Főoldal > Cikkek > Játék tippek > Finommotorika, kézügyesség fejlődése gyermekkorban - Mikor mit tud a gyerek? Hogyan fejlesszük otthon a bölcsőd - Szülők Lapja

Finommotorika, kézügyesség fejlődése gyermekkorban - Mikor mit tud a gyerek? Hogyan fejlesszük otthon a bölcsődés-óvodás korú gyerekeket?

Szülőklapja képA finommotorika fejlődése babakorban szinte észrevétlenül, magától zajlik. Bölcsődés-óvodás korban azonban nem árt jobban odafigyelni a kisgyerekek kézügyességére, mert az az íráskészséget fogja megalapozni. Cikkünkben ötleteket adunk arra, hogy hogyan fejleszthetjük otthon a gyerekek kézügyességét játszva és könnyedén.

Szerző: Hullán Gabriella
2016-06-13
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

szakértő Hullán Gabriella
Gyógypedagógus
kérdezd szakértőnket a témában >>
A finommotorika, hétköznapi nevén kézügyesség előfeltétele lesz a későbbi iskolaérettségnek, éppen ezért a bölcsődés-óvodás korú gyerekek kézügyességére nem árt folyamatosan odafigyelni.

Szerencsére rengeteg játékkal ügyesedhet a bölcsődés-óvodás kisgyerek keze. A szülőnek nem kell mást tennie, mint a gyereket olyan (játék)helyzetbe hozni, számára olyan játékeszközöket kínálni, amivel erősödhetnek, ügyesedhetnek a kis ujjain lévő izmok, hogy később az iskolában majd könnyen meg tudja tartani a ceruzát, szépen menjen az írás - az egyszerű hétköznapi teendőkről, amikhez szintén az ujjainkat használjuk, nem is beszélve.

Miért fontos a finommotorika?
A kéz finom, apró mozgásainak az összerendezettsége a mindennapok során rendkívül fontos. Amikor kezünkkel megfogunk egy tárgyat, használjuk azt, például az ollóval kivágunk valamit, akkor a kéz, illetve az ujjak ügyességére van szükségünk. Amikor a gyerek kézbe veszi a radírt, kihegyezi a ceruzát, fűzi a gyöngyöt, felrajzol valamit a táblára - ezekhez a mozdulatokhoz mind-mind az ujjak megfelelő kontrollja szükséges. Az a gyerek, amelyik ovis korban nem "gyakorolta be" ezeket az elengedhetetlen finommozgásokat, az később az írás elsajátításánál nehézségekbe fog ütközni, ami kudarchoz, demotiváltsághoz vezethet.



A gyerekkor ilyen szempontból tehát nagyon fontos állomása a finommotrika fejlődésének, mert nagyon sokat kell gyakorolni ahhoz, hogy ezek a mozdulatok könnyen és különösebb gond nélkül menjenek majd.
 

Kézügyesség - mikor mit tud a kisgyerek 2,5-5 éves kor között?


A finommotorika fejlődése szerencsére nem kizárólag tanulandó folyamat, hanem természetes módon, magától is fejlődik, sőt! A kisbabák először megmarkolják a tárgyakat, amiket feléjük nyújtunk, majd később egyre ügyesebben megfogják-elengedik azt, édesanya legnagyobb örömére átteszik egyik kezükből a másikba, idővel pedig két ujjal is megtartják - ezek már mind a finommotorika kezdeti állomásai.
A bölcsődés-óvodás korú gyerek szívesen rajzolgatnak, színeznek, ami az ujjak finomabb mozgására vannak jótékony hatással.
Amikor megjelennek az első építőkockák, a kisgyerekek finoman hozzányúlnak az építőelemekhez, egymásra rakosgatják, tornyot építenek belőlük - ezek már rendezettebb, összetettebb mozdulatokat igényelnek.

Vegyük sorra, hogy az egyes életszakaszokban mi mindent kell tudniuk a gyerekeknek.

2,5-3 éves gyerek

Rajzaiból már kivehető, hogy mit rajzolt. A kisgyermek élvezi, hogy ollóval vághat, de az ollót egyelőre ügyetlenül fogja.

3-3,5 éves gyerek

Ha nagyon odafigyel, akkor kisebb tárgyakat biztos kézzel tud hozni-vinni úgy, hogy közben azokat nem ejti el menet közben. Az ollóval egyre ügyesebben bánik, mert a kis kezeinek erősebb a fogása. A ruhákon található gombokat különösebb erőfeszítés nélkül be- és kigombolja.

3,5-4 éves gyerek

Habár még nem tud betűket formázni, de azokat az alakzatokat, amelyek a betűk alapjait képezik (háztető, kör, létra) már le tudja könnyedén másolni.
Kiskanalat, kisvillát ügyesen megtartja a kezében. A poharat egyre biztonságosabban fogja úgy, hogy az már nem áztatja el az asztalterítőt. A kézügyességet igénylő játékokat egyre inkább igényli, sőt kihívásnak veszi, ha például építőkockából kell valamit felépítenie.

