Főoldal > Cikkek > Gyermeknevelés > Mit okoz a gyermek lelkében a "Ne csináld..." típusú felszólítás? Mit mondj helyette? - Szülők Lapja

Mit okoz a gyermek lelkében a "Ne csináld..." típusú felszólítás? Mit mondj helyette?


Hogyan érjük el, hogy a gyermekünk azt tegye, amit mi szeretnénk? Miért nem vezet sehova, ha állandóan azt harsogjuk neki, hogy „Ne csináld!”. Miért kell pozitívan megfogalmaznunk mondandónkat, amikor kérni szeretnénk a gyerekektől valamit? Egyszerű gyereknevelési praktika, ami eddig minden szülőnek segített.

Szerző: Hanula Erika
2014-10-08
Forrás: Szülők lapja
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

Néha olyan jó lenne kívülről látni magunkat! Emlékszem, ez a gondolat akkor ütött szöget a fejemben, amikor egyszer azon kaptam magam, hogy a gyerekeimhez intézett mondataim jó nagy része felszólítás. Jobban mondva negatív felszólítás, azaz, hogy mit ne csináljanak. “Ne zörögj a tányérral!“, “Ne szórd szanaszét a legókat!“, “Ne piszkáld a tesódat!“. Ugye nem kell folytatnom? – teszi fel a kérdést a mindenki számára ismerős helyzetről Hanula Erika, a pozitív gyereknevelés szakértője a Csupaszív magazinban>>.

Pozitívan is meg lehet fogalmazni ugyanazt a kérésünket
Aztán elgondolkodtam rajta, hogy milyen sok helyen olvastam, hallottam már, hogy a vágyainkat, elérni kívánt céljainkat pozitívan kell megfogalmaznunk, mert az elménk csak a kijelentéseket észleli, azt, hogy negatív elöljáróval mondom a mondatot nem jelent semmit. Csak egy személyes megjegyzés: amikor az akkor kétéves fiam szemölcseit bódításban -altatásszerű állapotban- kellett eltávolítani, az orvos megkért, hogy legyek bent és bátorítsam Bencét. Én fogtam a kezét és a fülébe duruzsoltam, hogy nem lesz semmi baj. Ekkor az orvos rám nézett, és nagyon kedvesen, mosolygósan megkért, ne ezt mondjam, mert ebből csak annyi megy át a gyereknek, hogy “baj“. Inkább pozitívan fogalmazzam meg a mondandómat: “Minden rendben van, biztonságban vagy“.

„Várj nyugodtan!”, ahelyett hogy: „Ne zörögj a tányérral!”
Tehát leesett a tantusz, hogy ha magamnak, mint felnőttnek is pozitív állításokat kell mondanom, akkor ez mennyire hatványozottan igaz a gyerekek esetében! Arról nem is beszélve, hogy ha azt mondom, hogy “Ne zörögj a tányérral!“, akkor a gyerek - egyébként tök logikusan- elkezdi pörgetni, vagy kormánykeréknek használni, hiszen arra nem terjed ki a felszólítás! (És még szakkönyvekből akarjuk kreatívvá tenni a gyereket. Haha. Hát nem azok veleszületetten?!) Mi meg persze egyre feszültebbek leszünk, mert miért nem képes nyugodtan megvárni, amíg kiszedem az ebédet, mikor már háromszor szóltam neki?! Hát igen, csak épp nem azt kértem, hogy nyugodtan várjon, hanem azt, hogy ne zörögjön. Ha nem azt mondom, hogy nyugodtan várjon, akkor miért is várom el tőle, hogy így tegyen?! (Csak halkan jegyzem meg, pont ez a kommunikációs bibi, mármint hogy nem azt mondom ki, amit szeretnék, sok-sok problémához vezethet felnőttek, párkapcsolatok esetén is…)

Így beszélj a gyerekkel - légy pozitív!
Szóval úgy döntöttem, mielőtt szólok a gyerekekhez megpróbálom felülvizsgálni magam:
1. Kerülöm a negatív felszólításokat. (“Ne csorgasd ki a vizet a kádból!”)
2. Megpróbálom pozitívan megfogalmazni a kéréseimet. (“Próbálj úgy játszani, hogy bent maradjon a víz a kádban!”)
3. Törekszem rá, hogy ha lehetséges felszólítások helyett választási lehetőséget kínáljak fel. (“A kis kannával vagy a halacskákkal akarsz játszani a vízben? De úgy játsszunk, hogy a víz bent maradjon a kádban, jó?”) Ezáltal sokkal inkább úgy érezhetik a gyerekek, hogy van beleszólásuk a saját életük irányításába. És ez így is van. El tudom képzelni, hogy ez a fajta kommunikáció szülő és gyereke között milyen fontos lehet kamaszkorban!

