2023. június 06 |Cintia, Fülöp, Klaudia, Norbert...
Főoldal > Cikkek > Gyermek fejlődése > Koraszülött babák fejlesztése Tunyogi módszerrel - Szülők Lapja Koraszülött babák fejlesztése Tunyogi módszerrel
Szerző: Szülők lapja 2015-03-26 Forrás: Szülők lapja ![]()
Milyen és mennyi fejlesztésre van szüksége a koraszülött gyerekeknek? Amikor egy koraszülött gyermek a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálathoz kerül - jó esetben minél fiatalabb korban - rendkívül körültekintőek az első lépések annak megállapítására, pontosan milyen típusú és mennyiségű fejlesztésre van szüksége az adott kisdednek. - Az első találkozás alkalmával minden esetben sor kerül egy beszélgetésre - kezdi Juhász Éva - , amelyben részletesen kikérdezzük a szülőt a gyermek állapotáról, a terhesség és a szülés lefolyásáról, az esetleges komplikációkról, betegségekről és minden olyan tényezőről, amely rizikófaktor lehet a gyermek fejlődésére nézve. Ezt követően megfigyeljük a gyermeket, spontán helyzetben, illetve bizonyos kiváltott ingerhelyzetekben, amikor azt nézzük, hogy az adott ingerekre hogyan reagál a gyermek. Ezek alapján kapunk egy elsődleges képet a gyermekről - így össze tudjuk állítani a neki legmegfelelőbb, egyénre szabott komplex fejlesztési tervet, amely egyrészt tartalmaz egy szenzomotoros, mozgásfejlesztő programot, valamint egy ún. tanulási képességet fejlesztő programot. A fejlesztés kezdetének ideje valóban kritikus tényező. Saját gyakorlatunkban is azt tapasztaljuk, hogy minél korábban kezdhetjük meg a gyermek korai fejlesztését, ideális esetben 6 hónapos kor előtt, annál jobb eredményt érhetünk el, és annál inkább kivédhetők azok a problémák, amelyek csak jóval később, például a gyermek óvodai vagy iskolai évei alatt jelentkeznének - hallhatjuk a szakembertől. A későbbi óvodai és iskolai problémák megelőzhetők korai fejlesztéssel (Kép: Tunyogi játszóház) A csecsemők hallásának fejlődése hat a beszéd, manipulációs és egyéb képességekre is A ’60-as, ’70-es években is zajlottak olyan kutatások Magyarországon, amelyek a zenei fejlesztés hatását vizsgálták óvodás és iskoláskorú gyermekeknél (Kokas Klára, Barkóczi Ilona és Pléh Csaba vizsgálatai). Ezekben a vizsgálatokban megállapították, hogy a rendszeres zenei fejlesztés más képességek fejlődésére is pozitív hatást gyakorol. - Az általunk végzett vizsgálatban is hasonló eredményeket tapasztaltunk a korai életkorra vonatkozóan - mondja Juhász Éva. A csecsemők és kisdedek hallásának, hallási figyelmének fejlődése együtt járt szinte valamennyi egyéb képességük, mint például a beszéd és kommunikáció, a játéktevékenység, a tanulási képességek, a mozgás vagy a manipulációs képesség fejlődésével (Tunyogi Erzsébet, Kofránné Rémi Annamária és Bodor Emese vizsgálata). Mire hat még a zenei fejlesztés a kisgyerekeknél? - Ha már egészen korai életkortól énekelünk, mondókázunk a gyermekeknek, jobb lesz ritmusérzékük és zenei hallásuk. De ezeken felül a kommunikáció és a beszéd fejlődésére is nagyon jó hatást gyakorolunk, sőt az iskoláskorban az olvasás és írás tanulását, de a matematika elsajátítását is megkönnyíti, ha a gyermeknek jó a hallási figyelme és a ritmusérzéke. A mozgással kísért énekes játékok a gyermekek nagymozgásait is segítik összerendezni, fejlesztik az egyensúlyérzéket. Ha egyszerű hangszereket is megszólaltatunk a gyermekekkel, ezáltal a finom, precíz kézmozgások fejlődését is segítjük. A rendszeres zenés foglalkozásokkal a gyermekek figyelme és koncentráló képessége is egyre kitartóbb lesz. A társaikkal közös játék során megtanulnak egymásra figyelni, segítjük őket beilleszkedni a csoportba. Mindezek mellett az énekes, zenei foglalkozások pozitív élményt jelentenek a gyermekek