2023. március 27 |Auguszta, Hajnal, Hajnalka, János, Rupert...
Főoldal > Cikkek > Játék tippek > Kézügyesség, finommotorika fejlesztése óvodásnál, kisiskolásnál: 14 egyszerű játék, hogy jobban menjen az í - Szülők Lapja Kézügyesség, finommotorika fejlesztése óvodásnál, kisiskolásnál: 14 egyszerű játék, hogy jobban menjen az írás
Szerző: Fodor Tímea 2017-02-01 Forrás: Szülők lapja ![]()
Kezdeném azzal, hogy a biológiai fejlődés üteme 6-8 éves korban bizonyos határokon belül szórt, vagyis egyéni eltérést mutat. A kézfej csontosodása, a mozgató idegpályák hálózatának fejlettsége, a neuropszichológiai, érzékelési és észlelési folyamatok mind befolyásolják, milyen nyomot hagy a ceruza a papíron, hogyan ír egy gyermek. Vannak gyerekek, akiknél lassabb ütemben zajlanak a fenti folyamatok (akár 9 éves is lehet, mire kialakul), fiúknál kicsivel gyakoribb a késés. Hogyan segíthetjük a kisgyerek kézügyességét? Mit ne tegyünk?Előre bocsátom a számomra legfontosabbat: NE adjunk grafomotoros, finommotoros fejlesztő szándékkal színezőt a gyermek kezébe! Az a kislány, kisfiú, akinek ügyetlen még a kezecskéje, csúnyán rajzol, csúnyán ír, a színezőtől sem fog „megügyesedni”, akármilyen csodakönyvként hirdetik. A kitartó szülői színező ültetéstől megutálja a ceruza-lap párosítást. Gyakran látom, hogy színezők használata közben ezek a gyerekek ceruzájukkal lyukat vájnak vagy csíkokat karcolnak a lapra - kínjukban. Az egész „vedd kezedbe a ceruzát” erőltetett feladatoztatást megutálhatják így. Sokkal mélyebbről kell indulni, más típusú feladatokkal. Kérek mindenkit, felejtse el a színezőket kézügyesítési szándékként; művészi szempontból is sokkal hasznosabb a szabad alkotás, mint az előre legyártott sablonok között vonalakat húzogatni. Rajzoltató, színező füzetek kötelező kitöltése helyett sok játék, mozgás javasolt Öt éves kor alatti gyermeket „célzott finommotoros fejlesztéssel” nem terhelnék (hacsak szakember nem javasolja). Játsszanak sokat együtt; tapasztaljon, érzékeljen, észleljen a kezével. Ez a nagymozgások aktív korszaka, a nagymozgáson van a súlypont, ami magával vonzza a finommozgás és a beszédmozgás fejlődését is.
|