Menjen ősztől iskolába a gyerek vagy maradjon még egy évig óvodás? - 15 szempont, amit vegyél figyelembe döntés előtt

Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


Menjen ősztől iskolába a gyerek vagy maradjon még egy évig óvodás? - 15 szempont, amit vegyél figyelembe döntés előtt Menjen a gyerek iskolába vagy maradjon az óvodában még egy évet? Blogger szerzőnk 15 pontban gyűjtötte össze, milyen szempontokat érdemes mérlegelni, mielőtt az ember döntést hoz. Menjen a gyerek iskolába vagy maradjon az óvodában még egy évet? Blogger szerzőnk, Kerékgyártó Andrea 15 pontban gyűjtötte össze, milyen szempontokat érdemes mérlegelni, mielőtt az ember döntést hoz.

Sok szülő dilemmája, hogy a gyereke iskolába menjen vagy maradjon még egy évet az oviban.

Mivel nálunk épp aktuális a kérdés, utánaolvastam mit tanácsolnak a szakemberek. Kifaggattam azokat az ismerősöket, akik korábban hasonló cipőben jártak, illetve az óvodánk pszichológusa is igazán hasznos tájékoztatót tartott a témáról.



Az alábbiakban megosztom Veletek a rengeteg begyűjtött információ alapján a szempontokat, amiket érdemes figyelembe venni a döntésnél.

1. A legfontosabb azt szem előtt tartani, hogy minden gyerek másképp, egyéni ütemben fejlődik. Vannak korán és későn érő típusok. Csupán az életkor alapján ne küldjük iskolába a gyerekünket!

2. A szülő és a pedagógus együtt dönti el, hogy a gyerek iskolaérett-e. Amennyiben nézeteltérés alakul ki, a gyereket elküldik a nevelési tanácsadóba, ahol felmérik a gyereket és állást foglalnak az iskolaérettségével kapcsolatban.

3. A hirtelen növés nagyon megterheli a gyerek szervezetét. Ha a gyerek épp erőteljes növési fázisban van, érdemes várni az iskolakezdéssel.

4. Fontos, hogy a gyerek idegrendszere erős legyen. Ha a gyerek fáradékony, még igényli a délutáni pihenést, akkor valószínűleg még nem elég érett az idegrendszere és érdemes egy évet várni.

5. Figyeljük meg a gyerekünk finommotorikáját! Biztos a ceruzafogása, szépen színez, szívesen rajzol? A finommotorika fejlettsége az írás elsajátításának alapköve.

6. Az iskolában fontos a monotonitástűrés. Egy iskolaérett gyereknek 10-15 percig képesnek kell lennie koncentrálnia a monoton feladatokra is.

7. Figyeljük meg, hogy kellően önálló-e a gyerekünk! Képes lesz vigyázni a dolgaira és rendben tartani őket egyedül is?

8. Gondoljuk végig, hogy elég érett-e szociálisan! Képes alkalmazkodni a szabályokhoz? Képes kisebb problémákat egyedül megoldani? Ki tud állni önmagáért?

9. Amennyiben a gyerek vágyik az iskolába és az óvónők is iskolaérettnek nyilvánítják, a gyereket célszerű elengedni. Ha a szülő csupán saját bizonytalansága miatt tartja vissza a gyereket, akkor a gyerek kudarcként élheti meg, hogy maradnia kell.

10. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy milyen csoportban tölti az utolsó évet a visszatartott gyerek. Vele egykorú társakkal, szakértő pedagógus kezei között, olyan környezetben, ahol fejlődhet? Vagy esetleg vegyes csoportban, ahol az elballagott gyerekek helyét kiscsoportosokkal töltik fel és unatkozni fog? A barátok mind elmennek és a gyerekünk emiatt kudarcként éli meg, hogy ő nem mehet iskolába?

11. Milyen típusú iskolába menne a gyerek? Lazább, gyerekcentrikusba, ahol elsőben még pátyolgatják, vagy amolyan versenyistállóba, ahol nagy nyomás nehezedik rá az első pillanattól kezdve?

12. Nyitott szívvel hallgassuk meg az óvónők véleményét! Ne sértődjünk meg, ha úgy vélik, hogy a szemünk fénye még nem iskolaérett. Az iskolaérettség nem az értelmi képességek leképezése. Egy értelmileg érett gyerek is elvérezhet az iskolában, ha lelkileg nem áll készen rá.

13. Mi, szülők is őszintén osszuk meg az érzéseinket, esetleges félelmeinket az óvónőkkel az iskolakezdéssel kapcsolatban! Alaposan beszéljük át az iskolakezdés előnyeit és hátrányait, és ennek megfelelően mérlegeljünk.

14. Inkább biztonsági játékot játsszunk! Az adott állapot alapján döntsünk, és ne arra alapozva, hogy szeptemberig még sokat változhat. Mi van, ha mégsem következik be a remélt változás? Itt idézném az általam nagyra tartott Dr Vekerdy Tamás gondolatait: "Az iskolából – életkorilag – nem lehet elkésni, jobb későn menni, mint korábban, jobb érettebben, mint éretlenül.”

15. Végül, de nem utolsósorban, hallgassunk a megérzéseinkre! A gyerekünket mi ismerjük a legjobban, az anyai ösztön a legbiztosabb iránytű a világon.

Olvasd el ezt is!
Ezért marad a lányunk még egy évet az oviban - Egy szülő elmondta a véleményét »

Szerző: Kerékgyártó Andrea, a Lányomnak az életről blog írója
Fotó: Pixabay (illusztráció)
 

Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


2018.01.15