számára, segítenek oldani a bennük felgyülemlett feszültségeket, és segítik a személyiség boldog, harmonikus fejlődését” - fejti ki Juhász Éva. Ha egyszerű hangszereket is megszólaltatunk a gyermekekkel, finomodik a kézmozgása Hogyan történik egy ilyen foglalkozás a gyakorlatban? - A foglalkozásokon egészen csecsemőkortól kezdve sokat mondókázunk, énekelünk, megfigyeljük különböző hangszerek vagy akár tárgyak hangját, megkeressük a hangok forrását - folytatja a szakember. A mondókát, éneket kísérheti valamilyen egyszerű mozdulat (pl. Kerekecske, gombocska…, Borsót főztem…), de tapssal, egyszerű hangszerekkel is követhetjük a zene lüktetését. Kisdedkorban már egyre többféle hangszer kerül elő, a közös zenélés során egyszerű szabályokat követünk (pl. válaszolgató dalok), figyelünk egymásra. Rövidebb gyerekdalokat is hallgatunk, élő hangszeres előadásban vagy magnóról. A dalok, zenék mindig beleilleszkednek a foglalkozás dramatikus környezetébe, segítik az aktuális téma (például tavasz, húsvét) megismerését, átélését. A foglalkozások során az énekes, mondókás játékok mindig örömteli pillanatok. De a legmeghatóbb talán az, amikor hosszú hetekig, hónapokig tartó „gyakorlás” után a csoportban sikerül megteremteni a gyermekeknél az egymásra való figyelmet, és tágra nyílt szemmel, csöndben figyelik, amíg a társuk kíséri hangszerével a dalt: „Egy szál zenész magában, sípol-dudál a bálban” - fejezi be Juhász Éva, a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálat gyógypedagógusa. Bővebb információt a Tunyogi-féle pedagógiai módszerről itt » találhatsz. Szakértők: Juhász Éva Petra, Tunyogi Erzsébet Fotó: FreeDigitalPhotos Címkék: baba, csecsemő, koraszülött baba, fejlesztés, zenei fejleztés, zeneterápia ![]() [x] hirdetés ![]() [x] hirdetés ![]() VERSEK, MONDÓKÁK BABÁKNAK ÉS KISGYERMEKEKNEKTündéri versek és mondókák a baba öltöztetéséhez, fürdetéséhez, játékhoz, altatáshoz ![]() [x] hirdetés OLVASD EL EZT IS!Ezért van szükségük a babáknak mondókákra és versikékre!A mondókák, versikék sokkal többet adnak a babáknak, mint azt elsőre gondolnánk! De hogyan hatnak és mit fejlesztenek a mondókák és versikék a kisbabáknál? Gyógypedagógus, nyelvtanár szakértőnk írása a mondókázás kihagyhatatlan szerepéről. Koraszülött babák: ilyen hatással van a baba fejlődésére az édesanya hangjaA legmodernebb technikával felszerelt inkubátoroknak köszönhetően a koraszülöttek túlélési esélye ma magasabb, mint valaha. Hiába azonban a gondos kórházi környezet, valami mégis hiányzik. ![]() A koraszülött, a csecsemő és a kisgyermek tanulási képességének fejlesztéseA koraszülött, de sérülést nem szenvedett csecsemők és kisgyermekek fejlesztésére sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk, mint érett újszülött társaikéra. ![]() A koraszülött, a csecsemő és a kisgyermek tanulási képességének fejlesztéseA koraszülött, de sérülést nem szenvedett csecsemők és kisgyermekek fejlesztésére sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk, mint érett újszülött társaikéra. Adele dalát énekli a kétéves kislány - VIDEÓVALTöbb millióan látták már a kislányról készült videót, amit az anyukája tett fel az internetre. A tündéri kis kétéves saját otthonukban énekli a dalt, bájos rózsaszín ruhácskájában. Néhány hét alatt több ezer like-ot kapott a videó, a siker vitathatatlan. A témával foglalkozó szakértőnkTunyogi Erzsébet - Konduktor, pszicho-terapeutaRecept ajánlatunk![]() Frankfurti levesLevesek >>12 hónapos kortól. >> Hozzávalók: 500 g kelkáposzta 250 g virsli 10 ml olaj 250 ml tejföl 30 g liszt pirospaprika só őrölt kömény bors Recept:
A kelkáposztát vékony csíkokra vágjuk, sós, őrölt köménnyel, kevés borssal ízesített vízben majdnem puhára főzzük. |