2023. június 03 |Cecília, Klotild, Tilda...
Főoldal > Cikkek > Közösségi élet > Egy különleges iskola Down-szindrómás, autista és más tanulásban-értelmileg akadályozott gyermek számára - In... - Szülők Lapja Egy különleges iskola Down-szindrómás, autista és más tanulásban-értelmileg akadályozott gyermek számára - Ingyenes oktatás, gyerekre szabott fejlesztés a SOFI-ban
Szerző: T. Nagy Ildikó 2016-03-18 Forrás: Szülők lapja ![]() Egy Down-szindrómás kisgyermek édesapja húsz évvel ezelőtt úgy érezte, hogy a fogyatékkal élő kisgyermekeknek ugyanúgy joguk van a színes és érdekes gyerekprogramokhoz, a színvonalas oktatáshoz, a barátságos környezethez, mint egészséges társaiknak - ezért elhatározta, hogy létrehozza az Életjel Alapítványt, amely nem csak Down-szindrómás, hanem más tanulásban-értelmileg akadályozott kisgyerekeknek és hátrányos helyzetben élő gyerekeknek nyújt segítséget. SOFI (Budapest, 18. kerület) - speciális intézmény az óvodától a szakiskoláig Az iskolában tevékenykedő gyógypedagógusok nagyszerű munkát végeznek, szakértelemmel végzik a dolgukat, halkan, szerényen és feltűnésmentesen. Talán ezért is hallani olyen keveset az alapítvány tevékenységéről, amely hathatós segítséget nyújt a SOFI-ba kerülő (Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógia Módszertani Intézmény) kis- és nagydiákjai számára. Mi sem bizonyítja jobban az itt dolgozó gyógypedagógusok értékes munkáját, mint az a szívmelengető történet, ami egy óvodásként az intézménybe kerülő autista kislány sikertörténete: a kislány nem beszélő autista kisgyerekként csatlakozott a SOFI többi óvodásaihoz, és azóta nem csak az iskolát végezte el, hanem több alkalommal a Speciális Olimpia Nyári és Téli Világjátékain emelkedett ki kitűnő sporteredményeivel. A gyerekek intézménybe kerülése legtöbbször már jóval előbb, óvodás korban megtörténik - ugyanis a SOFI a gyerekek óvodáskorától egészen a szakiskoláig történő időszakát hivatott felölelni. Az iskolaválasztás aktualitása kapcsán Pál-Horváth Ritával, a SOFI igazgatónőjével beszélgettünk.Szülők Lapja: Az alapítványnak saját iskolája is van, ahol a SNI nem hátrány, sőt! Milyen gyerekeket várnak az iskolába? Pál-Horváth Rita: Az intézmény állami irányítással működik, nem az alapítvány közreműködésével, az Életjel Alapítvány csupán segítséget nyújt az itt tanuló gyermekek optimális fejlesztéséhez. Az intézményben tanulásban-értelmileg akadályozott gyermekek tanulnak óvodás kortól egészen a speciális tagozatig. Szakiskolai tanulócsoportot is működtetünk. A középsúlyos fogyatékos gyermekek részaránya több mint 50%, sok az autista kisgyermek a diákjaink között: 3 tanulócsoportban kizárólag autista gyermekek fejlesztése történik, amúgy minden csoportunkban megtalálható egy-két autista gyermek. Gyengénlátó, hallássérült és mozgássérült diákok felvételére akkor kerülhet sor, ha a normál tanulócsoportban a megfelelő fejlesztésük biztosított. Néhány kerekesszékes tanulót is a diákjaink között tudhatunk. Szülők Lapja: Hogyan lehet az iskolába bekerülni, illetve mikor tartanak nyílt napot? Pál-Horváth Rita: A felvétel körülményeiről az iskola honlapján tudnak a szülők tájékozódni: http://www.sofi.hu, ugyanígy ezen a honlapon jelezzük a nyílt napok időpontját. Szülők Lapja: Milyen módszerrel tanítanak a SOFI-ban? A gyengébb és az erősebb képességűek együtt tanulnak? Honnan-hova tudnak eljutni az ide kerülő gyerekek? Pál-Horváth Rita: Az intézményben az olvasás-írás tanítása a Meixner-féle dyslexia-prevenciós módszerrel történik. Három tanulócsoportban a Béres Mária Montessori speciális módszerével fejlesztjük a gyerekeket. Az autista gyermekek esetén az