Figyelemhiány, magatartászavar, hiperaktivitás, agresszió, szorongások kezelése gyerekeknél - Mit kell tudni a Neurofeedback terápiáról?

Hullán Gabriella

Gyerek fejlődése

Hullán Gabriella


Figyelemhiány, magatartászavar, hiperaktivitás, agresszió, szorongások kezelése gyerekeknél - Mit kell tudni a Neurofeedback terápiáról?

A Neurofeedback terápiát gyerekeknek a német egészségügyi kassza gond nélkül finanszírozza, a finn orvosok gyógyszeres kezelés helyett ezt írják fel az ADHD-s gyereknek. A módszerrel akár 5-10 pontot is fel lehet tornászni az IQ-szinten - mégis, a magyar szülők többsége az iskolai nehézségek kapcsán hall róla először.

Áronka 5 és fél éves enyhén autista kisfiú, akinek a szociális problémái mellett, többek között a figyelemmel és a koncentrációval is meglehetős nehézségei akadnak, ami pedig az iskolaérettség alapkövetelménye lenne. Szülei terápiáról-terápiára járva eljutottak a sokak számára idegenül csengő Neurofeedback terápiához. Fél év tréning után a kisfiúnál látványos változásokat tapasztaltak: viselkedése a szokásosnál jóval rendezettebbé vált, az addig kalandozó figyelme jelentősen javult, a számára feltett kérdésekre egyre adekvátabb válaszokat kezdett adni, ami korábban nem volt róla elmondható. Áronkát addig az esti mese a tévében csak néhány percig kötött le, figyelme és érdeklődése a terápiának köszönhetően olyan sokat változott, hogy nyáron már végignézte a másfél órás Minyonok rajzfilmet egy balatoni kertmoziban – mesélik egymás szavába vágva az óvodás kisfiú szülei…

A Neurofeedback terápiáról, annak gyerekekre gyakorolt jótékony hatásairól a legilletékesebb szakembereket kérdeztük.
 

Neurofeedback terápia gyerekeknek


Milyen gyerekek fejlesztését segíti a Neurofeedback terápia?
- A terápia elsősorban a hiperaktív, figyelemzavaros gyerekeknek javasolt, de még nagyon sok gyermekkori problémánál ismert a tréning kedvező hatása. Sokat segíthet szorongásos zavaroknál - ez esetben egyéni és családterápiával együttes alkalmazása javasolt. Autisztikus viselkedészavaroknál, Asperger szindrómánál is sokat segít. Agresszív, autoagresszív, impulzuskontroll-zavaros gyerekeknél az önkontroll megerősítését támogatja. A terápia hatására a gyerekek könnyebben beilleszkedni az osztályközösségbe, könnyebben végig tudják ülni a tanórát, éppen ezért sokan akkor keresnek fel engem, amikor a pedagógusok eltanácsolják a kisgyereket az iskolából, arra kérik a szülőket, hogy legyen a gyerek magántanuló, amit érthető módon a szülő szeretne elkerülni – mondja dr. Fehér Gabriella pszichológus, a készülék hazai forgalmazója, aki több mint 10 évvel ezelőtt saját gyermekén alkalmazva bizonyította be a műszeres terápia sikerét.

Normál képességű gyerekeknél: iskolára való felkészülésben, iskolai beilleszkedésben és tehetséggondozásban tud segíteni
A Neurofeedback azonban nem csak idegrendszeri zavarokkal küzdő vagy úgynevezett „disz”-es gyerekeknek ajánlott, hanem képességfejlesztésre is javasolt.
- Egészséges gyerekeknél tovább fejleszti a koncentrációs képességet, a figyelmet, ezért például a kiemelkedően tehetséges gyerekek fejlesztésében is használják. Magyarországon a magas szinten sakkozó gyerekek versenyre felkészítésében vagy a zenei tehetségek esetében kerül képbe a Neurofeedback tréning, és szintén egyre többet alkalmazzák sportolóknál, akik teljesítményüket szeretnék továbbfokozni – teszi hozzá a doktornő.
Kérdésünkre, hogy valóban növelhető-e a terápia által az IQ-szint, a szakember elmagyarázza: - Külföldi kutatások alátámasztották, hogy az IQ valóban növekszik, amit egyfajta "mellékhatásként"foghatunk fel, ugyanis amikor a gyermek jobban tud figyelni, összeszedettebb lesz, és az hat az IQ-pontszámra is – teszi hozzá dr. Fehér Gabriella.

Figyelemhiány, magatartászavar, hiperaktivitás, agresszió, szorongások kezelése gyerekeknél - Mit kell tudni a Neurofeedback terápiáról?
A terápiát leghamarabb óvodáskorban lehet elkezdeni, amikor a kisgyerek figyelmét már tartósan le tudja kötni egy mese - mondja dr. Fehér Gabriella pszichológus

Az autista kamasz néha a nagymamáját is megverte, agresszivitása a terápia hatására lecsendesedett
- Jól emlékszem arra a kamasz fiúra, akinek a nagymamája keresett meg autista unokája miatt – kezdi mesélni Póka Mára a 11. Kerületi Pedagógiai Szakszolgálat gyógypedagógusa, aki a hazai neurofeedback terapeutákat oktatja. - A hölgy arcát több, friss seb éktelenítette, beszélgetés közben elkeseredésében néha elsírta magát. Elmondta, hogy a vele élő unokája verte meg, már nem először. Ilyenkor ő és a gyerek is kórházba kerül rövid időre. Valójában nem haragszik rá, ő próbálja nevelni, mivel a szülei belefáradtak ebbe a szélmalomharcba. Lemondtak arról az esélyről, hogy egyetlen fiúk állapotában pozitív változás következzen be. Mielőtt hozzám kerültek, a fiú kiváló értelmi képességeit csak ritkán kamatoztatta és az egyszerű elvárható szociális szabályokat sem tartott be. A nehézkesen beinduló és a kezdetben csak humoron alapuló kapcsolatunk végül meghozta a gyümölcsét: ritkábbá váltak az agresszív megnyilvánulásai, szüleivel egyre több időt töltött, vizsgái sikeresek lettek. A következő osztályt, ami a gimnázium első éve volt, ugyanabban az iskolában kezdhette az előtte szóban forgó bentlakásos intézmény helyett – meséli Póka Mária.

