Online oktatás hátránya: Beszédértési, nyelvi problémákkal küzdenek azok a gyerekek, akik szeptemberben kezdték az iskolát

Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


Online oktatás hátránya: Beszédértési, nyelvi problémákkal küzdenek azok a gyerekek, akik szeptemberben kezdték az iskolát Egyre több bizonyíték utal arra, hogy a pandémia miatti lezárás az elmúlt évben visszavethette a gyerekek nyelvi képességeinek fejlődését. Egyre több bizonyíték utal arra, hogy a pandémia miatti lezárás az elmúlt évben visszavethette a gyerekek nyelvi képességeinek fejlődését - állapította meg egy brit kutatás.

A brit Oktatási Alapítvány (EEF) által végzett kutatás, amely 50 ezer tanuló és angliai iskolák adatait elemezte, arra az eredményre jutott, hogy megnőtt azoknak a négy- és ötéves gyerekeknek a száma, akiknek segítségre van szükségük a nyelvi fejlődéshez.



Beszédfejlesztésre van szüksége a gyerekek többségének
A brit kormány bejelentette, hogy 18 millió fonttal (7,5 milliárd forinttal) támogatja a korai fejlesztést, ezen belül az iskolába kerülő gyerekek külön segítséget kapnak - számolt be róla április 27-én a kutatást ismertető BBC News.

A világjárvány leküzdésére hozott intézkedések megfosztották a legkisebb gyermekeket a szókincs bővüléséhez nélkülözhetetlen társadalmi kapcsolatoktól és tapasztalatoktól - mutatott rá az EEF kutatása.

Milyen későbbi problémákhoz vezethet?
A kutatásban részt vevő 58 brit általános iskola több mint kétharmada jelezte, hogy a 2020 szeptemberében iskolába került gyerekeknek nagyobb szüksége van a beszédfejlesztésre, mint a korábbi években beiskolázottaknak. Az iskolák 96 százalékát aggasztotta a tanulók beszéd- és nyelvi fejlődése.

- Minden kutatás azt mutatja, hogy ha egy gyermeknek ebben az életkorban nyelvi problémái vannak, felnőtt korára négyszer nagyobb valószínűséggel küzd majd az olvasással, háromszor nagyobb valószínűséggel lesznek mentális egészségügyi problémái, kétszer nagyobb valószínűséggel lesz munkanélküli és szociális mobilitási problémákkal küzd majd, így a gyermekek jövője szempontjából szó szerint kulcsfontosságú, hogy már ebben a korai életkorban jól kezeljük ezt a kérdést - mondta el egy walsalli általános iskola igazgatója.

Az EEF megállapításait a szeptemberben iskolába kerülő 50 ezer négy- és ötéves gyermekkel kapcsolatos felmérés adatai is tükrözik. Az előző évben iskolát kezdőkkel szemben 20-25 százalékkal több gyermeknek volt szüksége segítségre a nyelvi készségek terén.

Oxfordi kutatók is hasonló következtetésre jutottak
Súlyos tanulási hiányosságokhoz vezettek tavaly a koronavírus-járvány miatti iskolabezárások, az alsó tagozatos diákok jóformán semmilyen haladást nem értek el az az otthoni tanulással, az alacsony műveltségű családokban különösen markáns a tanulási veszteség - ezt az Oxfordi Egyetem kutatói állapították meg az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közzétett tanulmányukban.

Az oxfordi kutatók Hollandiában gyűjtött adatokat elemezve vonták le következtetéseiket, a nyugat-európai országban az első lezárás idején nyolc hétig voltak zárva az iskolák. A szakemberek azonban úgy vélik, hogy megállapításaik érvényesek az Egyesült Királyságra és bárhol máshol is.

Az alsósoknál a legnagyobb a lemaradás
A magas szintű távoktatás ellenére az alsó tagozatos diákok egy tanévben elért átlagos fejlődésük egyötödét veszítették el. Ez egyenlő azzal az idővel, amennyit tantermen kívül töltöttek el. A hatás súlyosabb a hátrányos helyzetű gyerekeknél - mutatták ki. Erről bővebben itt írtunk »

Olvasd el ezt is!
Honnan veheted észre, hogy gyermeked beszédfejlődési zavarral küzd? Mit tehetsz, hogy segítsd a beszédfejlődését? »


Forrás: MTI
Fotó: MTI/Ilyés Tibor

Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


2021.04.27