Éveken keresztül tartotta magát az a nézet, hogy az óvodás korú gyermekek idegen nyelv tanulása csak felületes lehet. A jelenlegi kutatások éppen az ellenkezőjét támasztják alá! A kisgyermek életében a legideálisabb időszak egy új nyelv tanulására: a 3-4 éves kor. Nézzük az okokat, indokokat.
Miért könnyebb a nyelvtanulás gyermekkorban?
A felnőttek általában csak az elméjüket használják egy új nyelv elsajátításához, például hosszasan ismételgetik a - je suis, tu es, il est, elle est, nous sommes, vous êtes, etc.- francia létigéket, hogy bevésődjenek. Majd amikor nyelvi környezetbe kerülnek, igencsak nehezen tudnak franciául megszólalni. Ezzel szemben azok, akik gyermeki énükkel bátran elmerülnek az elsajátítandó idegen nyelvben, és játékosan, felfedezve kívánják azt elsajátítani, sokkal hatékonyabban és könnyebben tanulnak. Minél inkább gyerek-közelibb tehát a nyelvtanulásunk, annál könnyebben tanulhatunk idegen nyelveket.
A hat hónapos babák már tudják az összes alaphangot, melyből a világ nyelvei felépülnek
Azok a gyermekek, akik megfelelő körülmények között növekednek, 4 éves korukra nagyjából 2000 alapszót sajátítanak el. Megfigyelve a kisbabák beszédének elsajátítását, bebizonyosodik, hogy a nyelvtanulás természetes folyamat. Az élet első hat hónapjában a babák elgügyögik mindazt a 70 alaphangot, melyből a világ összes nyelve felépül. Később, a környezetüktől, a szülőktől és családtagoktól tanulják csak meg, hogy melyek az anyanyelv-specifikus hangok, s ezt követően agyuk elveszti a „nem használatos-nem hasznos” őrzésének képességét.
A kisgyermekek az idegen nyelvet ugyanolyan könnyen tanulják, mint az anyanyelvet
Ebben az időszakban, és kifejezetten az élet első három évében tevődnek le a gondolkodás, látás, nyelv, hozzáállás, alkalmazkodás és egyéb mentális jellemzők alapjai. Pazarlás lenne tehát nem kihasználni a gyermekek természetes tanulási képességét abban a korban, amikor az idegen nyelvet ugyanolyan könnyen sajátítják el, mint önnön anyanyelvüket. Tekintve, hogy a tanulási képességek 50 százaléka az élet első évében fejlődik ki, és még 30 százalék 8 éves korig, a korai gyermekfejlesztési programok hatalmas jelentőséggel bírnak a gyermekek tanulási képességeinek fejlesztésében.
Mindez nem azt jelenti, hogy az intelligencia, bölcsesség, vagy a tudás 50-80 százaléka már kora gyermekkorban kialakul, egyszerűen csak arról van szó, hogy a gyermekek az élet első éveiben alakítják ki a tanulás számukra legmegfelelőbb útjait az agyukban. Élete későbbi szakaszaiban az egyén, az így kisgyermekkorában kialakult tanulási stratégiák, számára legbeváltabb módjára fog építkezni.

„Az idegen nyelvek tanítását már az iskola előtt meg kell kezdeni!”
Sajnos az idegen nyelvek oktatása hangsúlyosan még mindig inkább a középiskola feladata. Harry Chugani, Detroitban élő gyermekneurológus tanulmánya szerint „az idegen nyelvek tanítását már iskoláskor előtt meg kell kezdeni – mert ekkor tudják a tanárok a gyermekek tanulási motivációit/akaratát/képességeit a leginkább kihasználni. Mire a gyermek középiskolába lép éppen lecsúszott az optimális tanulási periódusról.”
Nem véletlenül beszélnek több nyelven a svédek
Az idegen nyelv elsajátításának korai sikerére Mr. Chugani a Svéd óvodákat mutatja be példaként, ahol a migráns 3 éves gyermekek néha 3 nyelven is folyékonyan beszélnek. Svédország az élmezőnyben jár a felnőtt lakosság többnyelvűségét illetően is. Leginkább a migráns táborok lakói beszélnek két-három nyelven, a táborokban ugyanis könnyen és gyorsan oktatják az ott lakókat. Hogyan? Szenzoros (érzékszervi) stimuláció, játék és nyelvtanulás kombinációjával, tehát ugyanazon módon, ahogy mindezt a gyermekek természetesen teszik.
Hogyan taníthatók második vagy harmadik nyelvre a gyerekek?