4-4,5 éves gyerek

Gyurmázásnál már nem csak ököllel lapogat, hanem egyre ügyesebben használja az ujjait, emiatt ez a tevékenység különösen örömet jelent számára. Szívesen készít a gyurmából egyszerűbb alkotásokat. Intelligenciája és jobb kezének kontrollja egyre fejlettebb, már szeretné maga leírni a saját nevét. Ha előtte leírjuk neki a nevét, akkor azt megpróbálja leutánozni. A kisgyerek ilyenkorra már egyre önállóbb: egyedül fésülködik, fogat mos, veszi fel a cipőjét.

4,5-5 éves gyerek

Ebben a korban nagyon beindul a korai íráskészség fejlődése, ami hónapról-hónapra látványosan fejlődik. Iskola előkészítő füzetekkel egyre bátrabban próbálkozhatunk, megkérhetjük rá, hogy bonyolultabb, komplexebb építményeket hozzon létre építőkockából - ha lehet, akkor olyan kockát adjunk a kezébe, ami csak egy kicsit haladja meg a kézügyességét, mert ezáltal érhető el a fejlődés. Ceruzakontrollja érettebb, színezése letisztultabb, a gyermekrajzok egyre részletgazdagabbak (például egy házon kémény, ablakpárkány, kilincs is megtalálható). Az ollóval történő vágás egyre könnyebben megy, ha eléggé koncentrál, akkor egészen pontosan tud vágni.

Finommotorika, kézügyesség fejlődése gyermekkorban - Mikor mit tud a gyerek? Hogyan fejlesszük otthon a bölcsődés-óvodás korú gyerekeket?
Egy 4-4,5 éves gyerek már le tudja írni önállóan a nevét
 

Hogyan fejlesszük játékosan a gyerekek kézügyességét 2,5-5 éves kor között?

Az alábbiakban néhány ötletet adunk arra nézve, hogy hogyan fejleszthető a gyerek kézügyessége. Ezeket mind tovább lehet gondolni, és hasonló szintű feladatokat lehet adni a kisgyerek számára, hogy ujjai fokozatosan szokjanak hozzá a finom mozdulatokhoz. Nagy elvárásaink ne legyenek, folyamatosan biztassuk, bátorítsuk őket, és nem túlzó dicséretekkel értékeljünk minden próbálkozást!

2,5-3 éves gyerek

1. Adj a gyere kezébe egy kezdetleges bébi ollót, hogy minél többet próbálkozzon a vágással.
2. Rajzol le neki köröket, háromszögeket, és kérd meg, hogy most rajzolja le ő is.
3. Szórj ki az asztalra babot, gombot, és kérd meg, hogy szedegesse össze azokat, és tegye vissza a dobozba.
4. Kérd meg, hogy játék elején szedje ki és végül pedig rakosgassa vissza egyedül a dobozba az építőkockákat.
5. Kérd meg, hogy csipesszel csiptesse ki a ruhákat a szárítóra.

3-3,5 éves gyerek

1. Kérd meg, hogy önállóan gombolja be a gombokat a ruháin.
2. Gyerekollóval vágjon vastagabb papírokat.
3. 6-8 építőkockából építsen tornyot úgy, hogy az ne dőljön le.
4. Nagylyukú fagyöngyökből fűzzön nyakláncot.
5. Vond be őt a háztartási munkákba.

4-4,5 éves gyerek

1. Amikor gyurmázik, akkor biztasd arra, hogy készítsen az gyurmaember arcára orrot, a fejére hajat is.
2. Írd fel a nevét egy tiszta lapra nyomtatott nagybetűkkel, ha erre megkér, és engedd neki, hogy utánozza az írásodat.
3. Kérd meg, hogy mosson egyedül fogat, tegyen cukrot egyedül a teába, vegye ki a fiókból az evőeszközöket, terítse meg az asztalt.
4. Fűzzön nyakláncot kisebb lyukú gyöngyből.
5. Játsszatok egészen apró játékokkal.

4,5-5 éves gyerek

1. Másolás nélkül le tudja írni a saját nevét. A betűi még ugyan sete-suták, de akkor is rengeteget kell őt dicsérni, hogy kellően motivált maradjon.
2. Töltsd fel a gyerekjátszósarkot gyurmákkal, színes ceruzákkal, festékekkel, hogy minél többet alkosson.
3. Egészen kis méretű építőkockákból építsen különböző tematikus építményeket: várat, rendőrállomást, kastélyt.
4. Próbálkozzon minél többet késsel és villával enni.
5. Kérd meg, hogy az újságpapírt tépje ketté, majd ismét ketté, majd megint... - egészen addig, amíg olyan kicsi nem lesz, hogy már nem tépdelhető tovább.

Ezeket a feladatokat soha ne erőltessük. Ha a gyereknek nincs hozzá kedve, vagy éppen leterhelt, akkor minden jó szándékunk ellenére nem fog menni a játékos fejlesztés. Ellenben bármikor, amikor azt látjuk, hogy egy kis próbálkozással fejlődhet, ügyesedhetnek a kezei, ragadjuk meg az alkalmat, ami bármilyen hétvégi program, kirándulás vagy hétköznapi helyzet során adódhat.

