Főoldal > Cikkek > Játék tippek > A gyermeki kreativitás és kibontakoztatása - Szülők Lapja

A gyermeki kreativitás és kibontakoztatása


A gyermekek ösztönösen kreatívak. A rájuk jellemző ábrázolás a világ megismerésére irányul. A körülöttük lévő dolgok megismerése, felfedezése közben találkoznak különféle anyagokkal, és eközben alakítják ki játékélményük új színhelyét.

Szerző: Szülők lapja
2008-10-07
Forrás: Szülők lapja
Share on Tumblr
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

A gyermekek a világhoz fűződő viszonyukat érzelmi síkon élik meg, ezért ábrázolnak, jelenítenek meg specifikusan dolgokat, a korai években különösen a térábrázolás terén. Rajzaikban - nem tudatosan, de - a globalitásra törekszenek, hiszen a világot is globálisan akarják megismerni.

Röviden a gyermeki ábrázolás jellemzőiről
A gyermeki kreativitás azzal az utánzó tevékenységgel kezdődik, melynek segítségével megpróbálják leképezni az általuk is észlelt dolgokat.
Ez az utánzás a valóság „birtokbavételének” első lépése. Ebből következik, hogy az óvodáskorú gyermekek rajztevékenységét ősi ösztönök irányítják, különösen a valóság birtoklásának ösztöne. Ebben az életkorban rendkívül vizuálisak. Ha ábrázolnak valamit, nem a konkrét dolgot ábrázolják, hanem az adott dolognak a képzetét. Például oldalnézetben is megrajzolják mindkét szemet. Ezt a szakirodalom ideoplasztikus ábrázolásnak hívja, mivel képeiken a részletek megjelenítése sokkal fontosabb az egésznél.

Ez jellemző gondolkodásukra is, szívesen elidőznek egy-egy részletnél, hiszen azt emelik ki, ami számukra fontos, ami őket érintette meg érzelmileg. Ezen okokból alkotják a 3-6 éves gyermekek tevékenységeit érzelemmel motivált események. Tekintve, hogy fantáziaműködésük nagyon aktív, az emlékek és a kapott élmények indulati feszültségei nagyszerűen megférnek egymással.

A gyermeki rajzok fejlődéséről, a firkától az óvodás rajzáig

Kisgyermekek
A kisgyermekek firkáit a szabadság és a gesztus öröme jellemzi, melyeket később a környezet megismerésének hatására neveznek el.
Érdekesek a felnőttek írását utánzó firkák, melyekben a gyermek afölötti öröme tükröződik, hogy más akar lenni. Tudja, hogy nem ír, de úgy csinál, mintha írna.
Szülőknek is, és pedagógusoknak is figyelniük kell arra, hogy a gyermek fejlődése során meg tudja őrizni a rajzait jellemző dinamikus szabadságot - nem szabad ragaszkodni bizonyos sémákhoz rajzaikat figyelve, úgyis formálódnak maguktól.

A kisgyermekek később rajzaikat már szóbeli közlésekkel, "történetekkel" egészítik ki. Amit az óvodáskorú gyermek ábrázol, nem esik egybe a formák tökéletességével, sőt, sokszor az egyes rajzrészleteket, a rajzon megjelenő cselekvésfázisokat szóbeli közlésük teszi eggyé.

Óvodások
A 3-6 éves korosztály amit lerajzol, azt nem javítja ki. Jellemzőek ekkor az ún. röntgenrajzok, amelyekben a látott jelenségek összhangba kerülnek a gyermeki tapasztalatokkal. Amit tudnak egy bizonyos dologról, az a rajz lényegét képezi. Rajzaik egyes elemei néha "lógnak a levegőben", mivel nem kapcsolják őket össze, bár egybetartozónak gondolják őket. 4-5 éves korukban még nagyon elfogultak saját alkotásaikkal szemben, főleg az arányokat illetően, 5-6 éves korban kezd csak kialakulni a kritikai érzék. Mindannyian láttunk már óvodás rajzokat, melyekből kitűnik, hogy az óvodás korosztályt leginkább a szubjektív színhasználat jellemzi.

Megfigyelhető az is, hogy egy-egy szín hatására annak kiegészítő párjával "reagálnak". "A gyermek ábrázolási szintje a tudatos, irányított látással, láttatással is fejlődik. A belső emlékkép gazdagodik, rajzi formaképzetei csiszolódnak. A gyermekek figyelmen kívül hagyják a megvilágítást, csupán elválasztásra használják a tónusokat." (Erről bővebben: Szappanos István: Rajzolás, festés, tárgyalakítás. Tankönyvkiadó, Budapest, 1989.)

Nagyon jellemző a díszítési vágy, ami a számukra motiváló környezetben fokozódik. A lányok számára a díszítés ünnepélyességet jelent, a díszek érzelmi töltéssel vannak ellátva. Képeiket egy sajátos zsúfoltság jellemzi, mely két dologból származhat, vagy a hitelességre való törekvésből, vagy az ürességtől való félelemből. (Érdekes tény, hogy tudósok kutatásai szerint ez az ürességtől való félelem a középkori alkotásokat is jellemzi.)

