2023. december 04 |Borbála, Bori, Péter, Pető...
Főoldal > Cikkek > Gyermeknevelés > Nyelvtanulási nehézségek: Játékos fejlesztő feladatok, amikkel könnyebben tanul majd nyelvet a gyerek - Szülők Lapja Nyelvtanulási nehézségek: Játékos fejlesztő feladatok, amikkel könnyebben tanul majd nyelvet a gyerek
Szerző: Tarján Vera 2014-02-14 Forrás: Szülők lapja ![]()
Mik a nyelvtanulás nehézségei? Mi az oka a nyelvtanulás kudarcának? Mi a kapcsolat a tanulási nehézség és az idegen nyelv tanulása között? Szakértőnk, Tarján Vera az alábbi cikkében világít rá ezen nehézségekre és számos fejlesztő feladatot megoszt velünk. Mi okozza a tanulási nehézséget?
A fenti zavarokból egy vagy több megléte már bőven elég kihívás a szülőknek (a gyerekről nem is beszélve) s hol van akkor még az új/idegen nyelv elsajátításának réme? Egyáltalán…van összefüggés? Kell aggódjunk a majdani idegen nyelv tanulás miatt? A tanulási nehézség és az idegen nyelv tanulás kapcsolatáról Az idegen nyelvi kudarcok okairól A harmadik csoportnak Dinkgale a “nyelvtanulási nehézséggel küzdők” nevet adta, bár ebben a csoportban nem talált egyértelmű bizonyítékot a kudarcra. Ezek a tanulók képtelenek voltak sikeressé válni, mindamellett, hogy egyéb tanulmányaikban kiváló teljesítményt nyújtottak. Megfigyeléseire építve, és korát jóval megelőzve, Dinkgale megszervezte a nyelvtanulással küszködő harvardi diákok tanítását. A professzor egy már diplomázott diákját kérte fel, akinek a testvére tanulási nehézséggel küzdött, hogy tanítsa spanyolra ezen küszködő harvardi diákokat, azon metódusokat használva, melyeket testvére tanításához alkalmazott, s sikeresnek vélt. Az így oktatott diákok többsége végül sikeresen letette idegen nyelvi vizsgáit. Közel 40 éve Dr. Dinkgale rámutatott, hogy az idegen nyelvi tanulás eredménytelenségét (amennyiben nem erőfeszítés vagy motiváció hiányról van szó) a tanulási nehézség okozza, tehát a szorongás nem a nyelvtanulási sikertelenség oka volt, hanem éppen annak eredménye. Hogy lehet megtanítani a tanulási nehézséggel küzdőket egy vagy több idegen nyelvre? Azt találták, hogy a legtöbb idegen nyelvi nehézséggel küzdő tanulónak fonológiai deficitjei (hiányosságai) vannak saját anyanyelvében is, tehát a célnyelvi fonológiát nagyon világosan és több oldalról kell tanítani, mintegy vizuális- kinesztetikai és taktilis (látás-mozgás-érzékelés) háromszögbe ágyazva lesz csak hatékony egy új nyelv elsajátítása. Örömmel tapasztalták meg mindemellett, hogy az ily módon oktatott diákok fejlődtek saját anyanyelvük hangképzését tekintve is, e tanítási mód tehát pozitív módon visszahatott önnön anyanyelvük minőségére is. Másfelől Ganschow és Sparks igen hatékonynak találta, hogy hasonlóképpen a más tantárgyak tanításakor alkalmazott instrukcióadáshoz, az idegen nyelvi órákon is célravezető a tanulónak több idő hagyása az alapos megértés érdekében, az elsajátítandó tananyag/szóanyag csökkentése (természetesen a törzsanyag megőrzésével), emellett a korábban tanultak állandó átnézése és multiszenzoros (többoldalú érzékszervi) stimuláció alkalmazása a tanulás-tanítás során, ahol csak lehetséges. Mit és hogyan fejlesszünk? - Fejlesztő feladatok szülőknek és pedagógusoknak
- A rész-egész viszonyának felismerését fejleszthetjük a különböző hiányos ábrák kiegészítésével. Pl narancs, alma, labda rajzolása közösen. - Az auditív észlelés fejlesztésére kiválóan alkalmas: Pl járművek tanulásakor, azok hangja alapján kell a kívánt szót kimondani, vagy szembekötős játékok során, a hang alapján a játékban résztvevő személyeket kell felismerni, ilyenkor a nyelvtani formula gyakorlása mellett a hallási észlelést is kiválóan fejleszthetjük. - A figyelem fejlesztésére szolgáló tevékenységek: Pl labdadobás egymásnak úgy, hogy mindenkinek meg kell jegyeznie, hogy kitől kapta és kinek dobja a labdát, vagy a klasszikus Simon mondja játék, nagyobbaknak a Karikázd be a családtagokat jelentő szavakat! - A rövid távú memória terjedelme úgy bővíthető, hogy logikai összefüggések alapján tömbösítjük az információkat. Pl: filmcímek, vagy slágerszövegek tanításakor több, egymáshoz kapcsolódó szót is meg tudunk tanítani, vagy hogy még élvezetesebb legyen a tanulás, taníthatunk rövid mondókákat is. - A vizuális memóriát remekül lehet fejleszteni a hagyományos memória-játékokkal. - A verbális memória fejlesztésére idéztessünk fel különböző hangokat megfelelő sorrendben, játsszunk szóláncot, vagy