A gyermekek hallás, látás, utánzás és gyakorlás által tanulnak. Eleinte beszéljünk hozzájuk, mondjuk el, mit csinálunk. Ismertessük meg őket sok verssel, mondókával, énekkel, játékkal és kiszámolóssal a második vagy harmadik nyelvből. Ha Ön nem beszéli a nyelvet, rengeteget találhat az interneten. A leglényegesebb, hogy a tanulás egyben szórakozás is legyen gyermeke számára.
Miért könnyebb játszva tanulni?
Az érzelmi agy az agy középpontjában helyezkedik el, és memóriatárolóként funkcionál. A játék, szórakozás pozitív érzelmet váltanak ki, amik pedig megnyitják az ajtót a tanuláshoz, ezért könnyebb és hatékonyabb játszva tanulni, mint magolva.
13 tipp otthoni idegen nyelv tanításhoz
1. Tanítsunk cselekvés közben
Játsszunk bevásárlást, készítsünk közösen szendvicset, vagy csak sétáljunk. Miközben ezeket a cselekvéseket tesszük, beszéljünk a gyermekhez a megtanítandó idegen nyelven.
2. Képpel és hanggal való megerősítés
Mondjuk ki és ismételjük a megtanítandó hangot, közben mutassunk hozzá tartozó képet. Pl. "A - mint apple"
3. A tanulásnak élvezetesnek kell lennie
Minél szórakoztatóbb az idegen nyelv tanulása, a gyermek annál inkább akarja majd maga is folytatni a tanulást. Játék közben tanulni az egyik legjobb módszer, mert, mint ahogy már fentebb is említettem, az érzelmi ráhangoltság szélesre tárja a tanulás ajtaját.
4. Mindig nyugodt és felszabadult hangulatban tanítsunk
Soha ne stresszeljük a gyermeket. A vonatkozó tanulmányok kimutatták, hogy a tanulási problémák 80%-a a stresszhez köthető.
5. Tanuljunk zene és ritmus által
A zene az egész agyat aktivizálja Emlékszik még a gyermekkorában tanult dalokra? A legtöbbünk még emlékszik, mert a szöveget zenével kombinálva sokkal könnyebb volt tanulni. Tanítsa ezzel a jól bevált recepttel gyermekét egy, vagy akár több idegen nyelvre!
6. Tanuljunk és tanítsunk sok mozgással
Az agy és a test egysége fontos, bár a hagyományos oktatási rendszer a tanulókat egész napi ülésre ítéli. Tény, hogy mozgás közben többet tanulunk. Idegen nyelv tanulása közben táncoljunk, mozogjunk a nyelv ritmusára!
7. Tanuljunk a közös étkezések alkalmával
Beszéljünk egymással idegen nyelven étkezésekkor! Egy idegen nyelv tanulására kitűnő alkalom a közös étkezés.
8. Tanítsunk reflektálva
Nyugodtan nyilvánítsunk véleményt az adott nyelven! A gyermekek eleinte csak „megfigyelik” és látszólag „elnyelik”az idegen nyelvet, ám ekkor már élénken figyelnek. Ez a nyelvtanulás szunnyadó szakasza, mely megelőzi a megszólalást.
9. Számok tanítása különböző módokon
Minél többféle kapcsolatban tanulunk meg egy új szót, annál maradandóbb lesz. Bármit bármivel összeköthetünk, például one (=egy) kiejtve "van" (kisteherautót jelent angolul)- nyugodtan tanítsuk együtt. Vagy ugróiskolázzunk spanyol számokat mondva "Uno, dos, tres, cuatro, cinco, seis, siete, ocho, nueve, diez." az adott kockába ugorva. (Dryden & Rose, 1995)
10.Tanítás érintéssel
Ujjbábokkal játsszuk el az idegen nyelvi mondókát közösen a gyermekkel!
11.Tanítsunk ízlelve
Ünnepeljük meg a gyermekkel, hogy tud már egy-két szót, s az ízeket remekül megtaníthatjuk ajándék- fagyizás közben!
12. Szaglással tanítsuk
Játsszunk szagjátékot! Rejtsünk kis zsákocskákba különböző dolgokat, és szaglás alapján találja ki, mi van bennük. Bátorítsuk, hogy mindezt idegen nyelven tegye!
13. Az egész világot használhatjuk osztályteremként
Mindenből lehet tanulási élményt varázsolni! Tanulhatunk narancsokat számolgatva, levelek színeit összehasonlítva, madarakat tanulmányozva, vagy bármiből, amely érdekli a gyermeket.
Szerző: Tarján Vera nyelvtanár, gyógypedagógus
Fotó: Freepik/pvproductions