autizmus specifikus tanulási technikákkal érjük el az optimális fejlődést. Büszkék vagyunk arra, hogy magas színvonalú testi fejlesztés folyik az iskolánkban, és a gyermekek többféle sport közül választhatnak. A tehetséggondozásnak köszönhetően 15 éve minden alkalommal részt vesznek diákjaink a a Speciális Olimpián, ahonnan sorra hozzák haza az érmeiket: 2015-ös los angelesi olimpiáról például 4 arany- és 7 ezüstéremmel tértek vissza olimpikon diákjaink. Barátságos és családias a hangulat a SOFI-ban Szülők Lapja: A jobb és kevésbé jobb képességű gyerekek együtt vagy elkülönítve tanulnak? Pál-Horváth Rita: A tanulócsoportok általában vegyes összetételűek, kivéve az autista csoportokat. A kiváló szakképzettségű pedagógusok és a gyermekfelügyelők munkájukat folyamatosan összehangolják, csak így érhető el a speciális, gyerekre szabott fejlesztés. Célunk az, hogy minden gyermek a legeredményesebb módon tudjon részt venni a tanórákon. Összesen 22 tanulócsoportot működtetünk, amibe az óvodai csoportok is beleértendők. Szülők Lapja: Hogyan foglalkoznak az autista gyerekkel a SOFI-ban? Pál-Horváth Rita: Az autizmus spektrum zavar nehézségeivel szembenéző gyermekek számára autizmus-specifikus fejlesztés történik: őket a Montessori módszer egyes elemeivel támogatjuk meg úgy, hogy szociális képességeik kibontakozzanak, kommunikációs képességeik megfelelően fejlődhessenek, ön- és társas ismereteik bővüljenek - többféle módszert is használunk. Kifejezetten könnyebb az autista gyerekekkel eredményt elérni, ha képekkel segítjük az információfeldolgozást a tanórán, emellett például az adott gyerekre kialakított motivációs ösztönzőrendszert alkalmazunk. Egyik legnagyobb büszkeségünk az Életjel Alapítvány közreműködésével két éve kialakított úgynevezett "Snoezelen terápiás" szoba, melyet az intézményben tanuló autista kisgyermekek fejlesztésére hasznosítunk. ![]() Snoezelen terápiás szoba a SOFI-ban Szülők Lapja: Milyen módszerrel, eszközökkel tanítják azokat a gyerekeket, akik nem beszélnek? Pál-Horváth Rita: A szóbeli kifejezéssel történő kommunikáció számos tanulónk számára súlyosan akadályozott. A nem vagy alig beszélő gyermek különösen nehéz helyzetben van a környező világ megismerésében, a társas kapcsolatok fenntartásában, az önkifejezésben. A család számára is további nehézséget okoz, ha alig érthetőek a gyermek jelzései. Éppen ezért az augmentatív (kiegészítő) és alternatív kommunikáció (AAK) alkalmazása jelent megoldást ezen tanulók kommunikációjának fejlesztésében. A képes kommunikációs rendszerek mellett alapítványunk tervezi, hogy korszerű infokommunikációs eszközök segítségével történő, például tableten futó applikációkkal támogatott kommunikációs fejlesztést is használni fog hamarosan. Szülők Lapja: Milyen összeggel számoljon az a szülő, aki ebbe az iskolába szeretné íratni a gyermekét? Pál-Horváth Rita: Az intézményben az oktatás díjmentes, az étkeztetés szintén térítés nélkül történik, a kerületi önkormányzat támogatásával. Hasonlóan a tankönyv ellátást is térítés nélkül biztosítjuk az iskola tanulói számára. Szülők Lapja: Hogyan tudja az Életjel Alapítványt támogatni az, aki segíteni szeretne? Pál-Horváth Rita: Az alapítvány támogatása adományozással és a személyi jövedelemadó 1%-nak felajánlásával történik, melyekre természetesen semmiféle kötelező előírás nincs. Tárgyi vagy nem anyagi jellegű adományokat, amely a gyerekek környeztetét színesíti vagy fejlődésület támogatja (kulturális belépők, fejlesztő eszközök) szintén szívesen fogadnunk. A SOFI kisdiákjai Brüsszelben jártak. Az Életjel Alapítvány segítségével sokat kirándulnak a gyerekek bel- és külföldön egyaránt.
