jó.
 
5. Ráadásul az órákig tartó tévézés ronthatja a szemét, emellett fokozódhatnak agresszív viselkedési megnyilvánulások. A rajzfilmnézés közben átélt izgalmak levezetése sokszor nehezítetté válik, illetve a látott-hallott tartalmakat is újrajátszással próbálhatja feldolgozni.
 
Mindemellett pedig ügyeljünk arra, hogy a gyerek eleget mozogjon, játsszon és egészségesen táplálkozzon. Az egészséges gyermek minden szempontból ellenállóbb: kevésbé válik sérülékennyé a negatív élmények során, kevésbé betegszik meg, felszabadultabb lesz, könnyebben barátkozik vagy kommunikál. Az otthoni szorongásoldásnak ezek is fontos szempontjai.
Pszichológusunk további véleményét az olvasott mesékről és rajzfilmekről itt olvashatod »

Olvasd el ezt is!
Miért fontos a gyereknek az esti mese? Hogyan hat a mese a gyermek lelkére? »

Forrás: MTI, Nagyszülők Lapja
Fotó: Pixabay

Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


2018.01.10