Lusta a baba, vagy lemaradt a fejlődésben?

Tunyogi Erzsébet

Kisgyerek fejlődése

Tunyogi Erzsébet


Lusta a baba, vagy lemaradt a fejlődésben?

Nem fordul át időben a baba? Ügyetlenül fogja meg a tárgyakat? Késik a beszéde? Mi számít egyáltalán fejlődési késésnek? A szakember szerint nincs lusta csecsemő, csak fejlődésében akadályozott baba - fejleszteni pedig egyáltalán nem ciki.

A volt koraszülött gyermeket nevelő családok figyelmét szeretném felhívni ezzel az írásommal. Figyelmébe ajánlom továbbá azoknak a szülőknek is, akiknek csecsemőjére, gyermekére azt a bélyeget ragasztják, hogy „lusta, majd kinövi”. Lusta csecsemő nem született! Valami akadályozza az aktivitását, ezért meg kell mutatni szakavatott szakembernek.

A baba fejlesztése egyáltalán nem szégyen
A korán elkezdett, a gyermeket segítő fejlesztés, nem azonos a sérülten született gyermekek kötelező komplex fejlesztésével. Az ép intelligenciával született koraszülött, vagy fejlődésében elmaradt gyermek szülője ne érezze megbélyegzettnek magát azzal, hogy szakember segítségét kéri a gyermek teljes körű fejlesztéséhez. A mozgás csak egyik, de nem elhanyagolható eleme a fejlődésnek, ezzel szemben a sokoldalú fejlesztés, mint látás, hallás, tapintás fejlesztése nagymértékben megnöveli a gyermek aktivitását és a tanulási képességét is.

Honnan tudhatom, hogy a kisbaba fejlődése késik?
Minden koraszülött csecsemő idegrendszeri érettsége elmarad az időben született csecsemőétől. Miben nyilvánulhat meg az idegrendszer éretlensége? Általában a részképességek zavara jellemzi a gyermek fejlődését. Ezek a következők lehetnek:

  • a  nagy mozgások megkésése (forgás, mászás, járás..)
  • a manipuláció gyengesége (mindkét kézzel történő differenciált ujjmozgások)
  • látás, vagy hallás figyelmi zavara
  • a beszéd késése
  • feltűnően  torz a gyermeki hang képzése

A magatartás zavara, figyelem tartósságának hiánya, túlzott fáradékonyság, vagy hiperaktivitás is jellemezheti a gyermeket.
 
Fejlődési zavar esetén forduljunk szakemberhez!
A csecsemőkorban kevésbé tűnnek fel az esetleges hiányosságok, a nagymozgások fejlődésében láthatók elsősorban elmaradások. A tanulási képességeket meghatározó tevékenységek hiánya csak az életkor előrehaladtával válik láthatóvá. A volt koraszülöttek és a megkésett fejlődésű gyermekek szakszerű tanulási képességét növelő fejlesztését a szakemberek együttes véleménye alapján 0 éves kortól 6-7 éves korig javasolják.  A heti egy alkalommal történő szakemberrel való konzultáció segíti a szülőt abban, hogy a gyermekével az otthonában milyen módon foglalkozzon.

Támogató fejlesztésre minden gyermeknek joga van
A cikkem megírására az késztetett, hogy minél kevesebb úgynevezett SNI- vagyis tanulásában akadályozott- gyermek kerüljön be többségi óvodába és iskolába. Az ép intelligenciával született gyermek ne küzdjön behozhatatlan hátránnyal, és ne váljanak korlátozottá az  egész életére kiható  élet lehetőségei.  Ennek kivédésére a szülő felelőssége meghatározó és nem elhárítható. A gyermek joga, hogy biztosítsák számára a korán elkezdett támogató fejlesztést, úgy az intézményekben, mint a családban.

Szerző: Tunyogi Erzsébet                                        
Fotó: Freepik

<

 


Tunyogi Erzsébet

Kisgyerek fejlődése

Tunyogi Erzsébet


2014.06.12