2019. december 6-án, életének 64. életévében tragikus hirtelenséggel elhunyt Tunyogi Erzsébet, a Tunyogi Gyógyító Játékterápia (TGYJ) kidolgozója, konduktor, pedagógiai előadó.
2019. december 6-án, életének 64. életévében tragikus hirtelenséggel elhunyt Tunyogi Erzsébet, a Tunyogi Gyógyító Játékterápia (TGYJ) kidolgozója, konduktor, pedagógiai előadó, közölték a Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálat honlapján.
Munkásságának kezdetei
Tunyogi Erzsébet 1955-ben született, 1975-ben a Pető Intézetben konduktor hallgatóként kezdte főiskolai tanulmányait, és itt találkozott először sérült gyerekekkel is - mint később írja, elfogadóan és segítő szándékkal élte meg a találkozást.
Első diplomáját 1980-ban szerezte konduktorként, a másodikat a Szegedi Tudományegyetemen (volt JATE) mint pedagógia előadó tanár. 1980 és 1986 között kezdte meg a Szabadsághegyi Gyermekgyógyászati Intézet Fejlődésneurológia és Neurohabilitációs Osztályán a játékterápia alapjainak kidolgozását, amit a neurohabilitáció és a rehabilitáció orvosi alapelveinek figyelembe vételével, valamint pedagógiai és pszichológiai ismeretek együttes alkalmazásával alkotott meg.
A játékterápia mint módszer
Tapasztalataik nagyon biztatóak voltak, ezért bátran szembementek az addigi terápiás módszerekkel, különös tekintettel arra, hogy a halmozottan sérült gyermekeknek akkor még egyáltalán nem volt kidolgozott fejlesztési terve - újszerű módszeréről az 1990-ben jelent A gyógyító játék című könyvében írt.
A játékterápia mint módszer elterjedésének legfontosabb eredménye a szemléletváltás volt: soha többet nem lehetett a
sérült gyermek fejlesztéséből kihagyni a játéktevékenységet mint az emberi tevékenység alapját. A játékterápiás módszer elterjesztésével kihagyhatatlanná vált a család, családgondozás, családterápia, hiszen a működéséhez a szülőt is "játszó emberré" kellett tennie, hogy hatékonyan tudjon foglalkozni a gyermekével.
A család és gyermek megítélésében is új szemléletet vezetett be: a feltétel nélküli elfogadást, a szolidaritást, az empátiát és az életen át tartó tanulást.
A Tunyogi Gyógyító Játékterápia (TGYJ)
A gyógyító játékterápia alkalmas arra, hogy központi idegrendszeri és genetikai károsodott csecsemők és gyermekek korai fejlesztését eredményesen ellássa. Alkalmazása kiemelt eredményeket mutat a koraszülött csecsemők és az egész testre kierjedő tónustalansággal (generalizált hypothonia) született csecsemőknél és gyermekeknél. A koraszülött gyermekeknél a TGYJ alkalmazása az iskolai előmenetelben is kiemelt tanulási eredményeket hozott.
Minden esetben a terápia a szülők közvetlen együttműködésével történik. A korán elkezdett fejlesztések hozhatják meg a legjobb eredményt - a korai fejlesztés a későbbi életminőségét nagyban befolyásolhatja.
Tanítói munkássága
A 16. kerületi önkormányzat által fenntartott és 1986-tól általa vezetett intézményben már korai fejlesztő csoportjai voltak, ahol az addig már elemeiben kidolgozott játékfeladatokban elvégzett terápiás megoldásokat alkalmazta.
Később az önkormányzati intézmény részleget megszüntették, és 1991-től alapítványként működött, melynek neve: Tunyogi Erzsébet Gyógyító Játszóház Alapítvány a Halmozottan Sérült Gyermekekért. 2005-től az Alapítvány intézményfenntartóvá vált, melynek neve "Tunyogi Gyógyító Játszóház" Korai Fejlesztő és Gondozó, Fejlesztő Felkészítő Központ. Az Alapítvány által fenntartott intézmény jelenlegi neve Tunyogi Pedagógiai Szakszolgálat.
Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Drámapedagógia Szakán 1992-93-tól 2005-ig posztgraduális és nappali képzés keretében mint óraadó tanár évi átlagosan 100-150 hallgatót tanított a játékterápiára, valamint pedagógia szakos előadó tanár egyetemi végzettsége miatt és pszichoterápiás szaktanfolyami végzettségével alapozó tantárgyakat - mint didaktika, neveléselmélet, neveléstörténet, játékelmélet, személyiség elmélet - is oktatott.
2005-től kisebb-nagyobb megszakításokkal egy-egy csoportnak tanította a játékterápiát. Ezen kívül 3 éven keresztül, az adott év államvizsgázóinak szakdolgozatát mint külső bíráló és kérdező tanár végezte. Az ELTE Óvodapedagógus szakán - mint óraadó tanár - játékterápiát tanított 1992-től 2012-ig kisebb-nagyobb megszakítással. 2019-ben pedig egy félévig tanította a Kaposvári Egyetem gyógypedagógus-képzésének hallgatóit is
Előadások, a módszer népszerűsítése
Azokat a gyermekeket, akiknél részképesség zavar van vagy a sérülésük nem összetett, úgynevezett normál óvodai és iskolai csoportokban integrálják, ezért külön szaktanfolyamokat tartott az óvodapedagógusoknak és tanítóknak.
1991-től 2007-ig hatalmas előadói termeket megtöltve hirdette a sérült gyermekről és családjáról az új befogadó, elfogadó szemléletet és országszerte bemutatta a játékterápiát, valamint a hozzá kapcsolódó családterápiát. Gyógyító játék a családban című könyvét 1995-ben adták ki, amely szintén lezárt egy korszakot a játékterápia kidolgozásában.
2019-ben pedig megjelent Tunyogi Erzsébet életművét összegző legújabb könyve Tunyogi Gyógyító Játékterápia sérült gyermekek fejlesztésére címmel a Tunyogi Gyógyító Játszóház Alapítvány gondozásában.
Elismerések
Munkáját az elmúlt évtizedekben több helyen is elismerték:
- 1990. "Nehéz feladatának kiemelkedő szakmai hozzáértéssel és nagy gyermekszeretettel történő végzéséért" osztályvezetői dicséret
- 1996. Köztéri játszóterek vagy egyéb játékformák pályázat különdíja
- 2005. Példakép Díj Pannon GSM Alapítvány
"Az elmúlt évtizedek során számos csodával találkoztunk olyan gyermekeknél is, ahol az orvosok nem biztatták a családokat, de a szülő hite és a játékterapeuta elkötelezett szakértői munkája a több évig tartó fejlesztés során meghozta a kívánt eredményt. Csodát ugyan nem ígérhetek, de a játékterápia a gyermek harmonikus lelki fejlődését és sérüléseinek teljes és/vagy részleges megszüntetését minden esetben biztosítja." - hangsúlyozta lapunk szakértőjeként, a Szülők Lapja oldalain az elmúlt években
több cikke is megjelent.
Ez is érdekelhet!
Minden koraszülött babának szüksége van fejlesztésre: Egy koraszülött baba sikertörténete a Tunyogi módszerrel »
Forrás, fotó:
tunyogi.hu,
szuloklapja.hu