"Tízből hét kisgyerek képernyő előtt nő fel, de NEM a tiltás a megoldás" - Ezekre figyelj oda szülőként és pedagógusként a szakemberek szerint

Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


"Tízből hét kisgyerek képernyő előtt nő fel, de NEM a tiltás a megoldás" - Ezekre figyelj oda szülőként és pedagógusként a szakemberek szerint

Magyarországon a legkisebbek mindennapjait is átszövi a képernyőhasználat: a másfél évesek kétharmada már rendszeresen néz képernyőt, minden ötödik kisgyermek naponta használ mobileszközt.

 

A digitális nevelés ma már nem választás kérdése – a szülők, pedagógusok és szakemberek közös feladata, hogy a gyerekek biztonságosan és tudatosan tanuljanak meg jelen lenni az online világban.
A szülők többsége kevesebb képernyőidőt tartana ideálisnak, mint amennyit a gyerekek valójában előtte töltenek  – sokan azonban eszköztelennek érzik magukat a digitális nevelés kérdésében.
Erre a kihívásra adott választ a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szakmai támogatásával megvaslósuló „Alfáktól Omegáig – Digitális Gyermekjóllét Konferencia és Kiállítás”, ahol a szakma, a hatóságok képviselői és a szülők közösen keresték a megoldásokat. A gyerekek digitális jólléte nem egyéni, hanem közös felelősség.

 

A digitális gyerekkor már itt van – most dől el, milyen lesz

A rendezvény üzenete egyértelmű: a digitális gyerekkor nem jövő, hanem jelen – és most dől el, milyen lesz.
A mai gyerekek életének természetes része a digitális tér: az online jelenlét már az óvodáskor előtt elkezdődik, miközben a szülők és pedagógusok sokszor nincsenek felkészülve arra, hogyan vezessék a legkisebbeket ebben az új világban.
A konferencia ennek a társadalmi kérdésnek a közös megértésére és a megoldások keresésére fókuszált: hogyan lehet biztonságosan, tudatosan és egészségesen belépni a digitális térbe – a képernyőmentes babakortól a tudatos iskolásévekig.


„Nem elzárni kell a gyerekeket a digitális tértől, hanem megtanítani őket benne élni” – hangsúlyozta Timár Borbála, az EduTech Hungary Zrt. szakértője és az EdTech Koalíció Digitális Gyermekjólléti Munkacsoportjának vezetője.


A szakmai közösség szerint a digitális nevelésnek már a legkorábbi életszakaszban el kell kezdődnie: a legkisebbeknél a mozgás és a közös játék, az óvodásoknál a szülői együtt-jelenlét, az iskolásoknál pedig a tudatos szabályrendszer teremti meg a biztonságos digitális fejlődés alapját.

 

Szakértői gondolatok – amikor a képernyő már nem ellenség, hanem eszköz

A kulcs nem a tiltás, hanem a tudatosság. A technológia nem a gyerekkor ellensége, hanem annak új tere, ahol a tudatos, szeretetteljes felnőtt jelenlét jelenti az igazi védelmet.
Pelle Veronika médiatudatossági szakértő köszöntőjében bemutatta az NMHH Digital Parenting kutatásának legfrissebb eredményeit, amelyekből kiderült, hogyan gondolkodnak a magyar családok a digitális tér lehetőségeiről és kockázatairól. Előadásában szó volt a szülői minták szerepéről, a tudatos digitális jelenlétről. Kihangsúlyozta, hogy az internethasználattal kapcsolatos korlátozás ne csak az időkeretre terjedjen ki, de tartalmi korlátok is legyenek. Érdemes belefektetni az energiát a tudatos digitális nevelésbe, mert minden szülői erőfeszítés megtérül. 


Az adatbiztonság emberi oldalát dr. Sziklay Júlia, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökhelyettese emelte ki. Elmondta, hogy a mai világban a gyerekeket rengeteg veszélyforrás fenyegeti és az adatvédelem kulcsot ad ezeknek a veszélyeknek az elkerüléséhez.
A gyerekek adatainak védelme a felnőttek felelőssége. Azt is meg kell tanítanunk nekik, hogyan őrizzék meg önmagukat a digitális térben.
Szavai szerint az adatvédelem nem technikai kérdés, hanem a bizalom és az önismeret tanítása – már kisgyermekkortól.Dr. Rákosy-Vokó Zsuzsa, a Bethesda Gyermekkórház prevenciós igazgatója interaktív workshop keretein belül adott eszközt a szülőknek a digitális egyensúly eléréséhez.

 

Mi a folytatás? – gyakorlati kiadványok és új programok készülnek
A konferencia nemcsak párbeszédet indított, hanem további új programokat is megalapoz.
A következő hónapokban több új kezdeményezés indul, például:
- Szakmai anyagra épülő, három célcsoportnak szóló, rövid és gyakorlati útmutatók szülőknek, pedagógusoknak és szakembereknek.
- Óvoda és digitalizáció – a legkisebbek képernyőidejét csökkentő, mozgásra és közös játékra ösztönző kezdeményezés.
- Mobil nélkül az iskolában – a 10–18 évesek és szüleik számára készült program, amely az okoseszköz-használat egészséges, közösségbarát iskolai kultúráját mutatja be.
„A célunk, hogy a digitális gyermekjóllét ne projekt legyen, hanem szemlélet, ami végigkíséri a gyerekkort” 

 

Online tér, valós kapcsolatok – új platform, új közösség
A kezdeményezés egyik legfontosabb lépése volt a digitalisgyermekjollet.hu weboldal elindítása, amely egységes, folyamatosan frissülő platformot kínál szülőknek, pedagógusoknak és szakembereknek.
Itt minden elérhető lesz: szakmai anyagok, tanácsok, ajánlások és a jövő programjai.
A Digitális Gyermekjóllét mozgalom célja, hogy közösségbe szervezze mindazokat, akik hisznek abban, hogy a gyerekek digitális jövője ma formálódik.
A digitális gyerekkor közös ügy – a tudatos jelenlét, az együtt töltött idő és a példamutatás jelentik az igazi digitális védőhálót.

 

Ezt mindenképp olvasd el: Sokkoló videó: Így válnak képernyőfüggővé a gyerekek már babakorban - Minden szülőnek látnia kell!

 

Fotó: Freepik
 


Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


2025.10.20