Főoldal > Cikkek > Játék tippek > Gyerekrajzok fejlődése: Mi jellemző az óvodások rajzaira? Hogyan fejlesztheted a gyerek kreativitását? - Szülők Lapja

Gyerekrajzok fejlődése: Mi jellemző az óvodások rajzaira? Hogyan fejlesztheted a gyerek kreativitását?

Szülőklapja képA gyermekek ösztönösen kreatívak. A rájuk jellemző ábrázolás a világ megismerésére irányul. A körülöttük lévő dolgok megismerése, felfedezése közben találkoznak különféle anyagokkal, és eközben alakítják ki játékélményük új színhelyét.

Szerző: Szülők lapja
2008-10-07
Forrás: Szülők lapja
kuldeskuldeskuldeskuldes
vonal

A gyermekek a világhoz fűződő viszonyukat érzelmi síkon élik meg, ezért ábrázolnak, jelenítenek meg specifikusan dolgokat, a korai években különösen a térábrázolás terén. Rajzaikban - nem tudatosan, de - a globalitásra törekszenek, hiszen a világot is globálisan akarják megismerni.

Röviden a gyermeki ábrázolás jellemzőiről
A gyermeki kreativitás azzal az utánzó tevékenységgel kezdődik, melynek segítségével megpróbálják leképezni az általuk is észlelt dolgokat.
Ez az utánzás a valóság birtokba vételének első lépése. Ebből következik, hogy az óvodáskorú gyermekek rajztevékenységét ősi ösztönök irányítják, különösen a valóság birtoklásának ösztöne.

Ebben az életkorban rendkívül vizuálisak. Ha ábrázolnak valamit, nem a konkrét dolgot ábrázolják, hanem az adott dolognak a képzetét. Például oldalnézetben is megrajzolják mindkét szemet. Ezt a szakirodalom ideoplasztikus ábrázolásnak hívja, mivel képeiken a részletek megjelenítése sokkal fontosabb az egésznél.

Ez jellemző gondolkodásukra is, szívesen elidőznek egy-egy részletnél, hiszen azt emelik ki, ami számukra fontos, ami őket érintette meg érzelmileg. Ezen okokból alkotják a 3-6 éves gyermekek tevékenységeit érzelemmel motivált események. Tekintve, hogy fantáziaműködésük nagyon aktív, az emlékek és a kapott élmények indulati feszültségei nagyszerűen megférnek egymással.
 

A gyermeki rajzok fejlődéséről, a firkától a rajzig

hirdetés

MÉG NINCS MEG A TÖKÉLETES AJÁNDÉK GYERMEKED SZÁMÁRA?

Szerezz be mindent egy helyen. Több ezer játék, korcsoportok, márkák, típusok szerinti keresés
KATTINTS MOST, HOGY MÉG IDŐBEN MEGÉRKEZZENEK  >>

vonal

[x] hirdetés


1-3 éves kisgyermek rajzai
A kisgyermekek firkáit a szabadság és a gesztus öröme jellemzi, melyeket később a környezet megismerésének hatására neveznek el. Érdekesek a felnőttek írását utánzó firkák, melyekben a gyermek afölötti öröme tükröződik, hogy más akar lenni. Tudja, hogy nem ír, de úgy csinál, mintha írna.

Szülőknek is, és pedagógusoknak is figyelniük kell arra, hogy a gyermek fejlődése során meg tudja őrizni a rajzait jellemző dinamikus szabadságot - nem szabad ragaszkodni bizonyos sémákhoz rajzaikat figyelve, úgyis formálódnak maguktól.



A kisgyermekek később rajzaikat már szóbeli közlésekkel, történetekkel egészítik ki. Amit az óvodáskorú gyermek ábrázol, nem esik egybe a formák tökéletességével, sőt, sokszor az egyes rajzrészleteket, a rajzon megjelenő cselekvésfázisokat szóbeli közlésük teszi eggyé.

Óvodások rajzai
A 3-6 éves korosztály amit lerajzol, azt nem javítja ki. Jellemzőek ekkor az ún. röntgenrajzok, amelyekben a látott jelenségek összhangba kerülnek a gyermeki tapasztalatokkal. Amit tudnak egy bizonyos dologról, az a rajz lényegét képezi.