Szerző: Hullán Gabriella gyógypedagógus
Fotó: Pixabay, freepik

Címkék: gyerek, bölcsődés, óvodás, kézügyesség, finommotorika, kéz, ujjak, írás, iskolaérettség, iskolaelőkészítő feladatok

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

Babát szeretnétek?

Babát szeretnétek?
Ovuláció kalkulátorunkkal könnyen kiszámolhatjátok, hogy mikor van rá a legnagyobb esélyetek! Tovább a kalkulátorra >>

 
vonal

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Miért fontos az építőkockázás gyerekkorban? Milyen képességeket fejleszt? Játékötletek építőkockához
Miért fontos az építőkockázás gyerekkorban? Milyen képességeket fejleszt? Játékötletek építőkockához

Miért elengedhetetlenül fontos az építőkockázás gyermekkorban? Mit fejleszt az építőkockázás a kisgyerekeknél? Hagyjuk a gyerekeket önállóan építőkockázni vagy kapcsolódjunk mi szülők is az ő játékukhoz? Konkrét ötletek, tippek: 1-6 éves korú gyerekek szüleinek és nagyszüleinek.

tovább a cikkre
4+4 fejlesztő játék leendő elsősöknek - Nyomtatható sablonnal, leírással
4+4 fejlesztő játék leendő elsősöknek - Nyomtatható sablonnal, leírással

Miért fontos felkészülni az iskolára? Milyen a jó és milyen a gyereket leginkább frusztráló készülődés? Milyen játékokkal hangolhatod rá a gyermekedet arra, hogy hamarosan iskolába fog járni? Sárosdi Virág gyógypedagógust és hatgyermekes édesanyát kérdeztük.

tovább a cikkre
Így fejleszd az óvodás gyerek kézügyességét - Játékos, kreatív feladatok, fontos tanácsok a fejlesztőpedagógustól

Hogyan kell az óvodás gyerekkel év közben foglalkozni úgy, hogy ők majd szeptemberre iskolaérettek legyenek? Milyen egyszerű és hétköznapi játékokkal, játékos feladatokkal javíthatunk a gyerekek kézügyességén, ami majd a helyes ceruzafogást alapozza meg? Kreatív és játékos feladatok fejlesztőpedagógustól.

tovább a cikkre

A témával foglalkozó szakértőnk

Hullán Gabriella - Gyógypedagógus

Vissza az előző oldalra

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Gyümölcsös kukoricapehely

Gyümölcsös kukoricapehely

Uzsonnaételek gyümölcsből >>
9 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: Ízlés szerinti gyümölcs (turmixolva 1,5 dl) 2-3 evőkanál kukoricapehely

Recept:

A lereszelt, vagy turmixolt, esetleg centrifugált gyümölcsbe (kb. 1,5 dl) beáztatunk 2-3 evőkanál kukoricapelyhet. Amikor felpuhult, akkor az egészet turmixoljuk.

Tipp!
Amennyiben az áztatás előtt a kukoricapelyhet szalvéta között sodrófával összetörjü(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Pásztor Klára

Pásztor Klára

Jogviták megoldásai - Bírósági perek kiváltása (családjog-betegjog-ingatlan és kártérítések vitái)

tovább a szakértőhöz >>

Igazságügyi mediátor felkérése egyszerű szabályok mentén!

Nagyön örülök, hogy a párkapcsolata válságában legalább személyem kiválasztásában egyet tudnak érteni! Ez jó hír Önöknek!

Bejelentkezésre a névjegyemen látható telefonon 06-305-992-842 van mód napközben!


Reálmediátor tevékenység (RM) a Felek közötti vita bírósági per kiváltásával történő megoldása! Sokezer ügyféltalálkozó nyomán dolgoztuk ki.Eredménye a válások körüli egyezségek.

Nem szívesen írok árakat, de a tájékoztatás és kérdése fontos nekem!


Mediáció esetében óvakodni érdemes az alacsony munkadíjtól a hírdetésekben - mert az bizonytalanságról, rutintalanságról, részképzettségről árulkodik.


Egy válás mediációja, a bírósági vagyonmegosztás kiváltása munkaigényes és felkészültséget igénylő igazságügyi mediátori feladat!


Tudom pontosabbra gondolt ezért jelzem, hogy egy reálmediátori találkozó és feldolgozó alkalom általában 75.000Ft-90.000Ft közé esik.
Időben ez 3-4 órát jelent a szükséges írásos nyilatkozatokkal, külön rövid kaukusz ülésekkel.


Vesse össze a vagyonmegosztási perek akár több millió forintos több évre terjedő költségével a láthatja a bírósági per kiváltása reálmediátorral olcsóbb, időtakarékosabb!

Ezt olvastad már? [x]
Játék tippek

50 játék, ami a legjobban fejleszti a gyereket - Ezeket javasolják a szakemberek 0-12 éves korig

vissza vissza