Vekerdy örökérvényű bölcsességei a fejlesztésekről, az eredmények hajszolásáról

Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


Vekerdy örökérvényű bölcsességei a fejlesztésekről, az eredmények hajszolásáról

Mi motiválja valójában a gyerekeket? Hagyjuk élni, szabadon játszani és alkotni gyermekeinket - és persze ismerjük meg őket igazán! A tanulás így válhatna örömteli felfedezéssé, a fejlődés pedig élménnyé… Erről mesélnek Vekerdy Tamás örök érvényű és előremutató gondolatai. 
 

"Ha egy gyerek hamisan énekel, csúnyán rajzol, a gyakorlati foglalkozáson ügyetlen, tornázni nem szeret, az nem valamiféle csökkentértékűség jele. Sokféle oka lehet, de amit fontos volna megjegyeznünk: ezekben a tárgyakban hagynunk kellene, hogy a gyerek hadd gyakoroljon, hadd gyakorlatozzon örömmel.

Itt az a fontos, hogy részt vegyen a tevékenységben, nem pedig az, hogy eredménye kiválóan értékelhető és besorolható legyen. A képességek és készségek érése többé-kevésbé egyenetlen. Nagyon megszeretheti a zenét az is, aki hamisan énekel – s előfordulhat, hogy aki ügyetlenül rajzol, egyszer csak különleges képzőművészeti érzékenységet árul el.

Ne felejtsük el: vannak gyerekek, akik már tíz-tizenkét hónapos korukban megszólalnak, s vannak, akik két-két és fél évesek is elmúltak, és még csak ezután szólalnak meg. Mindkettő belül van azon a tágabb határon, amit még 'normálisnak' nevezhetünk.

Móricz Zsigmond arról ír önéletrajzi könyvében, hogy író talán éppen abból lesz, akinek az írás nehezen megy, akinek nem magától értetődő, akinek a számára problematikus a nyelv, éppen mert mélyebben belelát szövevényeibe, nehezebben boldogul vele. Érdemes ilyesmiken is elgondolkozni, amikor arról töprengünk, hogy gyerekünk vajon buta – vagy éppen tehetséges-e.

Ezek után felmerül, hogy van értelme osztályozni a képességeket és tudást? A közoktatás miért nem az igyekezetet és a hozzáállást értékeli? A készségtárgyak miért nem inkább készségeket fejlesztenek? Egy gyermekkori gyengeségből vagy ügyetlenségből van jogunk következtetni későbbi hiányosságaira, sikertelenségére, vagy korlátok közé szorítani a gyermek későbbi próbálkozásait? Vekerdy meglátásai megerősítenek bennünket abban, hogy megfelelően tekintsünk gyermekünk képességeire.

 

Forrás: Vekerdy Tamás: Kicsikről nagyoknak című könyve
Fotó: Freepik


Szülők lapja

Gyerek fejlődése

Szülők lapja


2025.01.14