Rajzaik egyes elemei néha "lógnak a levegőben", mivel nem kapcsolják őket össze, bár egybetartozónak gondolják őket. 4-5 éves korukban még nagyon elfogultak saját alkotásaikkal szemben, főleg az arányokat illetően, 5-6 éves korban kezd csak kialakulni a kritikai érzék.

Mindannyian láttunk már óvodás rajzokat, melyekből kitűnik, hogy az óvodás korosztályt leginkább a szubjektív színhasználat jellemzi.

Megfigyelhető az is, hogy egy-egy szín hatására annak kiegészítő párjával reagálnak. "A gyermek ábrázolási szintje a tudatos, irányított látással, láttatással is fejlődik. A belső emlékkép gazdagodik, rajzi formaképzetei csiszolódnak. A gyermekek figyelmen kívül hagyják a megvilágítást, csupán elválasztásra használják a tónusokat." (Erről bővebben: Szappanos István: Rajzolás, festés, tárgyalakítás. Tankönyvkiadó, Budapest, 1989.)

Nagyon jellemző a díszítési vágy, ami a számukra motiváló környezetben fokozódik. A lányok számára a díszítés ünnepélyességet jelent, a díszek érzelmi töltéssel vannak ellátva. Képeiket egy sajátos zsúfoltság jellemzi, mely két dologból származhat, vagy a hitelességre való törekvésből, vagy az ürességtől való félelemből.

Érdekes tény, hogy tudósok kutatásai szerint ez az ürességtől való félelem a középkori alkotásokat is jellemzi.

Föntebb volt róla szó, hogy a gyermeki ábrázolás élmény hatására jön létre. A gyerekek úgy ábrázolják a dolgokat, hogy a számukra legtöbbet jelentő lényegi dolgokat vetik a papírra, s mindemellett az "én" megjelenítése igen nagy szerepet kap - ez természetes, hiszen személyiségalakulásuknak és világmegismerésüknek kezdetén vannak, és a gyermek világa én-központú, tehát fontos az "én" meghatározása, megjelenítése a dolgokban.

Újabb érdekes tény, hogy ez a több-nézőpontúság a népművészetre is jellemző.
 

Hogyan fejlesztheted az óvodás gyerek kreativitását?


Nagyon hasznosak lehetnek:
- a különféle díszítő céllal készült agyagmintázások - otthon egyszerűbb a szülők segítségével való gyurmázás vagy a só-liszt gyurma,
- a krumpli- vagy levélnyomat készítés,
- az ősi népművészeti játékok készítése, pl. gesztenyebaba, kukoricacsuhéból készült baba, agyagdominó vagy kisebb, egy tömbből készült kis emberszobrok,
- a kisebb, általuk is elkészíthető háztartási dolgokból kialakított tárgyak, pl. kanálbaba, papírzacskóból készült egyujjas báb

Nagyon fontos, hogy a szülők és pedagógusok figyeljenek arra, hogy változatos munkafogások legyenek a mintázásban, kézműves tevékenységben, mert ez segíti elő a gyermekek örömteli tevékenységét.

Kevesen tudják, hogy az óvodások mintázása (pl.: gyurmázás, barkácsolás, papírtépéses foglalkozások) nemcsak a gyermeki kreativitás fejlődését, hanem a finommotorikát és az ujjpercek csontosodását is elősegíti, mely csak később, 10-12 éves korra fejeződik be.

Szerző: Láncos Sára alternatív pedagógus
Fotó: Pixabay

Címkék: gyermek, kreatív, rajz, ábrázolás

hirdetés

VERSEK, MONDÓKÁK BABÁKNAK ÉS KISGYERMEKEKNEK

Tündéri versek és mondókák a baba öltöztetéséhez, fürdetéséhez, játékhoz, altatáshoz
Kattints ide >>

vonal

[x] hirdetés

OLVASD EL EZT IS!

Mit olvassunk a gyerekeknek? II. rész - 4-7 éves korsztály

Összeállításunk folytatásában a 4-5, illetve a 6-7 éves gyermekek számára ajánlunk értékes, a korosztályuk igényeinek megfelelő olvasmányokat.

tovább a cikkre
Mit olvassunk a 2-3 éves gyerekeknek?

