
Szinte minden szülő tud róla, mégis kevesen tesznek ellene: képernyőhasználat kontra gyermekeink védelme. Dr. Donauer Nándor neuropszichológus a mértékletességről, a 20-20 perces szabályról, a kütyüzés tudatmódosító hatásairól, valamint a szülők felelősségéről és eszközeiről beszélt egy szókimondó és rendkívül fontos videóban.
Drasztikus mértékben megnőtt a kütyü- és képernyőhasználat napi mértéke a gyerekek és kamaszok körében egyaránt. Már számtalan megfigyelés és kutatás igazolja ennek a folyamatnak a negatív következményeit, mind a tanulási folyamatok terén, mind a viselkedésbeli, agyi és idegrendszeri és szociális hatásait illetően - megdöbbentő és riasztó, hogy már egészen pici kortól.
Egy óvodások körében végzett felmérés például azt mutatta, hogy a túl korai vagy túl nagy mértékű eszközhasználat eredményeként úgynevezett virtuális autizmus alakult ki ennél a korosztálynál (autizmussal diagnosztizált gyerekekre jellemző tüneteket mutatnak).
Nem lehet elégszer beszélni a témáról. Dr. Donauer Nándor neuropszichológus szerint a legnagyobb probléma nem maga a képernyőhasználat, ahogy a megoldás sem a teljes tiltás.
A szakember úgy véli, a legnagyobb gond a nem korosztálynak megfelelő online oldalak használata és a korlátok nélküli képernyőidő, mely agyi, idegrendszeri, sőt, még a felnőttkorra is kiható, súlyos viselkedésbeli gondokat okoz.
A káros hatások az éretlenebb idegrendszerű, fejlesztést igénylő, figyelemzavaros gyermek esetében még markánsabbak, sőt, ők még könnyebben válnak függővé, mivel a képernyőzés által egyfajta sikerélményhez, „jutalom”-érzethez jutnak, ami vigasztaló számukra - ez pedig tovább erősíti a függőséget.
A szakember a vele készült interjúban beszél a Facebookról is, melyet szándékosan úgy terveztek meg, hogy a gyermeki agy leggyengébb pontján, a jutalom neurotranszmitter-rendszeren keresztül alakítson ki függőséget; beszél arról, hogy ez a függőség örökre szól; és rávilágít arra is, hogy a szülő feladata nem a teljes elzárás és tiltás, hanem a szakaszosság és a mértékletesség, mely tanítható és tanulható: eszközt ad a gyermek kezébe ahhoz, hogy a későbbiekben ő maga is kontrollálni tudja a képernyőhasználatot
Forrás: Youtube
Fotó: Freepik