Főoldal > Cikkek > Közösségi élet > Iskolaválasztás I. rész - Iskolaérettség - Szülők Lapja

Iskolaválasztás I. rész - Iskolaérettség


Egy-két hónap és eljön az idő, mikor a szülőknek el kell dönteniük, hogy gyermekük iskolába menjen-e és ha igen, melyikbe is? De vajon érett-e már rá a gyermekünk? Engedjük iskolába, vagy inkább még egy évig maradjon az oviban?

Szerző: Szülők lapja
2009-02-04
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

Az iskola megkezdése izgalmas pillanat mind a gyermeknek, mind a szülőnek. Ilyenkor rengeteg kérdés kavarog a fejekben. Milyen lesz az iskola? És a tanító nénim? Kapok-e piros pontot, matricát? Kedvesek lesznek-e az osztálytársaim?
De talán a szülők talán még jobban izgulnak a gyermeküknél is. Beilleszkedik-e az iskolába, jól fog-e tanulni? Megfelel-e az adott követelményeknek?

Hiszen az iskola egy új életkori szakasz kezdetét jelenti. Lezárul az óvodás korszak. Új feladatai lesznek, amiket akkor is el kell végeznie, ha nem kedvére való, vagy unalmasnak találja. Az iskolában már nem a játék a gyermek fő tevékenysége.

Mikor menjen iskolába egy gyermek? Melyik az ideális időpont?
A törvényi szabályozás szerint, minden gyermek, aki folyó év május 31-ig betölti a 6. életévét, iskolaköteles korba lépett. Ezeket a gyerekeket a lakóhely szerinti körzeti iskolába kell beíratni.
A május 31. és augusztus 31. között született gyermekek is megkezdhetik tanulmányaikat, ha azt szakember javasolja.
Amennyiben a szülő és óvónő véleménye eltér, vagy a szülő bizonytalan, ezen esetekben érdemes felkeresni a Nevelési Tanácsadót, ahol a szakemberek vizsgálata alapján javaslatot adnak a szülőknek.
A szeptember elseje után született gyermekek évhalasztók, így csak a következő évben mehetnek iskolába.


Alapok otthonról
A szülői ház első pillanattól kezdve alakítja a gyermek jellemét, személyiségét. A szülők sokat tehetnek az iskolára való felkészítés terén. A családi légkör meghatározó. Fontos a megfelelő napirend, helyes táplálkozás, megfelelő mennyiségű játék és mozgás. Ezek alapfeltételei a gyermek harmonikus fejlődésének.
Az iskola nemcsak megfelelő értelmi képességeket vár el a gyermektől, hanem teljesítményt és alkalmazkodást is az új környezethez és követelményekhez

Az iskola
Az iskolában sajnos nem mindig figyelmek rá, hogy az iskolába még óvodás gyermek kerül és nem kész iskolás. A 6- 6,5 évesek még általában játékosak, fantáziájuk szabadon szárnyal. Az iskola újdonság számukra, de ha jobban megismerik, már nem annyira vonzó. Nehéz az iskolás szabályokhoz alkalmazkodni.
A gyermek fokozatosan válik igazi iskolássá. Az akaratlagos folyamatok fokozatosan kerülnek előtérbe. Egyre inkább uralkodni tud az érzelmein, ösztönein, mozgási vágyán.
Nagyon fontos, hogy a gyermek örömmel járjon iskolába, sikeresen vegye az akadályokat, boldog, egészséges önértékelésű legyen és társaival együtt, személyisége szabadon fejlődjön.

Honnan tudjuk, hogy iskolaérett-e?
Az iskolaérettség megállapításánál sokféle szempontot kell figyelembe venni. Az optimális iskolakezdés, testi, szellemi, lelki és szociális kibontakozás szempontjából döntő jelentőségű. Hiszen csak az iskolaérett gyerek tud az adott tananyag és tanulási tempó követelményeinek megfelelni.
A szülők is felmérhetik, vajon iskolaérett-e gyermekük. El tudja-e viselni gyermekük a távollétet szeretteitől? Elviseli-e az idegen környezetet, számára ismeretlen embereket?
Képes-e egy helyben ülni és csendben figyelni, koncentrálni 10-15 percig? Akár olyan dologra is, amelyek unalmasak vagy érdektelenek számára.