Az a gyermek, aki beleszületik a könyvkultúrába, maga is szívesen forgat könyveket már 2 éves kora körül. Erre a legalkalmasabb ebben az életkorban a tárgyképeskönyv (keménylapos, egy-egy oldalán egy-egy ismert tárgy látható, határozott körvonalakkal).

tovább a cikkre
Az olvasmányok hatása és szerepe gyermekeink életében - 4 ok, amiért fontos a mese, a mesélés
Az olvasmányok hatása és szerepe gyermekeink életében - 4 ok, amiért fontos a mese, a mesélés

Minden szülő, nevelő és pedagógus tudja, hogy a gyermeknevelés egyik fő célja, hogy a gyermek értse meg saját magát, másokat, és jól be tudjon illeszkedni környezetébe és a társadalomba egyaránt.

tovább a cikkre

Vissza az előző oldalra

Legnépszerűbb

Videók

Recept ajánlatunk

Karalábés zöldbabfőzelék

Karalábés zöldbabfőzelék

Főzelékek >>
6 hónapos kortól. >>

Hozzávalók: 50 g karalábé 100 g zöldbab

Recept:

A karalábét megtisztítjuk, apró kockákra vágjuk, majd a zöldbabbal együtt kevés vízben megfőzzük. Amikor megpuhultak, szitán áttörjük.


DIETETIKUS VÉLEMÉNYE

A hozzátáplálás elején adható egyszerű fő(...) tovább a teljes recepthez...


Webáruház ajánló

Ha nem jön a baba

Ha nem jön a baba

2 400 Ft.-

Megnézem

Legfrissebb szakértői válasz

Pásztor Klára

Pásztor Klára

Jogviták megoldásai - Bírósági perek kiváltása (családjog-betegjog-ingatlan és kártérítések vitái)

tovább a szakértőhöz >>

Igazságügyi mediátor felkérése egyszerű szabályok mentén!

Nagyön örülök, hogy a párkapcsolata válságában legalább személyem kiválasztásában egyet tudnak érteni! Ez jó hír Önöknek!

Bejelentkezésre a névjegyemen látható telefonon 06-305-992-842 van mód napközben!


Reálmediátor tevékenység (RM) a Felek közötti vita bírósági per kiváltásával történő megoldása! Sokezer ügyféltalálkozó nyomán dolgoztuk ki.Eredménye a válások körüli egyezségek.

Nem szívesen írok árakat, de a tájékoztatás és kérdése fontos nekem!


Mediáció esetében óvakodni érdemes az alacsony munkadíjtól a hírdetésekben - mert az bizonytalanságról, rutintalanságról, részképzettségről árulkodik.


Egy válás mediációja, a bírósági vagyonmegosztás kiváltása munkaigényes és felkészültséget igénylő igazságügyi mediátori feladat!


Tudom pontosabbra gondolt ezért jelzem, hogy egy reálmediátori találkozó és feldolgozó alkalom általában 75.000Ft-90.000Ft közé esik.
Időben ez 3-4 órát jelent a szükséges írásos nyilatkozatokkal, külön rövid kaukusz ülésekkel.


Vesse össze a vagyonmegosztási perek akár több millió forintos több évre terjedő költségével a láthatja a bírósági per kiváltása reálmediátorral olcsóbb, időtakarékosabb!

Rovatok

Cikkek témái

Szolgáltatások

Terhesség hétről-hétreBaba fejlődéseGaléria   /   Videótár

Terhesség hétről hétre 

Nyereményjáték   /   Szakértők   /      Webáruház

Horoszkópok
Baba horoszkóp
Szülő horoszkóp
Szerelmi horoszkóp

Keresők
Névkereső babáknak
Receptkereső babáknak
Orvoskereső
Gyermekorvosi ügyeletek
Orvosi szótár
Baba-mama katalógus

rssRSS hírcsatorna

Kalkulátorok
Ezt olvastad már? [x]
Játék tippek

146 szuper könyv karácsonyra 3-12 éves gyerekeknek

vissza vissza