MÉG TÖBB INFÓ - ÉLETJEL ALAPÍTVÁNY » Címkék: autista, fogyatékos, gyerek, iskola, speciális iskola, szegregált iskola, Életjel alapítvány, SOFI, Montessori, nem beszélő autista ![]() VERSEK, MONDÓKÁK BABÁKNAK ÉS KISGYERMEKEKNEKTündéri versek és mondókák a baba öltöztetéséhez, fürdetéséhez, játékhoz, altatáshoz ![]() [x] hirdetés OLVASD EL EZT IS!Viselkedési zavar, hiperaktivitás, autizmus - diétával hatékonyan kezelhető!A gyereked túlságosan fáradt, sokszor ingerlékeny, netán agresszív vagy autisztikus tünetei vannak? Gondoltál már arra, hogy nem szándékosan viselkedik így, hogy Téged bosszantson, hanem egyes élelmiszerek okozzák viselkedési zavarát? Kezelhető-e diétával a figyelemzavar, szétszórtság, hiperaktivitás, és a többi ismert viselkedési probléma? Autista kisgyerekek kilátástalan iskolai helyzete – Olvasói levélÁbel 7 éves autista kisfiú, akinek édesanyja nemrég szembesült azzal, hogy a sok éve jól működő speciális osztályt, ahova kisfia is járt volna egyik napról a másikra megszüntették. Ábel esete sajnos nem egyedi, az autista gyerekek szüleinek komoly küzdelmet jelent iskolát találni… Tomatis terápia - Koraszülött babák, fejlődési zavar, megkésett beszédfejlődés, dadogás, alvási problémák, tanulási problémák esetén segítRendkívül hatékony módszer: koraszülött babák fejlődésének támogatására és kisgyermekeknél előforduló beszédkésés, dadogás, figyelemzavar, szorongás, iskolai tanulási nehézségek, hiperaktivitás, autizmus, epilepszia, agresszív viselkedés és még sok egyéb tünet kezelésére. Minden 100. kisbabát érint az autizmus - Hitek és tévhitek az autizmusrólBetegség-e az autizmus? Boldog-e az autisták? Lehet-e barátkozni az autista gyerekekkel? Április 2-án, az Autizmus Világnapján mi is csatlakozunk a kezdeményezéshez, és az egyre több családot érintő autizmusra, illetve azok tévhiteire hívjuk fel a figyelmet. Ma van az autizmus világnapja - Este kék színű lesz a ParlamentAz idén is kékre világítják a Parlament kupoláját az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ) kezdeményezésére ma, az autizmus világnapján, amelynek alkalmából az ország több mint 20 pontján tartanak rendezvényeket. Az autizmus becslések szerint Magyarországon legalább 100 ezer embert érint. Recept ajánlatunk![]() HókifliSütemények >>12 hónapos kortól. >> Hozzávalók: 300g liszt 1 db margarin 1 db tojás kevés tej Recept: A vajat elmorzsoljuk a liszttel, majd hozzáadjuk a tojást és annyi tejet, hogy gyúrható legyen. Fél órára a hűtőbe tesszük, majd lisztes deszkán kinyújtjuk. Pohárral kiszaggatjuk, közepét darált dióval, vagy lekvárral megtöltjük. Félbehajtjuk, széleit m(...) tovább a teljes recepthez... |