Járványhelyzet hatása a gyerekre: Lelki vagy mentális problémát, viselkedészavart okozott a bezártság sok szülő szerint

Szülők lapja

Hírek, érdekességek

Szülők lapja


Járványhelyzet hatása a gyerekre: Lelki vagy mentális problémát, viselkedészavart okozott a bezártság sok szülő szerint A szülők fele szerint okozott a járvány valamilyen lelki vagy mentális problémát, viselkedészavart a gyermekeknél az SOS Gyermekfalvak legfrissebb felmérése szerint. A szülők fele szerint okozott a járvány valamilyen lelki vagy mentális problémát, viselkedészavart a gyermekeknél az SOS Gyermekfalvak legfrissebb felmérése szerint.
 
Az SOS Gyermekfalvak felmérésében arra volt kíváncsi, hogyan viselték a hónapokig tartó bezártságot a fiatalok. Az online kérdőívet 1019 szülő töltötte ki, akiknek van középiskolás gyerekük. A szülők fele szerint a járvány okozott valamilyen lelki vagy mentális problémát, viselkedészavart a gyermekeknél.

Leggyakoribb pszichés tünet a fiataloknál, ami a pandémia alatt jelentkezett a szülők szerint:
- a szokatlan fáradtság (67%),
- a tartós szomorúság és üresség érzet (65%),
- valamint az alvászavarok (53%).
Reménytelenségről, pesszimizmusról is közel minden második szülő számolt be.



Elveszett érdeklődés és evészavarok
Ugyanennyien jelezték, hogy gyermekük a korábban érdekes, élvezetes tevékenységek iránt elvesztette az érdeklődését. Magas arányban, a fiatalok 41 százalékánál alakultak ki evészavarok a pandémia alatt, a diákok harmadánál pedig dühkitöréseket, agressziót, bezárkózást tapasztalt a család. Minden nyolcadik fiatalt a halállal, öngyilkossággal, önsértéssel kapcsolatos gondolatok is foglalkoztatják.  

Hiányoztak a barátok és a közös események
A szülők túlnyomó többsége (71%) szerint a bezártságban leginkább az okozott nehézséget a gyerekeknek, hogy nem tudtak találkozni a barátokkal, illetve kevesebb a szórakozási lehetőség (64 %), ahol kiengedhetnek. A szülők elmondása alapján a diákok 44 %-a tart attól, hogy az otthontanulás miatt lemaradt a tananyaggal. A Covid-19 betegségtől a fiatalok 24 %-a fél. Ebben az életkorban már a szerelmi élet is fontos a tinédzsereknek, a fiatalok 30 %-ának jelent problémát, hogy nehezebb párkapcsolatot kialakítani a járvány alatt. A fiatalok 43 %-a hiányolta a kulturális, 40 %-a a sportolási lehetőségeket is.  

A fiatalok baráti kapcsolataira is kihatott a járvány. A szülők többsége (60 %) állítja, hogy negatívan befolyásolta a járvány a gyerek kapcsolatait, kevesebb barátjuk lett, lazultak viszonyaik vagy egyenesen megszűntek. A szülők szerint a gyerekek 40 %-a örül, hogy visszatérhet az iskolapadba, 33 %-uk bizonytalan, 27 %-uk pedig inkább továbbra is otthonról tanulna.  

A szülő-gyerek kapcsolat javult
A szülő-gyerek kapcsolatot a járvány kevésbé érintette negatívan. A válaszadók fele szerint nem volt hatással az összezártság a kapcsolatukra, 26 %-uk szerint egyenesen javult.  

Az otthon töltött hónapok a gyermekek szabadidős tevékenységére is hatással volt. A megkérdezett szülők 65 %-a szerint gyerekük kevesebbet sportolt, ráadásul közel ugyanennyien állítják, hogy a digitális oktatáson felül is többet használták az internetet.

Mennyi idő ment el tanulással?
Változó, hogy a fiatalok mennyi időt töltöttek otthon tanulással. A szülők megítélése szerint a diákok 40 %-a többet, míg 34 %-a szerint kevesebbet tanult. A fiatalok fele különórával is kevesebb időt tölt a járvány előtti időkhöz képest, 40 százalékuknak sikerült megtartani ugyanúgy ezeket a tevékenységeket.  

Az olvasási kedv nem nőtt
Nem nőtt meg a fiatalok olvasási kedve a bezártságtól. Csak minden ötödik gyerek forgatott több könyvet, mint korábban, a fiatalok fele ugyanannyit olvasott, mint a járvány előtt.  

A házimunkába sem szálltak be jelentős aktivitással az otthon töltött idő alatt. Miden negyedik diák segített többet szüleinek, a fiatalok fele ugyanannyi időt töltött házimunkával, mint korábban, 18 %-a még annál is kevesebbet.  

- Látjuk, hogy a nálunk élő fiatalokat is megviselték ez az egy év, valószínűleg még jobban, mint a családban élő gyerekeket. A pandémiás helyzet számukra újabb traumát jelent, ami rárakódik a korábban megélt negatív élményekre. Az SOS pszichológus stábja komoly munkát fordított rá az elmúlt egy évben, hogy "túléljék" ezt a válságot és félelem nélkül vissza tudjanak térni az iskolapadba. Most lesz igazán nagy szerepe a középiskolákban dolgozó iskolapszichológusoknak és tanároknak, hogy segítsék visszaintegrálódni a bezártságból a fiatalokat a normális kerékvágásba. Az SOS Gyermekfalvak traumatudatos-nevelés tréninggel segíti a gyermekvédelemben dolgozó szakembereket, hogy többek közt az ilyen válságokra is reagálni tudjanak a gyerekek nevelése során - tette hozzá a kutatáshoz Szilvási Léna, az SOS Gyermekfalvak szakmai vezetője. 

Fotó: Pixabay (illusztráció)

Szülők lapja

Hírek, érdekességek

Szülők lapja


2021.05.20