A „Ne csináld!”-ok leginkább fáradtan csúsznak ki a szánkon
Nem mondom, hogy könnyű ez az egyszerűnek látszó feladat. Főleg, ha fáradt vagyok, vagy ezer dologra kell egyszerre figyelnem, simán belecsúszom a régi, berögzült szokásokba, és csak úgy röpködnek a “Ne csináld“-ok. Viszont ilyenkor mindig eszembe jut, hogy már az félsiker, ha ezt észreveszem magamon, és hogy másnap újra lesz egy nap, amikor újra próbálhatok pozitívan megnyilvánulni.

Szerző: Hanula Erika
Forrás: Csupaszív magazin
Fotó: FreeDigitalPhotos

TGYÁS, GYED, GYES, KALKULÁTOR >>

Címkék: pozitív gyermeknevelés, gyerek, gyerek motiválása, szidás, gyermekpszichológia

hirdetés

VERSEK, MONDÓKÁK BABÁKNAK ÉS KISGYERMEKEKNEK

Tündéri versek és mondókák a baba öltöztetéséhez, fürdetéséhez, játékhoz, altatáshoz
Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Ezekkel a mondatokkal töröd össze a gyermek lelkét! - Megmutatjuk mit mondj helyette!

Te melyik szülőtípus vagy? Aki megszidja, vagy aki jó szándékkal motiválja gyermekét? Gyermeked eredményt értékeled inkább vagy az igyekezetét? Minden kiejtett szónak komoly súlya van, nem mindegy hát, hogy mit és hogyan mondunk gyermekünknek, ha virágzó és boldog gyermekkort szánunk számára.

tovább a cikkre
4 szuper módszer a kisgyermekek elaltatásához

Bizonyára sok szülő tudna mesélni arról, hogy az esti lefekvés és elalvás nehézségekkel jár. Pedig fontos, hogy a kicsik esti elalvási rutinját már kicsi korban kialakítsuk, ezzel biztosítva a pihentető alvást számukra. Az alábbi cikkben egy játékos, mesés, meditációs módszert mutatunk be.

tovább a cikkre
A gyermeknevelés alapszabályai - tippek a sikeres gyermekneveléshez

Ahhoz, hogy valaki következetes, és szeretetteljes apa, vagy anya lehessen, szükség van némi meggyőződésre, elszántságra és határozottságra a nevelés, fegyelmezés területén, ugyanakkor egy óriási adag kreativitásra is, hogy a legváltozatosabban ki tudja mutatni a szeretetét a gyermek felé.

tovább a cikkre
A nevelés buktatói I. rész - A túlóvás

A gyermek tüneteinek, zavarainak, nehézségeinek oka a családi neveléssel hozható összefüggésbe. W. Winnicott „elég jó anya” elméletére utalva, azt kell kihangsúlyoznunk, hogy persze nem az a cél, hogy tökéletes anyák legyünk, hisz addig vagyunk egészségesek, amíg azt érezzük, hogy mi is hibázhatunk és a tökéletesség elérhetetlen.

tovább a cikkre
A nevelés buktatói II. rész - A túlzott engedékenység

Vannak gyerekek, akik az anyától való függést átfordítva követelőzők, irányítók, esetleg zsarnokok próbálnak lenni, akiket a felnőttek szolgáljanak, kiknek így a kezében van a keretadás, szabályfelállítás (pl. mit vegyen fel anya, kivel találkozhat, vagy mikor feküdjenek le a családtagok).

tovább a cikkre
A nevelés buktatói III. rész - A túlzott szigor

Ez a nevelés másik oldala, amikor a szülő–gyerek kapcsolatban mi felnőttek átvesszük az teljes irányítást. Kényeztetéssel ellentétben, mindig mi szabjuk a gyereknek a kereteket, amik elég szűk mozgásteret biztosítanak.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

Legnépszerűbb

Recept ajánlatunk

Húskrém

Húskrém

Uzsonnakrémek kenyérre >>
9 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: Csirke-, marha-, vagy pulykahús Margarin

Recept:

A húst enyhén sós vízben megfőzzük, ledaráljuk és margarinnal elkeverjük, majd szitán áttörjük, esetleg turmixoljuk. Kenyérre kenve falatonként adható a már rágni tudó csecsemőnek.

(...) tovább a teljes recepthez...


Rovatok

Cikkek témái

Szolgáltatások

Terhesség hétről-hétreBaba fejlődéseGaléria   /   Videótár

Terhesség hétről hétre 

Nyereményjáték   /   Szakértők   /      Webáruház

Horoszkópok
Baba horoszkóp
Szülő horoszkóp
Szerelmi horoszkóp

Keresők
Névkereső babáknak
Receptkereső babáknak
Orvoskereső
Gyermekorvosi ügyeletek
Orvosi szótár
Baba-mama katalógus

rssRSS hírcsatorna

Kalkulátorok
Ezt olvastad már? [x]
Gyermeknevelés

A gyereked egész életére kihat, hogy melyik szülőtípusba tartozol

vissza vissza