Ellátások, támogatások ügyintézése

S. Puskás Judit

Hivatalos ügyek

S. Puskás Judit


Amikor végre világra jön várva várt gyermekünk, akkor a kedves kis csomag mellé sok-sok papírmunkát is kapunk. A baba melletti teendők mellett bizony nem egyszerű az ügyek intézése. Szerencsére a munka törvénykönyve már biztosítja a lehetőséget, hogy igénybe vegyük az apuka segítségét.

Az Apanap címen járó szabadság alatt elintézheti a baba után járó támogatások, ellátások, egyéb papírügyek intézését


Apanap
Gyermeke születése után öt munkanap munkaidő-kedvezmény illeti meg az apát.
Az apuka az Apanapot legkésőbb a születést követő második hónap végéig veheti igénybe. A munkáltatónak az apa kérésének megfelelő időpontban kell kiadnia az 5 munkanapot és erre az időszakra távolléti díj jár.

(A munkáltatónak ez a kedvezmény nem kerül semmibe, mert amit közterhekkel együtt kifizet rá, azt visszaigényelheti a Magyar Államkincstártól.)


A BABA OKMÁNYAI

Születési anyakönyvi kivonat
A baba első saját okmánya, melyet a születési hely (kórház) szerinti illetékes Polgármesteri Hivatal Anyakönyvi Hivatala állít ki. A kiállításához a szükséges adatokat a kórházban kell megadni. Egyes helyeken nem igényel külön utánajárást, mert a kórházból való távozáskor már kézhez kapják, máshol valamelyik szülőnek személyesen kell elmenni érte a hivatalba.
A kórházba feltétlenül vigyék magukkal a házassági anyakönyvi kivonatot (300 napnál nem régebbit). Amennyiben nem házasok, akkor az apasági nyilatkozatot. Ezt a területileg illetékes Önkormányzatnál igényelhetik.

Lakcímkártya
A területileg illetékes Okmányirodában állítják ki.
Az igényléséhez szükséges:
- mindkét szülő személyi igazolványa
- mindkét szülő lakcímkártyája
- a gyermek eredeti születési anyakönyvi kivonata

TAJ-kártya
A kórházak hivatalból elindítják a baba TAJ-kártyájának az igénylését. Ennek kb. 3-4 hét az átfutási ideje. Az elkészültéig sajnos nem lehet elkezdeni a születés után igényelhető ellátások igénylését, mivel minden igénylésénél kérik ezt az okmányt. A TAJ-kártyát az OEP állítja ki.
A megyei egészségbiztosítási pénztárak ügyfélszolgálatainak elérhetősége ITT található (itt az Ügyfélszolgálatok (MEP-ek, VTI, OOSZI) menüpontot kell keresni)

Az átvételnél szükség lesz az alábbi iratokra:
- személyi igazolvány
- születési anyakönyvi kivonat
- anyuka és apuka TAJ száma


ELLÁTÁSOK, TÁMOGATÁSOK IGÉNYLÉSE

Ha megvan a TAJ-kártya, el lehet indítani a különféle ellátások igénylését. Az ellátások között vannak alanyi jogon járó ellátások, és biztosítási jogviszony alapján igényelhető ellátások.

Alanyi jogon járó ellátások
• egyszeri anyasági támogatás
• családi pótlék
• gyermekgondozási segély (GYES) (A baba 2 éves korától)
• gyermekgondozási támogatás (GYET) (Minimum 3 gyermek esetén)

Igénylésük a Magyar Államkincstárnál történik, személyesen vagy meghatalmazással intézhető.

Biztosítási jogviszony keretében igényelhető TB ellátások
A TB ellátásokra azok a kismamák jogosultak, akiknek érvényes biztosításuk van (munkaviszonyban lévők, vállalkozók, megbízási jogviszonyosok, munkanélküli járadékot, keresetpótló juttatást vagy álláskeresést ösztönző juttatást kapók, egyéni megállapodást kötők).
Az igénylést a munkáltatónál, illetve az OEP-nél kell intézni.
A TB a gyermek 24 hetes koráig Gyermekágyi segélyt (GYÁS-t), a 24. héttől 2 éves koráig Gyermekgondozási segélyt (GYED-et) folyósít a kismamának.
Amennyiben nincs érvényes biztosítása, akkor a gyermek születésétől 3 éves koráig GYES-t kap.

Az igényléshez szükséges iratok:
- Személyi igazolvány
- Lakcímkártya
- Anyakönyvi kivonat
- Zárójelentések
- Édesanya, édesapa, baba TAJ-kártyája
- Magánnyugdíjpénztár belépési nyilatkozat záradékolt példány
- Fizetés nélküli szabadság engedély
- Igénylő lapok kitöltve

Születési támogatás
Minden anyuka a területileg illetékes önkormányzattól kaphatja ezt az egyszeri önkormányzati támogatást. A baba születése után maximum 60 napon belül lehet – személyesen, vagy meghatalmazott útján – igényelni az Önkormányzatnál. A támogatás összege területileg változó és a pénzt általában 2-3 héten belül küldi meg postával a hivatal.

Szükséges iratok:
- személyi igazolvány
- lakcímkártya
- születési anyakönyvi kivonat
- az önkormányzat által kiállított igénylő lap kitöltve


TGYÁS, GYED, GYES KALKULÁTOR >>

 


S. Puskás Judit

Hivatalos ügyek

S. Puskás Judit


2008.04.28