A nem beszélő autista fiú a rendszeres kezelések után a „beszélő” csoportba került
- Egy súlyosabb autista 9 éves kisfiú „nem beszélő” csoportba járt. Tisztán, érthetően, grammatikailag megfelelően ejtette a szavakat, mondatokat, ám mindezt nem tudta kommunikációra használni. Olvasni tudott, írni, számolni nem. Ujjai között kényszeresen pörgetett valamilyen fonalat vagy drótot. Maszkszerű mosolygása nem nekem szólt, kérdéseit egymás után többször feltette, amire soha nem várta meg a választ. A kitartó egy-másfél éves heti 2-3 alkalmas kezelés, valamint a szülők nyitottsága, készsége, együttműködése megindította ennek a reménytelennek tűnő állapotú gyermeknek a fejlődését. A következő tanévben „beszélő” csoportba került. Azóta édesanyja naponta tréningezi, ma már ír és számol is - eleveníti fel egyik legemlékezetesebb páciensét Póka Mária.

Neurofeedback: pszichológiai alapokon megágyazott hatékony tanuláselméleti módszer
A tréning elsődleges célja, hogy hatékonyabb idegi működést idézzen elő. Ehhez a pszichológia és neurológia alapjait felhasználva egy korszerű EEG készüléket fejlesztette ki, ami ezt a mérhető és befolyásolható állapotot az eredeti, normál értékekre igyekszik visszaállítani, ami által a kiinduló probléma (például idegrendszeri éretlenség, figyelemzavar, hiperaktivitás, szorongás, alvászavar) megszűnik. - A neurofeedback egy tanuláselméleti, illetve pszichológiai módszer is, az EEG készülék „tanítja meg az agynak a helyes állapotot” – mondja Hullán Gabriella a Neurofeedback Zugló gyógypedagógusa, Áronka fejlesztője. - Több érdeklődő szülő kérdezte már tőlem, hogy elektromossággal ingereljük-e a gyerek agyát terápia közben? Nos, mindenkit meg kell nyugtatnom, a terápia alatt a készülék az agy elektromos jeleit érzékeli, ám oda elektromosságot nem vezet. Nincs áram a szenzorban, amely a jeleket veszi, és amiket a gyerekekre fejére rögzítünk. A terapeuta az, aki a számítógép segítségével a  visszacsatolást generálja. A módszer tehát egyszerű kondicionáláson alapszik – teszi hozzá a szakember.

Hogyan zajlik egy átlagos terápia gyerekeknél?
A gyakorlatban ezt úgy a legkönnyebb elképzelni, hogy a kisgyerek fejére agyhullámokat mérő szenzorokat rögzítenek, és miközben a kisgyerek a számítógép előtt ülve kedvenc meséjét nézi, a terapeuta a gyerek agyhullámainak mintázatát folyamatosan követve, azokat az egyéni optimális érték felé közelíti. Úgy állítja be a szoftvert, hogy a mese akkor legyen csak jól látható és élvezhető minőségű, ha a kisgyerek el tud lazulni, szorongását megszünteti és kellőképpen figyel. Ha gyerek nem figyel, izeg-mozog (izommozgást végez), akkor a számítógép képernyőjén a mese képei "összemennek", zavaró hanghatás hallatszik, egyszóval a mese élvezhetetlenné válik. A kissé zavaró képi és hanghatások arra késztetik a gyereket, hogy ismét a képernyőre figyeljen. Megfelelő mennyiségű tréning után a gyerek a korábbi tapasztalatai alapján tudni, „érezni” fogja, milyen nyugalmi szint szükséges ahhoz, hogy a mesefilm hibátlanul legyen levetítve. Később majd ezt a betanult, begyakorolt tudatállapotot, érzetet fogja tudni előidézni más hétköznapi helyzetekben, vagy akár az iskolában is.

Gyerekeknél rövid idő alatt látványos fejlődést lehet elérni
- Ahhoz, hogy lássuk az eredményt, legalább heti 2-3 alkalom terápia ajánlott, mivel az idegrendszer csak a rendszeres megerősítés révén tudja hatékonyan megtanulni, hogy hogyan működhet optimálisan. Egy intenzív tréning kétségtelen előnye, hogy aránylag rövid idő alatt látványos fejlődést képes produkálni, melyet akár minden egyes tréningalkalom után, az adott gyakorlás számszerű adatai is alátámasztanak – fűzi hozzá Hullán Gabriella.

Áronka szülei lassan egy éve járnak Neurofeedback terápiára, és állítják, hogy az összes eddig kipróbált módszer közül ez az, amelyik a leghatékonyabbnak bizonyult náluk. – Mindamellett, hogy látom, a kisfiam ezeken a kedves meséken milyen jól szórakozik, és ezekből mennyi új ismeretet merít, egyenletes fejlődését hétről-hétre tapasztalom, ami az iskolához közeledve bizakodással tölt el - mondja az anyuka.

Szakértők: dr. Fehér Gabriella, Póka Mária, Hullán Gabriella


Hullán Gabriella

Gyerek fejlődése

Hullán Gabriella


2016.02.15