2023. június 07 |Jeremiás, Róbert...
Főoldal > Cikkek > Gyermeknevelés > Óvodából iskolába: Menjen, vagy várjunk még egy évet? - Szülők Lapja Óvodából iskolába: Menjen, vagy várjunk még egy évet?
Szerző: Bojti Andrea 2014-10-06 Forrás: Szülők lapja ![]()
Sok családot érintő dilemma, hogy visszatartsák-e a gyermeket még egy évig az óvodában, vagy kezdje meg az első osztályt 6 évesen? A cikkben leírtak támpontot adhatnak a mérlegeléshez.
Tankötelezettség - ez áll a köznevelési törvényben (2) A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, legkésőbb az azt követő évben tankötelessé válik. Az a gyermek, akinek esetében azt a szakértői bizottság javasolja, további egy nevelési évig az óvodában részesül ellátásban, és ezt követően válik tankötelessé. A tankötelezettség teljesítése a tanév első tanítási napján kezdődik. Ha a gyermek az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget korábban eléri, a kormányhivatal a szülő kérelmére szakértői bizottság véleménye alapján engedélyezheti, hogy a gyermek hatéves kor előtt megkezdje tankötelezettségének teljesítését."
Figyeljünk oda az óvónők és szakértők véleményére
Iskolaérett a gyermek? Maradjon vagy menjen? Manapság kevesen kérvényezik a gyermek idő előtti beiskolázását. Ez köszönhető egyrészt annak a társadalmi vélekedésnek, hogy elfogadottabb, ha még egy évig óvodás, szabadabb, játékosabb a gyermek. A legtöbb dilemmát éppen az okozza, ha a gyermek életkora és a képességei szerint iskolaérett, de mégis szeretnék, ha egy évig még az óvodában maradhatna. Sokan azzal érvelnek, hogy egy augusztusban 6. életévét betöltött gyermek még túl kicsi az iskolához, nem fogja magát jól érezni a 6,5-7 évesek között. A kérdés jogos, és valóban nehéz a döntés. Az alábbiakban néhány mérlegelési elvet vetek fel, melyek mentén gondolkodhatnak. (Jó megoldást itt biztosan nem találnak. A körülmények minden esetben mások). Hol van jobb helyen? Ezeket mérlegeljük a döntés előtt
Nagyon fontos az óvónők véleménye az iskolakezdésről. Az elmúlt években ők voltak a legtöbbet a gyermekkel, így ők képesek megítélni a teljesítményét, motivációját és szociális érettségét, melyek az iskolaérettség kritériumai.
Amennyiben az óvónők véleménye nem egyértelmű, vagy a szülő megkérdőjelezi azt, szakértői vizsgálatra van szükség. Ha a szakértői vélemény alapján még egy év óvodai nevelésre van szükség, lehetőség szerint maradjon is. A túl hamar, éretlenül kezdett iskola számos későbbi kudarcélményhez vezet. Ezek komoly pszichés terhet rónak a gyermekre, és akár egy életre megkeserítik a tanulást.
Érdemes mérlegelni, hány kisgyerek megy az óvodai csoportból iskolába. Ha a barátok többsége nem marad még egy évig, a gyermek kudarcosan élheti meg a halasztást.
Sokan figyelembe veszik azt is, milyen lesz a leendő osztály összetétele, kik a pedagógusok stb. Ebben az esetben mérlegelni kell, mennyire etikus a döntés a környezet hozzáállásának függvényében.
Megfontolandó az is, milyen feltételekkel maradhat az óvodában. Sok intézmény összevont csoportokat alakít ki a nagyoknak. Lehet, hogy változik az óvónő személye, de még az is előfordulhat, hogy kisebbekhez kerül a gyermek.
Ha egy nagycsoportos óvodás iskolaérett, tudásszomja olthatatlan, akkor pusztán kényelmi szempontokból nem érdemes óvodában hagyni. A fejlődésben visszavetheti, ha kisebbekkel marad egy csoportban.
Végül, de nem utolsó sorban: A gyermek véleménye is számít!! Lehet, hogy számára nagyobb kudarc a maradás, mint a szülő gondolná.
Még egyszer szeretném hangsúlyozni, hogy a cikkben szereplő szempontok minden esetben egyéni mérlegelés tárgyát képezik. Nincs két egyforma eset és körülmény, ezért konkrét választ senkitől nem kaphatnak mi lesz a jó vagy rossz döntés. Érdemes minél több ember véleményét figyelembe venni, aki ismerheti a körülményeket. A pedagógusokon és szakértőkön túl a csoporttársak, leendő osztálytársak, felsőbb évfolyamos diákok szüleinek a véleménye is fontos lehet a döntéshozatalban.
Címkék: gyerek, óvodás gyerek, iskolás gyerek, iskolakezdés, iskolaérettség, tankötelezettség, iskolaérettségi vizsgálat, óvoda, iskola ![]() VERSEK, MONDÓKÁK BABÁKNAK ÉS KISGYERMEKEKNEKTündéri versek és mondókák a baba öltöztetéséhez, fürdetéséhez, játékhoz, altatáshoz ![]() [x] hirdetés OLVASD EL EZT IS!Honnan tudjuk, hogy iskolaérett-e már a gyermekünk? - videóvalSokan azt gondolják, az iskolaérettség egyenlő az okossággal és ügyességgel. Ez azonban így nem igaz! Mint ahogyan az sem, hogy 6 éves kor után automatikusan iskolaéretté válik a gyermek. Az iskolaérettség fizikai és pszichés alkalmasságot jelent az iskolai elvárásoknak való megfeleléshez. Hogyan készüljünk az óvodára és az új iskolai tanévre?Jó tanácsok szülőknek, gyerekeknek a nyár végére… tennivalók, elintéznivalók. Lassan véget ér a nyár, a nyári szünet, de most még sok időt töltünk a gyerekekkel a szabadban, előkerültek a biciklik, rollerek, a hinta, a homokozó játékok és sok más kinti játékszer. Hogyan készüljünk az iskolára?Lassan a vakáció félidejéhez érünk. Már biztosan mindenki kipihente a fáradalmakat. A szülőket pedig a következő tanév indulása kezdi foglalkoztatni. Menjen iskolába, vagy maradjon óvodában? - IskolaérettségHa a gyermek éppen olyan időben született, amikor már mehetne iskolába, de maradhat is, sokan nem tudják eldönteni, mi lenne a jobb megoldás. Iskolaválasztás I. rész - IskolaérettségEgy-két hónap és eljön az idő, mikor a szülőknek el kell dönteniük, hogy gyermekük iskolába menjen-e és ha igen, melyikbe is? De vajon érett-e már rá a gyermekünk? Engedjük iskolába, vagy inkább még egy évig maradjon az oviban? A témával foglalkozó szakértőnkBojti Andrea - GyermekpszichológusRecept ajánlatunk![]() Paradicsomos burgonyaFőzelékek >>6 hónapos kortól. >> Hozzávalók: 1, vagy 2 db paradicsom 6,5 dkg burgonya Recept:
A paradicsomot nyersen szitán átpaszírozzuk, 2 evőkanál vizet adunk hozzá és felforraljuk (egészen addig, amíg kissé bebőrösödik). |