Egyre több szülő panaszkodik, hogy gyermeke már reggel azért könyörög, hogy szülei vigyék haza ebéd után, csak hogy ne kelljen ott aludni. Mindenképpen először az okokat kell feltárni, ekkor tudunk eredményes megoldást találni.
Először is vizsgáljuk meg, hogy miért tiltakozik a gyermekünk
Lehetséges okok:
- Otthon se szokott aludni
- Rászóltak az óvó nénik, mert alvás helyett a társával beszélget
- Elvették az alvós játékát, és a nélkül nem tud elaludni
- Barátját hazaviszik ebéd után
- Túl világos van, otthon sötétben alszik, stb.
Közös megoldás megtalálása az óvó nénivel
Beszélgessünk gyermekünkkel, hogy miért nem akar az óvodában aludni, majd beszéljünk az óvó nénivel is.
Csak közösen, együttműködve tudjuk a problémát megoldani.
Sok szülő azt szeretné, hogy mivel gyermeke már nem igényli az alvást, ne kelljen lefeküdnie, hadd játsszon, amíg a kisebbek alszanak.
Ez sajnos nem igazán megvalósítható, mivel ha a csoportszobában ahol a többiek is alszanak, megengednék néhány gyereknek a játékot, akkor a többiek se aludnának.
Más helyiségben viszont általában a tárgyi és személyi feltételek nem adottak.
Egy óvónő nem tud egyszerre két helyen lenni, a gyerekek pedig nem maradhatnak egyedül!!!
Ezért aztán gondolkodni kell a jó megoldáson!
Néhány hasznos tipp ennek a nehéz időszaknak az átvészelésére
- Ha a gyermek nagyon szenved, és a szülő meg tudja oldani, érdemes ebéd után hazavinni.
- Ha vannak olyan tanfolyamok az óvodában, amik nagyoknak szólnak, és az alvásidő vége felé kezdődik, akkor írassuk be a gyermeket, így lerövidül az alvási idő. (Egy kis csendes pihenő viszont minden gyereknek szükséges!)
- Ha van rá mód, beszéljük meg az óvó nénivel, hogy hadd vigyen magával az ágyba egy kis autót, babát. Persze csak akkor, ha ezzel társait nem zavarja az alvásban. (Ha fáradt a gyermek, a baba nézegetése közben úgy is elalszik, ha pedig nem, akkor kicsit kellemesebben telik ez a számára hosszú idő.)
- Ha a fény zavarja, kérjük meg az óvó nénit, hogy az ágyát a terem legsötétebb helyére tegyék, hátha ott elalszik.
Minden gyerek más és más, ezért legcélszerűbb beszélni a gyermek óvónőivel, hogy ők mit javasolnak.
Közösen biztos könnyebb megtalálni a jó megoldást!
Az óvodáskor kezdetén nem csupán a kisgyermek, hanem a szülei is valami újat kezdenek. Egy új életszakasz kezdődik a család életében, tele izgalommal, szorongással, félelemmel. Hatalmas változás ez a kisgyermek életében, hiszen ő 3-4 éves koráig egy aurában él édesanyjával. Azaz, minden egyes rezdülését, érzését, érzelmét, gondolatát vele együtt éli meg.
Az óvodai beszoktatás mindkét fél számára nagyon nehéz, lelket próbáló feladat. Ahhoz, hogy minél könnyebben megbarátkozzon a kisgyermek és a szülő is az új élethelyzettel, szükség lehet néhány „túlélő praktikára”.
Az én-tudat kialakulása (2 -2 és fél év körül) időszakában a gyermek átéli önmaga különálló lényét, hogy ő ki és milyen. Ebbe az én-képbe természetesen épül be a nemisége, testképe, nemi identitása. Érdeklődéssel szemléli, hogy az ő teste kihez hasonló, kitől eltérő, és ezen belül kiemelkedő jelentőséget kapnak a nemi szervek.
A beszoktatásnál - ha bölcsődéből jött gyermek, óvodai beszoktatásáról van szó -, könnyebb a dolgunk, mert neki már van tapasztalata a környezetváltozást illetően. Ha a gyermek még nem volt bölcsődés, vagy éppen otthonról megy bölcsődébe, meg kell próbálnunk őt felkészíteni az új helyzetre, amennyire tudjuk.
A meggyet meleg folyó vízben megmossuk, kimagozzuk, szitán áttörjük. Az így nyert levet adjuk a csecsemőnek.
Fontos!
A gyümölcslevet lehetőleg frissen készítve kapja a baba, mert ha sokáig állni hagyjuk, akkor a C-vitamin-tartalma csökken!
A gyüm&ou(...) tovább a teljes recepthez...