Föntebb volt róla szó, hogy a gyermeki ábrázolás élmény hatására jön létre. A gyerekek úgy ábrázolják a dolgokat, hogy a számukra legtöbbet jelentő lényegi dolgokat vetik a papírra, s mindemellett az „én" megjelenítése igen nagy szerepet kap (ez természetes, hiszen személyiségalakulásuknak és világmegismerésüknek kezdetén vannak, és a gyermek világa én-központú, tehát fontos az „én" meghatározása., megjelenítése a dolgokban.) Újabb érdekes tény, hogy ez a több-nézőpontúság a népművészetre is jellemző.

Mi fejleszti az óvodáskorúak kreativitását?
Nagyon hasznosak lehetnek
- a különféle díszítő céllal készült agyagmintázások - otthon egyszerűbb a szülők segítségével való gyurmázás, vagy a só-liszt gyurma
- a krumpli- vagy levélnyomat készítés,
- az ősi népművészeti játékok készítése, pl. gesztenyebaba, kukoricacsuhéjból készült baba, agyagdominó vagy kisebb, egy tömbből készült kis emberszobrok,
- a kisebb, általuk is elkészíthető háztartási dolgokból kialakított tárgyak, pl. fakanálbaba, papírzacskóból készült egyujjas báb.

Nagyon fontos, hogy a szülők és pedagógusok figyeljenek arra, hogy változatos munkafogások legyenek a mintázásban, kézműves tevékenységben, mert ez segíti elő a gyermekek örömteli tevékenységét.

Kevesen tudják, hogy az óvodások mintázása (pl.: gyurmázás, barkácsolás, papírtépéses foglalkozások) nemcsak a gyermeki kreativitás fejlődését, hanem az ujjpercek csontosodását is elősegíti, mely csak később, 10-12 éves korra fejeződik be.

Láncos Sára
Alternatív pedagógus

A cikk írójának további írásait megtaláljátok a saját blogján, melyet a lancossara.blog.hu címen értek el, s ahol a korábbi írásokhoz hozzá is tudtok szólni.

Címkék: gyermek, kreatív, rajz, ábrázolás

Feliratkozás hírlevélre

Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.

Email*
Név*
hirdetés

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Mit olvassunk a gyerekeknek? II. rész - 4-7 éves korsztály

Összeállításunk folytatásában a 4-5, illetve a 6-7 éves gyermekek számára ajánlunk értékes, a korosztályuk igényeinek megfelelő olvasmányokat.

tovább a cikkre
Mit olvassunk a 2-3 éves gyerekeknek?

Az a gyermek, aki beleszületik a könyvkultúrába, maga is szívesen forgat könyveket már 2 éves kora körül. Erre a legalkalmasabb ebben az életkorban a tárgyképeskönyv (keménylapos, egy-egy oldalán egy-egy ismert tárgy látható, határozott körvonalakkal).

tovább a cikkre
Az olvasmányok hatása és szerepe gyermekeink életében - 4 ok, amiért fontos a mese, a mesélés
Az olvasmányok hatása és szerepe gyermekeink életében - 4 ok, amiért fontos a mese, a mesélés

Minden szülő, nevelő és pedagógus tudja, hogy a gyermeknevelés egyik fő célja, hogy a gyermek értse meg saját magát, másokat, és jól be tudjon illeszkedni környezetébe és a társadalomba egyaránt.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

hirdetés

BABÁT VÁRSZ?

Kíváncsi vagy, hogy mekkora? Mit érez? Hallja-e, ha beszélsz hozzá? Tudj meg mindent a babavárás csodájáról, miközben életed legfontosabb naplóját töltögeted a saját pocakos és ultrahang fotóiddal, érzéseiddel, élményeiddel. Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

hirdetés

[x] hirdetés

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Túrós galuska

Túrós galuska

Köretek >>
12 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 60 g liszt 30 g tehéntúró fél tojás só olívaolaj

Recept:

A felvert tojáshoz hozzáadjuk az áttört túrót és jól elkeverjük. Beletesszük a lisztet és annyi vizet, hogy lágy tésztát kapjunk. Lazán összedolgozzuk és forrásban lévő, enyhén sós vízben kifőzzük. Lecsöpögtetjük, hideg v&iacu(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Pocakosnapló

Pocakosnapló

2 800 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Dr. Árvainé Koczok Márta

Dr. Árvainé Koczok Márta

tanácsadó szakpszichológus

tovább a szakértőhöz >>

Éjjeli felriadás

Kedves Édesanya!
Gyermeke valószínűleg az őt érő stresszt így tudja kezelni, a szülő közelsége a nyugtató számára. Ez valóban sok feszültséget generálhat otthon. Én első körben ki próbálnám deríteni, mi jelent most neki fokozott stresszt. Ki lehet próbálni relaxációs technikákat, melyeket könnyedén egy-egy relaxációs mesekönyv segítségével is megtanulhat. A technika rendszeres alkalmazása, a mindennapi feszültségek átbeszélgetése, a több játék, több szülői figyelem, megoldást hozhat. Ha azonban ez nem eredményez jelentős javulást, érdemes konzultálni egy szakemberrel.

Ezt olvastad már? [x]
Hivatalos ügyek

Figyelem, termékvisszahívás! Ha ilyen kakaóport vettél, ne fogyaszd el, inkább vidd vissza a boltba

vissza vissza