A finommotorika valójában a kézügyesség, ami elengedhetetlen feltétele iskolás korban az írás tanulásának. Fontos tehát, hogy odafigyeljük arra, gyermekünknek milyen a kézügyessége.
A finommotorika valójában a kézügyesség, ami elengedhetetlen feltétele iskolás korban az írás tanulásának. Fontos tehát, hogy odafigyeljük arra, gyermekünknek milyen a kézügyessége, és megpróbáljuk otthoni, egyszerű módszerekkel fejleszteni azt - A Készségfutár fejlesztőpedagógusának ötletei.
Sokan megijednek attól a szótól, hogy finommotorika vagy grafomotoros készségfejlesztés - utóbbi, azaz a grafomotoros készségfejlesztés az a rajzolási- és íráskészség fejlesztés -, pedig a legegyszerűbb gyakorlatokkal is nagyfokú fejlődést érhetünk el otthon a gyermek finommotoros és grafomotoros fejlesztésében.
A Készségfutár blog fejlesztőpedagógusa az alábbi 6 dolgot ajánlja szülőknek, az általa említett játékok és gyakorlatok óvodás és kisiskolás korban egyaránt remekül használhatók.
Hogyan segítsd elő gyermeked kézügyességének fejlődését? - 6 ötlet fejlesztőpedagógustól
1. Gyurmázás
Akár boltban vásárolt gyurmával, akár otthon elkészíthető só-liszt gyurmával, akár süteményhez vagy kenyérhez készített tészta gyúrásával sokat tehetünk gyermekük kézügyességének fejlesztése érdekében.
Már csak azzal, hogy megfogja a kezében a gyurmát, megszorítja, elengedi, majd ezeket többször megismétli, erősödnek a kéz izmai.
A gyurmát bárhogy használhatja: nyomogathatja, téphet belőle kis darabokat, amiket aztán újra összegyúr egy kis gombócba.
Természetesen kérhetjük tőle azt is, hogy különböző alakzatokat és formákat gyúrjon belőle. Nagyon hasznos például a gömbölyítés (gyúrjon belőle golyókat!), kígyó formálás, lapítás, stb. Amikor ezek már jól mennek, jöhetnek a bonyolultabb, nagyobb kihívást jelentő gyurma művek elkészítése.
Kapcsolódó cikkünk:
Gyurmából járművek: 10+1 vagány jármű gyurmából, lépésről lépésre »
2. Ujj-torna - mondókázás
Kicsi gyerekeknél nagyon fontosak a mondókák és dalok. Erről később fogok még írni nektek. Mondókázással sokféle ujj-gyakorlatot végezhetünk a gyerekekkel. Interneten nagyon sok mozgásos mondókát találhatunk, lentebb linkelek is nektek néhányat.
Ezeknél a mondókáknál megadott mozgást kell végezni, miközben ritmusra mondjuk az ismert szöveget (mondókát vagy dalt). Mutatok egy példát:
Ujjaimat mutogatom,
Közben vígan mondogatom,
Kifordítom, befordítom,
Fölfordítom, lefordítom,
Zongorázok, furulyázok,
Erősebb lett a kezem,
A tornát befejeztem.
Közben végig csináljuk a gyerekkel, amit a mondóka mond. Mutogatjuk a kezünket, ujjainkat, megmozgatjuk őket, kifelé fordítjuk a tenyerünket, majd befelé, majd felfelé, majd lefelé. Aztán eljátsszuk, hogy zongorázunk, majd azt, hogy furulyázunk. A végén pedig megint mutatjuk a kezünket és megmozgatjuk az összes ujjunkat.
Olvasd el ezt is!
33 játékos mondóka gyerekeknek a kézzel, ujjakkal, tenyérrel »
(Kép forrása: https://logopedia.reblog.hu/cimke/ujjgyakorlatok)
3. Rajzolás és színezés
A gyerekek rajzai eleinte nem felismerhetőek, majd egyre inkább azzá válnak, így a gyerekeknek egyre több motivációjuk van a rajzoláshoz. A rajzolás önmagában is fejleszti a finommotoros és grafomotoros készségeit, de hasznos lehet időnként irányítani a folyamatot.
Megkérhetjük a gyerekeket, hogy konkrét dolgot rajzoljon le, vagy ugyanazt, amit eddig, csak máshogy.
A színezés még ennél is egyszerűbb. Egy adott rajz vagy kép kiszínezésekor a gyerekeknek nem kell gondolkodniuk, hogy mit rajzoljanak, így tényleg csak a színezés öröme marad nekik – közben mégis ügyesedik a kezük! 5-6 éves korban nagyon fogékonyak a színezőkre, érdemes ezt kihasználni!
Kapcsolódó cikkünk:
12 rajzoltató mondóka a gyermekednek - Fejlesztik a kézügyességet, hogy jobban menjen majd az írás »
4. Ollóhasználat
Sajnos az a tapasztalat, hogy még iskolába kerülésükkor is nehézségeik vannak az ollóhasználatban, pedig az egyik legfontosabb dolog. Óvodás korban is nyugodtan lehet vele próbálkozni, persze csakis felügyelet mellett. Nem kell bonyolult képeket, formákat rajzolni, hogy azokat vágják ki.
A legegyszerűbbel kell kezdeni: vágjon le például csíkokat, vagy bármilyen alakú és formájú darabokat. Később ezeket a darabkákat fel is tudjuk használni: készíthetünk gyermekeinkkel mozaik képeket a különböző méretű és alakú színes papírfecnik felhasználásával. Ehhez már ragasztóra is szükségünk lesz. A ragasztó használata is segít a gyerekek kézügyességének fejlődésében.
5. Legózás, építőkockák
Azt tudjuk, hogy mindegyik gyerek szeret legózni vagy építőkockákkal várat építeni. Ám ez neki nem csak játék és a fantázia kiélése, hiszen miközben pakolgatja a különböző alakú és méretű kockákat, sok más mellett a kézügyessége is fejlődik.
Közben pedig a kockákat és a legó darabokat akár csoportosíthatja is különböző szempontok alapján, ami elősegíti a matematikai készségfejlődését.
Olvasd el ezt is!
Miért fontos az építőkockázás gyerekkorban? Milyen képességeket fejleszt? - Pszichológus válaszol »
6. Átírás, átrajzolás
Különböző előre megrajzolt formák, alakzatok, később pedig betűelemek és betűk átírása, átrajzolása. Például rajzolunk egy kört, és megkérjük, hogy piros ceruzával rajzolja át.
Később ezt megtehetjük betűkkel is, így könnyen megtaníthatjuk neki leírni a saját nevét, ami szuper motivációt biztosít számára az írás további gyakorlásához. Ha tudunk laminálni, készíthetjük laminált lapokat is. Így filctollal tudja átrajzolni vagy átírni, ami letörölhető, és később újraírható.
Forrás: Készségfutár
Fotók: Pixabay, Rawpixel