A szülők többsége törésnek, esetleg szégyennek érzi, ha az óvónők, szakemberek még egy óvodai évet javasolnak gyermekük számára. Esetenként előfordul, hogy értelmileg szinte már iskolaérett a gyerek, de szociálisan, lelkileg vagy épp fizikálisan nincs felkészülve még az iskolára.
A szakemberek mindig csak javaslatot tesznek erre vonatkozóan, a döntés a szülőt illeti meg.

Az iskolaérettség főbb kritériumai
A sikeres iskolai kezdet egyik fő alapja, a gyermek feladattudata és feladattartása. Bizonyos motivációs szintnek meg kell lenni, mely a megismerésre, új ismeretek befogadására készteti a gyereket.
A szabálytudat kialakulásával a szabályok belsővé válásával nő a gyermek fegyelmezettsége. Ami növeli a figyelmét és akaraterejét.

Az iskolaérettségnél nagyon fontos az értelmi képességek mellett a szociális képességek megléte. Be tudjon illeszkedni a közösségbe, elfogadja a tanító néni utasítását, kérését. Mennyire tudja az adott közösség szabályait elfogadni, azokhoz igazodni? Tud-e a társaival kompromisszumot kötni?
A nehezen alkalmazkodó gyerekeknek több problémája van. Viselkedési és magatartászavarai szembetűnőek, zavarják az iskolai munkát. Ezért a kapott negatív értékelések, büntetések ellenállást, agressziót válthatnak ki a gyerekből.
Az iskolaérett gyereknek szavakkal sok mindent ki kell tudnia fejezni. Beszédében nyelvtanilag is helyesen beszél, nincsenek hibái. Ez az írás-olvasás szempontjából is fontos.
Megfelelő térbeli és időbeli tájékozódással kell rendelkeznie, látási, hallási és megfigyelési készséggel.
Számfogalom kialakulása. 6-os számkörben kell feladatokat megoldania.
Társasjátékok alkalmasak a számfogalom alakítására, kritikák, veszteség elviselésére.


Nagyon fontos, hogy örömteli legyen az iskolába lépés. Az iskolai első napok meghatározóak a gyermek számára.

Németh Adél
óvodapedagógus


 

Címkék: iskolaválasztás, iskolaérettség, iskola, ovi

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*

OLVASD EL EZT IS!

Mielőtt iskolába íratod a gyermeket, nézesd meg a szemét!

Több tanulmány is kimutatta, hogy a gyerekek közel 90%-a százaléka úgy ül be az iskolapadba, hogy soha nem vett részt szemvizsgálaton, márpedig a gyerekek nem tudnak rendesen tanulni, ha nem látnak megfelelően.

tovább a cikkre
Iskolaválasztás II. rész - A megfelelő iskola kiválasztása

Cikksorozatunk folytatásában bemutatjuk azokat a szempontokat, melyeket érdemes végiggondolni a megfelelő iskola kiválasztásához. Nem mindegy ugyanis, hogy melyik iskolába íratjuk a gyermeket, ez a döntés hosszú távra szól és alapvetően meghatározhatja a tanuláshoz, az iskolához való hozzáállását.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Grapefruitlé

Grapefruitlé

Gyümölcslevek >>
6 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 1 db grapefruit Tea, vagy forralt víz

Recept:

A gyümölcsöt alaposan megmossuk, citromfacsaróval kisajtoljuk, majd a levet átszürjük, hogy rostok ne maradjanak benne.
A magas C-vitamin-tartalmú gyümölcsleveket kezdetben teával, vagy forralt vízzel egészítjük ki.

Fontos!
A gyümölcslevet lehet(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Hírek, érdekességek

Elhunyt A kockásfülű nyúl és a Kíváncsi Fáncsi atyja! - Richly Zsolt rajzfilmrendező, grafikusművész 78 éves volt

vissza vissza