csoportosítsuk a szavakat valamely közös tulajdonságuk alapján. - A nagymozgások fejlesztése történhet különböző zenék ritmusára történő járással, vonatozással, vagy ”mozgásstop" –pal ahol idegen nyelvi zenét használunk, pl: a székfoglalós játékhoz. Nagyobbaknak javasolt a „Mit csinálok most?” játék, amikor is valamilyen cselekvést kell kitalálniuk a mozgásminta alapján. - Kicsiknél a finommozgások fejlesztésére kiválóan alkalmasak az ujjmondókák idegen nyelven is. Pl: „Ez elment vadászni…” de végezhetünk bármilyen utánzó mozdulatot is. - A téri tájékozódás kiindulópontja a saját test. A testrészek tanulásakor remek alkalom nyílik a testtudat fejlesztésére. Érints meg, rajzold le, stb. - Térbeli tájékozódás fejlesztésére lehet feladat pl: A tanulók a térben elhelyezett tárgyak helyét önmagukhoz képest kell hogy felismerjék, majd meghatározzák, majd a saját nézőpontjuktól elvonatkoztatva legyenek képesek meghatározni különböző téri viszonyokat. Biztos térbeli tájékozódás nélkül a gyermekek a síkban sem fognak tudni tájékozódni! A különböző gyakorlatokat idegen nyelven ugyanúgy tudjuk játszani, mint magyarul. (Tedd elé, mögé stb.) - A beszédészlelés fejlesztése: játékkal, pl. Guggolj le, amikor az „s” hangot hallod, vagy keresd meg a „k” hangot bizonyos szavakban. - A betűzés kiválóan alkalmas a beszédészlelés fejlesztésére. Játszhatunk „Érintsd meg a hallott betűt” játékot, vagy nagyobbakkal szóláncot, ezzel a szeriális (sorrendiségi) észlelést is segítjük. Ne felejtsük el a fokozatosságot, kezdjük rövidebb szavakkal és szóláncokkal! - A beszédmegértés első lépéseként a szóértést kell fejlesztenünk, amely a szókincs bővítésén keresztül valósítható meg. Érdemes szinonimákat, ellentétes szavakat gyűjteni az új szó mellé, vagy valamilyen csoportba illeszteni. Ezután a grammatika fejlesztését szolgálja, ha kontextusba, mondatba helyezzük a már elsajátított, megtanult szót. Hiányos mondatok kiegészítésével szintén segíthetjük a bevésést. - A szövegértést remekül fejleszthetjük azzal, amikor mesét vagy történetet mondunk, s a történet fontosabb eseményeit meséléskor egyidejűleg vizuálisan is megjelenítjük (pl. lerajzoljuk). Később csak a képek alapján mondja vissza a tanuló a történetet. A fejlesztés legmagasabb szintjét az jelenti, amikor a feldolgozott történetet önállóan kell felidézni és reprodukálni. Végszó Szerző: Tarján Vera Felhasznált irodalom: Címkék: nyelvtanulási nehézségek, tanulási nehézségek, nyelvtanulás, idegen nyel, nyelvi feladatok, fejlesztő feladatok ![]() [x] hirdetés ![]() Tündéri versek és mondókák a baba öltöztetéséhez, fürdetéséhez, játékhoz, altatáshoz ![]() [x] hirdetés OLVASD EL EZT IS!Hogyan kezeljük az iskolakezdési stresszt? - Prof. Dr. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológusMilyen formában jelenhet meg az iskolakezdéssel együtt járó stressz, illetve szülőként hogyan segíthetünk gyermekünknek? Mi segíthet abban hogy a gyerekek örömmel járjanak iskolába? A cikk szakértője Prof. Dr. Bagdy Emőke neves klinikai szakpszichológus és pszichoterapeuta, gyakorló kisgyermekes anyukaként pedig Keleti Andrea osztja meg velünk tapasztalatait. Hagyjuk a gyerekeket hibázni! Mit tanulnak a gyerekek a hibáikból?Rossz dolog tévedni, hibázni? Mit okoz, ha eltitkoljuk? Segít a büntetés? Hogyan tanulhatnak a gyerekek a hibáikból? Hogyan lehet önbizalma a gyermekünknek? 9 tuti tipp!Hogyan lehet boldog, kiegyensúlyozott és önbizalommal teli a gyermekünk? Tippek szülőknek, hogy hogyan segítsenek a gyermekük önbizalmának kiépítésében Hogyan lehet okos, intelligens a gyermekünk? - interjú Csernus ÁgnesselA szülő-gyerek konfliktusok nagy részét az okozza, hogy a mi elvárásaink és az ő adottságai nincsenek teljesen szinkronban egymással, így aztán irreális teljesítményeket várunk el tőle, és a tanulási nehézségeiben sem tudunk hatékonyan segíteni neki. A témával foglalkozó szakértőnkDr. Szente-Tarján Vera - Nyelvtanár, tanár, gyógypedagógusRecept ajánlatunk![]() Spenót burgonyával - banánnal édesítveFőzelékek >>6 hónapos kortól. >> Hozzávalók: 100 gr tisztított spenótlevél 50 gr burgonya 15 gr banán 1 tk olaj Recept: A megpucolt, kockákra vágott burgonyát kb. 15-20 percig pároljuk annyi vízben, ami éppen elfedi. A spenót szárait leszedjük, a leveleket egyesével lemossuk, majd forró vízben 4-5 percig főzzük. Miután leszűrtük, hideg vízzel lehűtjük. A banánt karikákra vágju(...) tovább a teljes recepthez... |